HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En stor trafo eller 2st parallellkopplade?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/02/12 :  07:38:02  Show Profile Send Danne a Private Message
Ger det samma prestanda att parallellkoppla tex 2st 500VA trafos, som 1st 1000VA trafo? (gäller ett slutsteg)

För och nackdelar, om ni vet, med att använda sig av 2st mindre ihopkopplade?

/Danne

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  08:38:52  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Parallellkopplade trafos vid stora effekter är inte att rekomendera. Även om man likriktar först och parallellkopplar sedan så kommer den ena trafon att ha lite högre spänning än den andra och då kommer den högre att lastas hårdare. Detta ger mer värme i onödan och förmodligen sämre reglering.

Man skulle kunna tänka sig att sätta varsitt seriemotstånd efter likriktaren och därefter koppla ihop de två matningarna, för att på så sätt få en viss intern reglering. Men seriemotstånd vill man ju helst slippa när det handlar om 1000 VA ;)

Dessutom får man ofta mer VA/kr om man köper en stor trafo än flera små.

/Marcus
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:01:58  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det beror på vad du skall åstadkomma? Jag antar att du frågar på grund av att du har fått tag i två 500VA billigt eller så?

Om du vill skapa +/- matning, vilket ju är det troliga, och varje trafo har två seklindningar så kan du parallellkoppla lindningarna på varje trafo för att sedan seriekoppla dem sinsemellan. Vid så låga frekvenser som det handlar om här (50Hz alltså) så är det inga problem att parallella lindningarna på samma trafo i alla fall. Jag tror till och med att Pioneer Exclusive M1 hade en sådan uppbyggnad.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:27:19  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Pabo, du menar att lindningarna på samma trafo är tillräckligt bra matchade för att det inte ska bli några problem om man parallellkopplar dem rakt av?

Gäller bara att vända dem rätt, annars kan det bli en del oönskade effekter =)

/Marcus
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/12 :  10:02:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Att använda två transformatorer i stället för en rekomenderas av LC-audio för att man får möjligheten att "släcka ut" det störfält som en enskild transformator står för.
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/02/12 :  11:37:45  Show Profile Send Danne a Private Message
Dahlberg,
jo det är faktiskt i LC-audio sammanhang jag tänkt göra detta, och undrar hur de tänkt att man ska koppla in 2 trafos till deras kondensatorer (VP4)?
Har du nån länk där de beskriver det, jag har inte hittat nått, eller om du kan förklara.

Pabo,
Jag vet inte vad jag vill..., menjag misstänker att 500VA blir för lite och vill då enkelt (och billigare och bättre pga platsbrist) använda mig av 1st ytterligare trafo på 500VA.
Du menar att parallellkoppla lindningarna på en trafo, men vad menar du med att sen koppla 2st trafos i serie?

Antingen parallellkopplar jag väl sekundär lindningarna på en trafo, eller så parallellkopplar jag hela trafon mot den andra...
Vad är skillnad mellan dessa lösningar och vad är bättre?

Transformatorerna är på 2*42V AC ut, så detta får givetvis inte ändras, ska vara 2*42V AC ut även med 2st, därav undran vad som menades med seriekoppling?

/Danne
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:10:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Du parralellkopplar sekundärlindningarna, om transformatorn har två sådana. Sen kopplar du den ena trafon till den ena likrikriktaren och den andra trafon till den andra likriktaren. Jag har inte sett någon beskrivning på det här på hemsidan men kolla i dom olika byggbeskrivningarna. Skicka ett mail med samma frågeställning till LC annars, eller prova att lägga in det på Q&A sidan. För att du skall få möjligheten att minska störfältet så måste transformatorna läggas på varandra.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:46:02  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
500 VA är ju bara för lite om du ska köra en stereoförstärkare och om du ska göra det så varför ska du då parallellkoppla dina trafos överhuvudtaget?

Det är ju bättre att du kör en kanal på varje trafo dvs du bygger två helt separata nätdelar med trafo, likriktare och kondingar.

/Marcus
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  12:50:21  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Är det förresten Zap Pulse du ska bygga med?

