HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector M-series?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HenkesHiFi
Member

60 Posts

Posted - 2002/07/24 :  19:25:39  Show Profile Send HenkesHiFi a Private Message
Hej!

Någon som har eller har lyssnat till dessa? Har hört mkt gott om dem men tar gärna in intryck från andra ställen än tidningars tester. Till slut är det förstås mina och eventuellt min frus öron som avgör...:-)

Vad är föresten skillnaden mellan super och signatur upplevelsemässigt? Är det värt pengarna på marginalen?

Är inne på M1 stativare eller M3 golvare.

Mvh
Henke

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/25 :  00:29:33  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har hort tre olika audiovector modeller och jag gillar dom inte sarskilt mycket dom later tunnt och kliniskt valdigt detaljerade dock men i princip ingen bas och dom engagerar verkligen inte men lyssna pa dom sjalv och ett par alternativ innan du bestammer dig for nagot
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  06:48:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är - i mitt tycke - en av de mest "hypade" produkterna som finns. Fast som Ekman skriver, prova själv, det KAN ju vara detta ljud som passar just dig.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2002/07/25 :  09:58:05  Show Profile
quote:

ekman Wrote:

jag har hort tre olika audiovector modeller och jag gillar dom inte sarskilt mycket dom later tunnt och kliniskt valdigt detaljerade dock men i princip ingen bas och dom engagerar verkligen inte men lyssna pa dom sjalv och ett par alternativ innan du bestammer dig for nagot



Delar inte din åsikt ekman. Jag har haft möjligheten att njuta av Audivector M1 Avantgarde, och en sak är säker, de brister du hänvisar till finns inte. Snarare tvärt om.

Jag föreslår att HenkesHifi gör sig en egen utvärdering. Jag skulle personligen INTE stryka dom från listan bara för att någon anser att dom är hypade - snarare tvärt om...

Och HenkesHiFi, det finns personer som äger Audiovector och är supernöjda (NEJ jag äger inte Audiovector), en av dom är HiFi Musiks chefredaktör (inte för att det i sig är någon form av kredit på att den tidningen är bra - men det är en synlig person med ett genuint musikintresse).

quote:

sladd Wrote:

Det är - i mitt tycke - en av de mest "hypade" produkterna som finns. Fast som Ekman skriver, prova själv, det KAN ju vara detta ljud som passar just dig.



Inget illa menat, men det skall komma från någon som som dig ???

Om du anser att Audiovector är "hypade", förklara i så fall varför. Att bara ange det som i förbifarten är lite väl dåligt.


Best Regards
Bamsefa
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  10:27:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det alltid kul att klampa in på ett forum och försöka få så mycket krusning på ytan som möjligt. Jag föreslår att du läser forumets policy och har du invändningar mot hur vi agerar så använder du sig av mail.

Är du gift eller bror med den som äger Audiovectorfabriken så ange detta så vi slipper undra. Här får alla märken oavsett vem som gillar dem eller inte kritik eller beröm utan att någon refusering sker. Man får alltid ange vad man TYCKER och vad man UPPLEVT.

Att skriva "det skall komma från någon som dig" ger inte några pluspoäng i min stjärnhimmel och här finns många som inte gillar mig något vidare. Det är OK. Man kan inte passa alla och skulle det vara min önskan så bleve det utspädd minimjölk. De flesta har dock lärt sig leva med mig här i cyberrymden. jag föreslår att du gör det samma och det fort.

i all välmening

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/07/25 :  11:23:08  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag har lyssnat på Audiovector M1 super och signatur samt M3 super. Jag håller till viss del med Ekman men inte helt. Jag tycker nog att det finns bas där... Kanske inte någon vidare djup bas. Men den bas som finns är fast och snabb. Sen tycker jag nog inte att de är sååå detaljerade direkt... Däremot tyckte jag att de kändes rätt homegena. Att diskant, mellanregister och bas fungerade ihop. Jag gillade dem men tyckte inte att de var något extra speciellt. Jag saknade bla djup i ljudbilden och vill själv ha lite djupare bas än de mäktade med. Men jag tycker helt klart att de är värda att lyssna på...

/Stefan


-- Life sucks, then you die -
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:02:54  Show Profile
quote:

Det alltid kul att klampa in på ett forum och försöka få så mycket krusning på ytan som möjligt.


Klampa ??? Min avsikt var inte att start vågen, utan att påvisa att det finns andra som inte anser att produkten är mer hypade än andra - är inte det syftet med detta forum ???
quote:

Jag föreslår att du läser forumets policy och har du invändningar mot hur vi agerar så använder du sig av mail.


Jag har läst policyn, vad exakt anser du att jag har brutit mot ??? Återigen skriver du bara hälften, om du anser att jag brutit mot era regler när jag påvisat att det finns de som inte delar DINA uppfattningar, exakt vad har jag då gjort för fel ???
quote:

Är du gift eller bror med den som äger Audiovectorfabriken så ange detta så vi slipper undra. Här får alla märken oavsett vem som gillar dem eller inte kritik eller beröm utan att någon refusering sker. Man får alltid ange vad man TYCKER och vad man UPPLEVT.


Exakt, här bör alla få uttrycka vad dom vill, men det jag eftersöker är en MOTIVERING till ditt uttryck. Rykten är lätta att starta...

