Author |
Topic |
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/01/28 : 15:28:13
|
Det händer att jag från tid till annan ger mig på att försöka bränna skivor. Dels från den egna samlingen, dels nedladdade flac-filer överförda till wav. Är dock inte alltid nöjd med resultaten. Skivorna jag använder är av hög kvalitet så det är knappast där problemet ligger. Har ett bättre ljudkort någon som helst inverkan på det slutliga resultatet eller vad bör jag i första hand tänka på? Har också märkt att det blir skillnad vid en ren kopiering, jämfört med om jag överför från flac till wav och sedan bränner skivan. Någon som har tipps på ett bra brännarprogram? |
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2015/01/28 : 16:26:06
|
Vad är det du inte blir nöjd med ? Är det ljudkvaliteten?
Jag har goda erfarenheter av : riaa med rör - mac mini ( ljudingång) - audacity för redigering klickborttagning normalisering av volym, generering av waw - iTunes för det egentliga bränningen.
|
|
|
Levator
Member
295 Posts |
Posted - 2015/01/28 : 19:03:07
|
Back to the 90s! Jag satt själv och letade brännarprogram för MP3 till bilen. Kändes lite konstigt att sitta och bränna cd igen, nostalgiskt Pröva ett gratisprogram CD Burner XP. Du konverterar väl filerna innan du bränner dom? Mvh Johan |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2015/01/28 : 20:15:06
|
Bränna en CD är ju bara fråga om att kopiera digital data (filer) från hårddisken eller nåt annat till en CD. Brännarprogrammens "brännardel" är nog helt oskyldig till eventuella ljudfenomen. Det som kan påverka innehållet är filomvandling mellan format och mellan rådata och komprimerad data. Om du t.ex spelar in från en analog källa till en .wav så har ljudkortet visst inflytande. Om filen omvandlas till .mp3 så har det betydelse hur omvandlingen sker, eftersom den är en "lossy" konvertering, dvs den har inbyggd dataförlust (som att göra .jpg av en .raw -fil). Audacity har väl normalt sett goda vitsord när det gäller hantering av digitalt ljud, jag skulle nog börja testa olika mjukvaror för omvandling av ljudfiler. |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 11:18:21
|
Programmet jag oftast använder mig av när jag rippar tror jag heter Power2go. Använder ibland EAC för att göra rena kopior. Skall med en gång sägas att de rena kopiorna alltid blir ljudmässigt bättre än när ja kör rippning Flac/Wav/bränning. Detta kallas för lossless, men det förefaller som man likt förbannat missar data. Musiken blir mindre precis. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 14:45:13
|
Då det begav sig var det ju enorma avhandlingar på detta med Black CD att bränna på och hurvida det påverkade jitter mm.. Har någon test hemma med en rolig person som totalt nerdade ner sig o testa massa olika märken av skivor ihop med olika märken på brännare. Jag vill minnas att hans öron tyckte mest om de där "black cd" iallefall. |
Edited by - Stormen on 2015/01/29 14:48:22 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 17:58:50
|
Hmm vi kanske talar om varandra här... Jag menar att "bränna en CD" är att kopiera data. En sådan process innehåller ett viss mått av felkontroll, dvs det förutsätts att data på skivan blir exakt lika som originalet. En viss .mp3 -fil blir inte sämre av att kopieras till CD, den ska vara identisk (eller nån annan filtyp). |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 18:03:23
|
Ja, identiskt blir det ju inte i alla avseenden ändå. T.ex kan en del CD-spelare inte alls läsa brända CD. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 18:46:41
|
Håller ju på att lyssna igenom de gamla skivorna ifrån High Fidelity mycket bra ljud för övrigt. Har ju tänkt kopiera det man verkligen gillar via datorn, VILKET PROGRAM SKA JAG LADDA NER OCH FÖRSÖKA MIG PÅ ATT ANVÄNDA till den uppgiften ? Tänk på att jag är som en 80-åring när jag använder datorn, någorlunda lätt ska det vara...och helst inte låta skit i efterhand. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 20:22:53
|
Intressant det här Du säger Bernt om att alla CD-spelare inte klarar brända skivor. Har försökt en del med de berömda svarta skivorna, men se, min kräsne Roksan föreföll inte gilla dem något vidare. I dag använder jag med tillförsikt skivor som heter Taiyo Yuden. Dessa fungerar väl, men blir bäst vid direkt kopiering. Har också köpt på mig en del skivor från Inakustik. Så kallade HQ-skivor. Detta är tveklöst det bästa jag hört när det kommer till "vanliga" CD. Att SACD med en bra spelare med all sannolikhet kan låta bättre... Tja det betvivlar jag inte. Jorma sysslar så vitt jag vet inte med bränning, men kanske kan Du ge mig några tipps? Vänligen Jerry |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/01/29 : 21:53:55
|
Nej, jag har inte bränt nån skiva på länge, äger ingen CD-spelare ens sen 6-7 år tillbaka. (Förutom i bilen då, men där lyssnar jag på P1) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 12:23:36
|
Jorma och jag har känt varandra länge så det är genom honom jag "känner till" dig. Hur sker din avspelning av musik i dag? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/01/30 : 12:49:09
|
Precis. Jo jag spelar via en dator med studioljudkort. Musiksamlingen lagrad på server och musikdatorn hämtar musiken via nätverket. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/02/01 : 22:22:00
|
Inte riktigt säker på jag förstår var ifrån Du tar musiken? "Vanlige" spelar man av musiken antingen från vinyl eller cd då mastebanden knappast är tillgängliga för allmänheten. Att Du hämtar den via nätverket... Men hur är den inspelad där och varifrån får Du tag på den? Som Du förstår är jag knappast något tekniskt geni! Går detta att förklara på ett enkelt sätt? Med de bästa hälsningar. Jerry |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/02/04 : 07:15:06
|
Precis så. Sen stuvade jag undan skivorna på vinden, de behövs inte. |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2015/02/04 07:16:35 |
|
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/02/05 : 15:39:12
|
Inser att om jag skulle gå den vägen behövs en hygglig dac? Eftersom min anläggning i dag knappast består av några riktiga höjdarprylar, förstärkare Krell 300i, CD-spelare Roksan Caspian och högtalare Dynaudio s 1.4, anser jag mig inte kunna gå så långt vad gäller övrig utrustning. Några förslag på en hygglig dac till vettiga pengar? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2015/02/07 : 13:18:30
|
Det här ljudkortet ligger det externt eller har Du det inbyggt i datorn? Hur styr Du sedan det hela? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2015/02/07 : 21:51:37
|
Internt. Spelar upp med J.River Mediacenter. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
|
Topic |
|