HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 fylla stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:26:53  Show Profile Send knutte a Private Message
Tjena, jag ska ta och fylla ett par stativ, men jag vet ju inte vad jag ska fylla med.. sand, betong, blyhagel..??..??

Jag har gjort en totalt ihålig kontsruktion som ska fyllas i varenda mm^3, så någon "lättflytande" vore att föredra.

Lite off topic undrar jag också om dom här "Sonic" dämpkuddarnra är lika bra som alla säger?

Har någon sett en bordshare?

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:11:27  Show Profile Send poppen a Private Message
Har erfarenhet av att fylla med sand.
Tog sand från kek park. Silade den genom sil för att få bara finnaste sanden.
Hur blev resultatewt efter en eftermidags slit.
Inte bättre i allafall. Tidigare hade jag tunga tidskrifter på botten plattan på stativet. det lät bättre.

Mitt råd prova med sand det kan bli bättre.
Men köp inte bly. Lägg pengarna på annat.

Lycka till

MVH

Poppen
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:46:11  Show Profile Send divander a Private Message
Bly är varken bra för plåboken eller naturen. Köp istället blästersand. Jag tror dom tar 50:- på Biltema. Till mina stativ räckte det med mindre än en halv säck. Blästersanden är fin och torr. Försäkerhets skull kan det vara bjäst att lägga in en påse i stativet. Fyll sedan sanden i påsen. Låt sanden sjunka ner ordentligt. Fyll på med lite till. Knyt ihop.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:10:19  Show Profile Send knutte a Private Message
Jag tackar för svaren, men jag skulle kanske beskrivit sutationen lite bättre från börjar...

jag har tagit 2mm plåt och svetsat ihop, så hela konstruktionen är ihålig, till och med topp och botten plattan är ihålig (ca 3cm tjocka/höga), vilket gör att t ex påsar med sand inte går att använda.

Jag funderar på om man skulle ta sån sand som finns vid lekparker och fylla med, den flyr ju och är helt omöjlig att "sätta/packa". kanske ska fixa lite bilder så blire nog lättare att förstå.
men konstruktionen är ju inte så vanlig och det är nog inte så många som har erfarenheter om passande sand...?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:20:16  Show Profile Send Rollo a Private Message
Blästersand innehåller, efter vad jag förstått, betydligt mindre organiskt material än sandlådesand (Några katter i grannskapet?) vilket borde minska risken att sanden absorberar fukt och börjar mögla och korrodera stativet. Att den dessutom kan fås för en billig penning (49:90 för 25 kg) på alla audiofilers stamlocus Biltema gör väl inte saken sämre.

Någon som har koll på densitet på blästersand samt eventuella hälsoaspekter (dammar den mycket vid hantering? Tungmetaller?) får hemskt gärna orda om detta.

edit: pris på sanden.

Edited by - Rollo on 2003/02/12 14:21:16
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/12 :  14:24:48  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Annars kan akvariesand vara intressant. Lite större korn, men jämn och fin storlek, samt inget dammande och lätt att hantera. Dessutom är den oftast tvättat när man köper den.

Finns inte på Biltema, så den är nog dyrare, blubb blubb!

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:22:57  Show Profile Send gustav a Private Message
man kan köpa golvsand i 25 kg säckar på t ex jehanders.
Den dammar när man häller.
Den är tvättad och avsedd för inomhus bruk
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:40:44  Show Profile Send divander a Private Message
Blästersanden dammar i princip ingenting.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:42:08  Show Profile Send divander a Private Message
Lägg upp en bild. Då blir både våran nyfikenhet stillad och kanske kan det komma fram bättre råd.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:54:27  Show Profile Send optimus a Private Message
Jag hämtade sand från stranden... Torkade den i ugnen (ca: 100grader i ungefär 30min, rörde om då & då), silade den så jag bara fick de finaste kornen och hällde der det i en påse i röret. Märkte heller ingen skillnad förutom att stativen blev tyngre vilken var främsta orsaken till att jag fyllde dem!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000