HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 WiMP HiFi, hur nyttjar man det bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/06 :  16:06:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Vet att många här nyttjar WiMP HiFi som källa i olika sammanhang. Jag har tidigare upplevt klienten och utbudet något begränsande till skillnad mot Spotify. Men... Skillnaden är försumbar numera, och ljudkvaliteten på välinspelad musik via WiMP HiFi jämfört med rippade filer är tämligen liten.

Kan man leva med WiMP HiFi som substitut till rippade filer eller CD?
(Nä, vinyl kommer detta aldrig att ersätta.. )
Och hur får man ut det till stereon på bästa sätt?
(Det kommer aldrig in en Win PC i mitt lyssningsrum...)

Jag kör just nu med Sonos Connect till DAC via elektrisk SPDIF och det låter deffo riktigt trevligt! Men, finns mera att hämta?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

CAB
Semesterfirare

527 Posts

Posted - 2014/10/06 :  16:16:51  Show Profile Send CAB a Private Message
Jag har upplevensen att Spotify låter bättre än innan, forumsägaren (PAC) har förklarat varför men kommer inte ihåg exak vad skillnaden består i.
Min erfarenhet är att en miniMac och bra USB sladd till en bra asykron ingång till lämplig DAC fungerar ypperligt.
Spotify remot app till iPad så slipper jag ha igång TV för att spela och kan lägga undan det trådlösa tangentbordet.

WIMPen måste jag ha tangentbordet och tv:n igång, har inte hittat lösning att styra WIMP från iPaden.

Edited by - CAB on 2014/10/06 17:06:22
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/06 :  17:41:17  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Kan man leva med WiMP HiFi som substitut till rippade filer eller CD?

Utan tvekan, IMO.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/06 :  21:00:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tack för input!
Vad menar du med "bättre än innan" CAB?
Och jag förstår att man kan vara nöjd med detta, både ljudet och utbudet!

Har nu lite kvickt jämfört ljudkvallen från Sonos Connect samt MacMini+M2Tech Hiface2 in via SPDIF i samma DAC. Datorn plockar fram märkbart mera klangfärger och djup, skillnaden uppfattar jag som tydlig.
Men... Det är för yxigt att hålla på o fjärrstyra Macen... Ahhh, dessa i-landsproblem!

Flera förslag? Jag skulle kunna tänka mig att streama från en PC om det går att få ut strömmen till en UPnP media renderare eller möjligen via Air play till min N-50..

Vh Micke

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/06 :  21:10:59  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hmm..först:

quote:
Det kommer aldrig in en Win PC i mitt lyssningsrum...

Sedan:

quote:
Jag skulle kunna tänka mig att streama från en PC

Det är väl inget fel på peecee..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/06 :  21:23:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Ja, det är faktiskt så! Jag kan tänka mig en PC-funktion, men den kommer inte in i lyssningsrummet oavsett! alltså, om det går att få in WiMp HiFi t.ex. i J River MC utan att bryta ryggen av sig med olika mjukvaror.
Då borde det ju gå att skicka en UPnP ljudström till Pioneer N-50?

Lite allvar då, jag söker eg. hårdvaruplattform med ett bra gränssnitt, vill inte pilla med datorer allra helst. Tycker mycket bra om Sonos gränssnitt och stabilitet, men den lämnar lite att önska ljudmässigt...
Bluesound Node skulle kanske vara ett alternativ, men då sitter man fast i ett optiskt SPDIF gränssnitt...
Electrocompaniet ECM-2 kanske skulle vara ett alternativ, men den ligger lite högt i pris.

Vh Micke

Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2014/10/06 :  21:35:14  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
om det går att få in WiMp HiFi t.ex. i J River MC

Jag vet att diskussioner förts dem emellan, men ännu inget resultat.

Å andra sidan, jriver släpper sin efterlängtade WDM-driver "within a couple of months" vilket blir mumma. Då får man en enkel väg att låta allt ljud i windows behandlas av jrivers dsp-motor.

Visst ja, du kan bortse från det jag skrev ovan. Gäller bara peecee..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2014/10/06 :  21:56:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Å andra sidan, jriver släpper sin efterlängtade WDM-driver "within a couple of months" vilket blir mumma. Då får man en enkel väg att låta allt ljud i windows behandlas av jrivers dsp-motor.

Finns nån länk där man kan studera det närmare?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2014/10/06 :  23:33:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message
MacBook/iPad->AirPort Express är smidigt, men kanske inte tillräckligt hög "HiFi-nivå"?
//Micke
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/10/07 :  07:27:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Om det får att "routa" ljudet via UPnP i JRiver är det absolut tänkbart. Jag kör ju
Windows Server 2008R2 i en skrubb där jag tillhandahåller en UPnP server. Denna mottas sedan av N-50 streamern.

AirPlay kör jag redan emellanåt och det funkar OK, men lämnar lite att önska då iPad strömmar till N-50. Har även tänk tanken att placera MacMini/iMac i skrubben och köra AirPlay över ethernet istället för att ev. få ut mera.
Vad som fortfarande blir ett problem då är fjärrstyrningen.

Tack för fortsatt input!

Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2014/10/07 :  08:43:18  Show Profile Send Wader a Private Message
Vortexbox har väl stöd för wimp. Har min nerpackad med anledning av lite ombyggnad hemma så jag kan inte testa. Då kan man ju köra både Spotify och wimp.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/10/09 :  20:00:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
Spela in på band, vetja. Kassett eller rulle...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/10/09 :  20:57:40  Show Profile Send jonasz a Private Message
Squeezebox + DAC funkar finfint med Wimp HiFi, styr med iPeng eller liknande.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000