/Marcus
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/02/12 :  15:44:29  Show Profile Send Danne a Private Message
Dahlberg
fick just samma tips av en annan kille att parallellkoppla på det sätt du föreslog. Men att lägga dem på varann går ej (klart allt är möjligt), ty hade tänkt använda en slimmad låda. Tror du det är så viktigt att lägga dem på varann? har sett bilder på en del dyrare "dual mono" slutsteg med 2st trafos och de har inte legat på varann.

e96mlo
500VA är alldeles nog just nu, men ska jag ha mer moduler så behöver jag nog 500VA till. Så svaret är ja, det är till ZAPpulse. Jag vill använda mig av deras nätdel, därför kan jag av kostnads och utrymmesskäl inte göra en monokonstruktion av nätdelen, ty alla moduler ska ha spänning från samma strömförsörjning (kallas VP4 tror jag på LC's hemsida.)

/Danne
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/12 :  16:32:53  Show Profile Send Lash a Private Message
Danne

Ska du bygga 5 kanaler? Isf är du sugen på att dela på ett "Evaluation sæt" för den 5e kanalen, att bara köpa en zappulsemodul kostar nästan lika mycket som att köpa två och åtminstonde jag har ingen användning av den 6e modulen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/12 :  17:04:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Om utrymmet är begränsat så ryms väl förmodligen inte en 1000Va trafo i vilket fall som helst så då är problemet redan löst. Hur viktigt det är att minska störfältet från trafon skiljer förmodligen mellan olika konstruktioner. Fråga LC-audio. Visst har du bott i Umeå för inte så länge sen Kul att veta vilken Danne jag konverserar med. Mindre transformatorer brukar ha snyggare lindningar, hur mycket roll det spelar är iofs en annan sak.
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/12 :  21:24:52  Show Profile Send Pabo a Private Message
e96mlo

Vid höga frekvenser som de jag jobbar med i switchade strömförsörjningar är det lurigt att parallellkoppla lindningar men ibland gör man det i alla fall då man vill undvika skineffekter eller få en mer medgörlig tråd att linda. Svårigheten är då att få de högfrekventa strömmarna att tycka att lindningarna är parallellkopplade. Vid låga frekvenser är det dock inga som helst problem.

Det kan innebära problem att parallellkoppla lindningar på två olika kärnor men jag kan inte svära på det. Alla trafos idag är ju maskinlindade och bör ju ha exakt samma varvtal men för att vara på säkra sidan skulle jag inte göra det.

Precis som Dahlberg sade så bör man använda sig av två likriktarbryggor.

För att vara säker på fasen på lindningarna så bör du först induktansmäta dem. Mäter du induktansen på en lindning och sedan parallellkopplar dem så skall induktansen vara densamma. Är den noll så skall du inte slå på spänningen. Har du bara tillgång till en voltmeter så kan du istället seriekoppla lindningarna och mäta spänningen i ytterändarna. Är den dubbelt så hög som för en lindning så har du kopplat ihop fel trådar men ingen skada är skedd.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  00:42:01  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Att de är maskinlinade är ju inget argument i sig. Om man kolla på toleranser för tex maskinlindade drosslar så ligger den på 10-30 %. Varför skulle transformatorer vara bättre?

Det är ju dock enkelt att mäta upp utspänningarna och om de inte skiljer sig något nämnvärt så är det ju bara att parallellkoppla och se glad ut. Man kan ju kräva att få två trafos ur samma batch för att vara på säkra sidan. =)

/Marcus
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/02/13 :  07:57:10  Show Profile Send Pabo a Private Message
e96mlo

Det är stor skillnad på drosslar och transformatorer. En drossel lagrar energi i kärnan och därav blir induktansen beroende av kärnmaterialet. Mäter du induktansen i en trafo så kommer även den att variera med kärnmaterialet men till saken hör att en transformatoer inte lagrar energi i kärnmaterialet utan använder sig av kärnmaterialet för att överföra energin i samma stund som den uppstår. Även om induktansen varierar så gör alltså inte utspänningen det utan den är helt avhängig av varvtalen, speciellt vid 50Hz.

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  11:54:18  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Jag erkänner mig slagen :-)

/Marcus
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/02/13 :  16:43:21  Show Profile Send Danne a Private Message
Lash
Tyvärr är jag intresserad av fler kanaler nu.

Dahlberg
Ja, jag är den du tänker på. Har höga förväntningar på att bygga ZAPpulse, allt annat än riktigt bra ljud så är jag besviken. Får se hur det blir.

/Danne
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/13 :  17:13:07  Show Profile Send n/a a Private Message
OK.
Lycka till. Skall det bli två stereosteg eller?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:18:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad anger egentligen enheten VA??

