HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-fodral
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/06/03 :  20:08:00  Show Profile Send Nightx a Private Message
Hej, har av någon anledning (fråga mig inte varför) utöver vinyl även börjat samla på intressanta cd-pressningar.

Problemet är att jag köper mycket begagnat då jag inte är speciellt förtjust i de flesta remastrade skräpskivor som säljs idag.

Någon som har tips på vart man kan hitta jewel-case av bra kvalitet? Har provat handla i diverse affärer men kvaliten har mycket att önska. Spricker bara man kollar på dem i princip.

Var hittar man gammal hederlig 80-tals kvalitet på jewel-case nu för tiden? de gamla var ju något tjockare och nästan helt okrossbara.

Tack på förhand!

Uppdatering ---

Några timmars forskning senare...

Det verkar det som de gamla hederliga Cd-casen är gjorda av PP-plast medan de nya mer flimsiga är gjorda av PS-plast (Polystyrene).

Hittade en försäljare som faktiskt har Cd-case i PP-plast
Man kanske skulle göra en provbeställning ;)

http://www.paxter.net/index.php?main_page=product_info&cPath=73&products_id=208

Edited by - Nightx on 2014/06/04 11:12:37

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/06/04 :  10:06:04  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Det förklarar en del. Hade ingen aning om att det är annat material i de nyare.
Även jag har en del trasiga fodral...

Rör...
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/06/04 :  11:16:48  Show Profile Send Nightx a Private Message
Verkar som om jag får ta tillbaka mitt påstående om att de ursprungliga cd-fodralen var av PP-plast. Väldigt svårt att hitta någon vettig information i ämnet men till slut hamnade jag in på Philips hemsida och de skriver så här:

quote:
At first the Jewel Case weighed 100 grams, had thick walls and didn#8217;t break. However, due to severe competition manufacturers reduced its weight to 68 grams. As a result easy breakage became synonymous for the Jewel Case. After the introduction of DVD, which required a different center hub, Philips decided to completely redesign the Jewel Case and named it Super Jewel Box. This Super Jewel box is now mainly used for SACS discs.

Så jag skulle faktiskt tro att de ursprungliga även de var i PS-plast även om de var tjockare än de som produceras idag (100gram).

Cd-fodral i PP-plast är alltså inte lika intressant längre då jag mest är ute efter att byta ut fodralen på mina 80-tals-plattor med fodral för den tiden.

Antar att jag får köpa på mig massa billiga plattor med välbevarade fodral. Sedan helt enkelt ta jewel-case från dessa för att få samma känsla. Önskar någon kunde tillverka dessa fodral då de är väldigt mycket trevligare än det nya skräpet ;)

Edited by - Nightx on 2014/06/04 11:21:49
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/06/04 :  12:36:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Tror jag har en kasse fräscha fodral om du vill ha?
(Kommer från IT branschen, alltså gamla programvarucase)

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2014/06/16 :  21:01:47  Show Profile Send Nightx a Private Message
Oj, hade helt glömt bort att jag posta en tråd här =D
självklart är jag intresserad om dessa är de gamla hederliga tjocka plastfodralen med tre piggar för boockleten på var sida?

Har fått köpt en del äldre plattor på loppis nu det sista bara för att knycka fodralen på dessa.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000