Och nej, jag har ingen direkt eller indirekt koppling till / mot Audiovector. Detta skulle jag dock tolka som ett direkt personpåhopp, att antas vara förknippad med t.ex. en tillverkare -> exakt lika långsökt som ditt påhopp.
quote:

Att skriva "det skall komma från någon som dig" ger inte några pluspoäng i min stjärnhimmel och här finns många som inte gillar mig något vidare.


Du tolkar allt negativt, varför ???

"det skall komma från någon som dig" var menat i positivt syfte: Jag gillar HUR du uttrycker dig, t.ex. i dina jämförelser mellan QRS och Wilson (vilket jag iofs inte skrivit förrut, men jag skriver inte allt på en gång).

Om det sänker mig i dina ögon så praktiserar jag exakt samma på dig. Jag klara mig utan HiFiForum -> gör du ???

Så: Jag förstod inte varför du nu ger en produkt en bild av att vara hypade, och det utan att motiver varför. Har du gett t.ex. deras S6 Avantgarde (som är Audiovectors top-of-the-line product och fortfarande kostar mindre än t.ex. Wilson WATTPuppy - nej jag har inte lyssnat på dom, nej jag har inga kopplingar till produkten osv.) samma möjligheter som du gett Wilson / QRS och allt annat du har tillgång till / lyssnat på ??? Hade du gett det som referens, då kanske jag värderade din kommentar annorlunda....

Best Regards
Bamsefa
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/25 :  12:52:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Var inte meningen att ta i för hårt, sorry. Jag tog din markering om "hype" kopplat till omdömet om mig : "skall en sådan som dig säga" som negativt och det är ju glädjande om det i stället var positivt.

En tillverkares toppmodell handlade nu inte diskussionen om och den har jag inte hört vare sig på mässa eller annorstädes. Flera av de andra modellerna har jag hört och mina intryck är inte odelat positiva. Det är ingen dålig produkt men det finns enligt mycket att hitta i form av fullgoda alternativ i samma prisklass. Och då är man ingen killer direkt. Vad det är som saknas är ganska lätt att besvara. Allt.

Vad chefredaktörer har hemma kan ju snarare i vissa kretsar ses som en belastning...

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/25 :  15:28:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har lyssnat på M3 Super vid två tillfällen och med två helt olika förstärkare. 1:a lyssningen skedde med någon svindyr Arcam kombination och den andra i ett hemmabiosystem med någon reciever för drygt 30.000:-. Jag tyckte att M3 Super lät bra vid båda tillfällena men dom imponerade verkligen inte. Faktum är att jag tyckte att mina Audio Pro Avantek lät bättre på några parametrar. T.ex. djupare bas (dock inte lika fast) samt klarare diskant (jag vet att det låter konstigt men så uppfatattade jag det). Men du skall naturligtvis som alltid lyssna själv.
Jag tyckte dock att dom lät bättre än dom Canton som också demonstrerades i samma prisklass. En av mina två medlyssnare tyckte dock tvärtom.


Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:23:49  Show Profile Send Jonas a Private Message
Jag äger själv ett par M1 och är mycket nöjd. Detta är dock inte den typen av högtalare som imponerar fantastiskt mycket första gången man hör dem. Just detta ser jag som ett bra tecken, eftersom jag ofta upplevt att just högtalare som verkar mycket imponerande till att börja med ofta inte håller i längden. Det brukar bli så (tycker jag) att flera negativa sidor "maskeras" och visar sig först senare (för sent?). Jag kör mina tillsammans med elektronik från Thule (se min profil) och upplever ljudet som mycket välbalanserat.
För tillfället drömmer jag dock om en annan högtalare, Dynaudio Contour 1.3 SE. Dessa har jag lyssnat till en hel del och troligen kommit fram till att detta blir nästa par högtalare i mitt rum. Dock ligger de ju i en annan prisklass. Har inte jämfört dem med M1 Avantgarde än, men den jämförelsen lär komma nån gång i höst tillsammans med en rapport från mig.

MVH
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/07/25 :  16:25:24  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag lyssnade på M3orna med arcam spelare och förstärkare och jämförde dom med Monitor Audio Silver 8i. Jag tyckte inte M3orna spelade dåligt, men däremot så spelade dom på ett sätt som absolut inte tilltalade mig. Dom spelade för mycket "på" mig. Vissa gillar det,andra, som jag, tycker bara det är obehagligt. Killen i affären gjorde sitt yttersta för att jag skulle förstå vilken enorm högtalare detta var men det hjälpte tyvärr inte..*s* Jag bytte ett par gånger mellan Monitor Audio silver 8i och M3orna och jag tyckte mycket bättre om Monitor Audio. Det fanns dock en skillnad till fördel för M3orna och det var att ljudbilden krympte märkbart när man växlade till silver 8i. Men trots detta hade jag valt silver 8i alla gånger. Jag kan dock förstå att Audiovector M3 passar vissa med sin spelstil.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/07/25 :  23:22:57  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag valde faktiskt också den billigare Monitor audio Silver 8i framför bl a M3. Hade jag haft budget för M3 Super hade jag dock valt dom istället. Jag tyckte det var stor skillnad mellan vanliga M3 och M3 super. Övriga M3 modeller har jag inte lyssnat på ännu.

/Stefan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000