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:27:17  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
VA = Volt-Ampere

Eftersom P=U*I anges i Watt så är alltså VA = W när spänning och ström är i fas. En trafo är ganska induktiv så det händer ju inte så ofta. Därför måste man ta till lite när man dimensionerar sin trafo.

/Marcus
Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2003/02/13 :  18:27:55  Show Profile Send tkiuru a Private Message
Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en benämning på hur mycket "effekt", även kallad skenbar, en transformator klarar av att leverera totalt. Dvs både aktiv effekt (Watt) samt reaktiv effekt (Var).

Om du tänker dig triangel med en rät vinkel. Om du går i x led så har du aktiva effekten.
Om du går i y led har du den reaktiva effekten.

Tänk sedan att du har två punkter på x- och y-axeln, den linje som går igenom dessa punkter är den skenbara effekten, lite förenklat, som har enheten volt ampere (VA)

[EDIT: Andra personer han före men mitt kanske stämmer ändå?]

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2003/02/13 18:29:05
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/02/13 :  22:33:56  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:
Originally posted by Danne

Lash
Tyvärr är jag intresserad av fler kanaler nu.

Skulle du skaffa 5 kanaler nu eller ska det vara ett "ej" efter "jag"?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/02/14 :  11:39:30  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Angående det där med trafos...

Att parallellkoppla 2 st: Bör helst göras då spänningarna är likriktade. Då uppstår inte fasfel mellan lindningarna, men detta bör inte vara några problem (har själv provat och det har fungerat fint).

Att seriekoppla 2 st: Bör definivt göras när spänningarna är likriktade. Det kan uppstå väldigt konstiga fenomen annars. Att seriekoppla 2 st "aggregat" där utsignalen är växelspänning med olika faslägen samt då spänningarna på sekundärsidan inte är identiska bör undvikas helt. Separata likriktarbryggor, glättningskondningar m.m. är att sträva efter.

Däremot så tycker jag du ska kolla hur LC-audios nätdel är konstruerad. Då den är gjord för +- spänningar så skall man ju använda en trafo med dubbla sekundära lindningar. Där kan du istället använda 2 st trafos med enkla sekundärlindningar, enda kruxet är att hitta 2 st där spänningarna på sekundärsidan inte skiljer sig nämnvärt (matchade). Om de skiljer sig i storleksordningen någon tiondels volt så borde det inte vara några som helst problem (det gör de i trafos med dubbla sekundärer i vilket fall som helst).

Danne: Har du ont om plats i din låda så kommer du definitivt inte att ha plast med en 1000 VA trafo, om du inte lyckas hitta någon som är väldigt platt (vet att det finns custom gjorda sådana från ex. Toroid).
Sitter exempelvis "plattare" 500 VA trafos i EBS Fafner förstärkare (gjorda för elbas). Vet dock inte hur lätta dessa är att få tag på för icke-företagare.

Däremot så ska ju ZapPulse vara så pass effektiva så att trafon inte måste vara så våldsamt överdimensionerad. Säg att de har en effektivitet på 90-95 % och du ska ta ut 250 W per modul. Då behöver du i princip 300 VA per modul. Men sen så blir det ju bara bättre med större nätdel ;).

tkiuru: Du har ju fattat helt rätt vad gäller reaktiv, aktiv och skenbar effekt :)

En sak... En privatperson betalar (vad jag förstått) endast bara för den aktiva effekten som dras från elnätet... Är det då inte dags att börja faskorrigera (cos(phi) = 0.1 el. dyl) alla komponenter hemma så att de endast drar reaktiv effekt? ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/02/14 :  12:42:45  Show Profile Send Danne a Private Message
Lash
Felskrivet. Jag är inte intresserad av fler kanaler.

Dahlberg
Nu blir det 2 stereosteg. Mina funderingar gäller om jag ska sätta in ytterligare moduler i framtiden. Eftersom jag har 2st trafo på 500VA med 2 sekundärlindningar från LC, så känner jag mig lite låst. Men de håller ju på med en switchad nätdel så vem vet vad som händer framåt.

/Danne
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/02/14 :  13:19:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Det kommer säkert att räcka bra med dom 500va som du har idag. Skulle du behöva fler kanaler så är det väl inte värre än att du kan bygga ett stereosteg till .
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000