Author |
Topic |
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 16:14:14
|
Gryphon Cantata
Jag gillar min Callisto så mycket att jag blir naturligtvis blir nyfiken på vad de kan ådstakomma i högtalarväg. Gryphon har lanserat (eller snart ivf.) sin första högtalare, Gryphon Cantata. Klarar dessa förstärkargurun av att designa en högtalare av samma kaliber som deras förstärkeri?
Har någon nån mer information att komma med om dessa högtalare? Jan, har du fått nån sneak peek?
PS. Gryphon figurerar väldigt sällan i engelskråkiga tidningar av någon anledning, men nu har äntligen Positive Feedback recenserat Calliston. Tydligen inte bara jag som är lyrisk[:) http://www.positive-feedback.com/Issue1/gryphon.htmPositive Feedback Online Review[/url |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 17:34:08
|
Dom fanns med på både Köpenhamnsmässan och Frankfurtmässan. Och med tanke på priset, 131 000 danska kronor, så är dom kraftigt överprissatta. Dom levereras med en analog rumsanpassningsbox, och påstods kunna hänga med ned till 10 Hz. Hur det nu kan gå till med så små element. Stativet är inte en del av högtalaren, utan innehåller delningsfiltret. Men utseendet är mycket elegant, så dom kan kanske sälja på det. En bild med den svarta högtalaren finns i mitt mässreportage från Frankfurtmässan på mina hemsidor: http://jorma.sansobalans.se/
Jorm |
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 17:54:36
|
Tack Jorma.
Ja, 131k låter lite i dyraste laget. Läste lite om rumsanpassningsdosan på deras webbsida. Du lyckades inte lyssna på dem?
/KC
=========================================================================
"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 18:00:44
|
Jodå. jag lyssnade på bägge mässorna. och det var lite bättre på Frankfurtmässan. Lite oklara (gryniga) i ljudet tycker jag, men det var på mässor, så man vet aldrig. Och bastrycket var det inte mycket mer av än vad man kan förvänta av så små lådor. Det kan vara svårt att få till det med rum, och tiden är ofta kort till att ställa upp prylarna optimalt. Och dom körde genomgående med egna grejer inkl. kablar, och vad dom håller för klass vet jag inte heller.
Jorm |
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2002/07/24 : 20:54:52
|
quote:
Jodå. jag lyssnade på bägge mässorna. och det var lite bättre på Frankfurtmässan. Jorma
Jeg var tyvär inte i Frankfurt, men jeg hørte dem flere gange i København (hvor jeg også mødte Jorma!).
Umiddelbart virker de som en slags luksus "B&O" højttaler. De er afsindigt flotte, men alt for dyre i forhold til hvordan de lyder. Især mangler der en hel del vægt og magt i bunden og jeg tvivler på at de kan spille særligt højt.
Højttalerne er udviklet af danske Steen Duelund ud fra hans principper om en fasekorrekt højttaler med meget lav Q-værdi i bassen. Der anvendes elektronisk korrektion (Linkwitz-Greiner) af både Fs og Qt. Elektronikken sidder hele tiden i signalvejen, men ifølge Flemming Rasmussen fra Gryphon var der gjort virkelig meget ud af den. Diskret opbygget (ingen IC'er) og ultra bredbåndet op i MHz området.
Det jeg hørte var en meget sammenhængede mellemtone og med en virkelig god rumgengivelse. De spillede nogle gamle RCA og DECCA optagelser fra 50'erne. Absolut fænomonalt med masser af mikrodynamik og stort åben lydbillede. Diskanten var lidt for kraftig i forhold til min smag, men det kan måske skylde resten af anlægget, som var Gryphon hele vejen igennem (Fantastisk flot - hvem der bare havde råd!).
Der kan have været problemer i København, da det var den første præsentation. Ser frem til at høre dem igen en anden gang. Med den rette musik har de visse kvaliteter.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 00:38:10
|
Mycket snygga är do i vart fall i mina ögon, men 131000:- danska är mycket.
//Magnu |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 01:26:56
|
Många pölser o danska bärs blir det för de pengarna..
-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o- To Quad or not to Quad, THAT is the question |
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2002/07/25 : 10:32:55
|
Tack Jorma och Jan för era kommentarer! I detta prisläge bör man vara helt nöjd/imponerad. Det är mycket svårt för mig att utvärdera komponenter nu för tiden, så vissa alternativ måste plockas bort innan man ens lyssnat på dem. Detta är tyvärr ett sådant alternativ.
/KC
=========================================================================
"High-End Audio is God's way of telling you that you have too much money |
|
|
|
Topic |
|