Author |
Topic |
|
kimson
Member
50 Posts |
Posted - 2014/04/15 : 16:40:06
|
Hej!
Har gått över till rippad musik-lyssning, och tänker sälja av min Marantz SA-15s1.
Den har dessvärre vissa problem med att läsa en del skivor, ibland går det efter flera försök. Men det känns som det blivit fler och fler skivor den får problem med.
Jag har naturligtvis kontrollerat skivorna samt rengjort dem, utan resultat.
En hifi-handlare gissade på byte av laser, dock utan att ha tittat på den, och uppskattade reparationskostnaden till 1000-1500 kr.
Ville bara höra mig för här bland er hifi-rävar, om ni har några funderingar att bidra med?
Stort tack på förhand! Hälsningar Kim |
Min anläggning: Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar |
|
DavidS
Member
390 Posts |
Posted - 2014/04/15 : 17:03:29
|
SA-15s1 såldes ju i bra många exemplar så delar lär inte vara något problem. Jag hade en lite mer udda spelare ifrån Marantz som hette SA-12s1. Laserbytet på den dog ut efter 6 månader på service då det va omöjligt att få fram alla delar. Den reparationen blev dyr för Septon, dom ersatte mig med en ny SA-11s1.
Det går säkert att komma undan billigare om man köper laser på ebay och lämnar in den hos den lokale reparatören. |
|
|
elektronror
Member
390 Posts |
|
kimson
Member
50 Posts |
Posted - 2014/04/16 : 10:47:14
|
Hej!
Och stort tack för input! Har nu öppnat den, rengjort från en massa damm och försiktigt duttat med en fuktig trasa på lasern. Och nu spelar den några av de SACDs som tidigare helt slutat fungera. Ska testköra några timmar med olika skivor och sedan lägga ut till försäljning om det håller i sig : )
Håller tummarna : )
Hälsningar Kim |
Min anläggning: Dali Epicon 6 - MBL C51 - Chord 2qute - Bluesound node 2i - div kablar |
|
|
Rolf-san
Member
2137 Posts |
Posted - 2014/04/16 : 12:45:52
|
Jaha, och vem vill köpa den nu? |
När elefanterna slåss, så trampas gräset ner. |
|
|
kimson
Member
50 Posts |
Posted - 2014/04/16 : 13:24:32
|
Haha, du har kanske rätt Rolf-san : )
Samtidigt har det ju visat sig att lasern ej är trasig. Var enda cd och sacd fungerar nu helt utan krångel, har hittills kört igenom 40 stycket utan problem : )
|
|
|
|
Topic |
|