HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Impulsköp av högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2014/03/19 :  20:44:15  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Audiovector är skräp!

Knappast, för då hade de inte funnits. Utan det verkar finnas många olika sorters smaker där ute när man tänker på hur mycket olika märken och ljudkaraktärer det finns.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2014/03/19 :  21:59:18  Show Profile Send ekman a Private Message
Bländande logik.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/03/19 :  23:21:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Finns ingen lag om hur en högtalare ska mäta eller låta eller hur?
Dom är iaf "ärliga" med specifikationerna på sina högtalare, endast -6 db nämns hur man nu ska tyda det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7380 Posts

Posted - 2014/03/20 :  00:14:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Finns ingen lag om hur en högtalare ska mäta eller låta eller hur?
Jag vet dem som skulle vilja inför lagar kring detta och mycket annat som används inom vår lilla hobby

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

JonasW
Member

94 Posts

Posted - 2014/03/20 :  02:02:47  Show Profile Send JonasW a Private Message
Försökte kompensera mina Audiovector K3 Signature med EQ för att få dom mindre vassa & elaka.
Det gick dåligt... Det verkar som att elementen i sig är ett problem, inte bara frekvensgången.
Man tyckte i början att de imponerade med sin förmåga att spela "detaljerat", det tröttnade man på rätt fort....

Det man fick ge dom var att de spelade hyfsat djupt med tanke på sin storlek. Men vad spelar det för roll när slaglängden blir en begränsning istället. Var nära att bottna elementen vid ett par tillfällen.

Blir inga fler Audiovector här :)
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/03/20 :  02:33:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Verkar som om akustiskt musik är grejen för Audiovector?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Double A
Member

2096 Posts

Posted - 2014/03/20 :  08:47:08  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Jag har inte påstått att Audiovector är dåliga. Men när många tydligen har problem att få dom att spela "Bra" och när dom mäter som dom gör blir jag förvånad att dom har lagt tonkurvan så.
Sedan kan de säkert vara så att en person med nersat hörsel upplever dom på ett neutralt sätt

Tyvärr ser man beteendet hos flera högtalartillverkare (fast på olika sätt), det ska tydligen inte vara så lätt att para ihop högtalare/förstärkare.....
Men det kan vi ju diskutera i en annan tråd

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2014/03/20 :  10:52:21  Show Profile Send U1 a Private Message
Har ägt Audiovector, ett köp jag alltid ångrat och en försäljning jag aldrig ångrat :)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/03/20 :  16:10:11  Show Profile Send Snutten a Private Message
Bra högtalare ska kunna spela all typ av musik, ett bra kriterium vid högtalarköp.
Go to Top of Page

rambler
Member

93 Posts

Posted - 2014/03/20 :  19:50:41  Show Profile Send rambler a Private Message
Sammanfattning av mitt impulsköp av VR3.
Har haft dom i en vecka nu, flyttat isär dom 240cm samt 30cm från bakvägg enligt jörgen på ultimate.
Bakre diskanten till 1/4 varv.
Spelat all möjlig musik på dom samt försökt att kontra med mina audiovector vid flera tillfällen.
Herregud säger jag.... Har man en gång lyssnat på fullregister så är man såld.
Audiovectorn köpte ja ny 2008 för 28000kr och tyckte ja hade ett jätte bra ljud... tills jag lyssnade på nått annat.
inget illa om audiovector. Men den får se sig slagen av en 90-tals högtalare för bråkdelen av priset begagnad.

Ps: Vr3 köptes ju bara på ett kul test..... som jag skrivit ett impulsköp....
Summan av kardemumman..... Audiovectorn lämnar hemmet och Vr3 kommer att stå kvar.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/03/20 :  20:06:29  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det verkar som att elementen i sig är ett problem, inte bara frekvensgången.

Vad är det för problem med elementen?
Ser du något i mätningen som du tycker kan härledas till just elementproblem?

Det är förövrigt hur enkelt som helst att bygga en högtalare med utmärkta element som mäter uselt likafullt.

Många lyckas inte få en snygg summering i delningarna, därav hyss i frekvensgången.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/03/20 :  22:06:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad är det du försvarar, Goldfinger? Att det är svårt?

Jag påstår att det är hur lätt som helst att få snyggare mätresultat än mätningen i PDF'n länkad på förra sidan. Och med bra upplevd ljudkvalitet.
Bara här på Hififorum finns ju DIY'are på DIY'are som lyckas bättre...och det är inte ens deras yrke!

Vill man kunna tilltala en publik med hörselproblem är ju t.ex. XTZ'as lösning med justerbar tonkurva utmärkt - och det går att göra med snyggare frekvenskurva än i PDFn.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/03/20 :  22:26:52  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Vad är det du försvarar, Goldfinger? Att det är svårt?

Ja det är det för en hel del tillverkare.

Sen är ju frekvensgången inte överdrivet intressant om man inte känner till hur spridningen/energin ter sig utanför axeln.

Edited by - Goldfinger on 2014/03/20 22:33:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/03/21 :  08:32:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Ja det är det för en hel del tillverkare.

Har du pratat med "en hel del tillverkare" och dom har berättat det eller?

quote:
Sen är ju frekvensgången inte överdrivet intressant om man inte känner till hur spridningen/energin ter sig utanför axeln.

Ett "bra" mätresultat säger inte så mkt utan behöver kompletteras med fler mätningar.
Ett "dåligt" mätresultat (som i PDFn) talar för sig själv. Och när testet också säger:
quote:
#8221;...exhibits some fairly deliberately designed acoustic properties, especially as far as the tweeter is concerned. The straight-ahead positioning#8230;almost like a lightning bolt#8230;#8221;
...så är det väl en ganska väl uttalad "egenskap"?

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/03/21 :  11:00:35  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Att somliga tillverkare inte lyckas fullt ut ser man i diverse mätningar, invänder du mot det?
Jag tycker nog även att dåliga mätningar bör sättas i sitt sammanhang för att få en bild av i vilken mån det skadar återgivningen.
Ibland kanske man behöver ge avkall på något för att erhålla något annat.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/03/21 :  13:07:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ibland kanske man behöver ge avkall på något för att erhålla något annat.

Nån teori om vad man försöker erhålla med en sån tonkurva som i pdf-en?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/03/21 :  18:08:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Tja, högtalaren verkar först och främst vara mätt on-axis, det kan vara så att man lagt tonvikt på att göra tonkurvan så bra som möjligt off-axis, eller kanske blev problemen off-axis för stora för att optimera den on-axis?
Bara tillverkaren vet hur man prioriterat.

Eftersom energiresponsen skiljer mellan olika element kan det vara svårt att få en jämn och fin tonkurva i alla riktningar, just därför tycker jag såna typiska kurvor som visas i pdf:en blir tagna ur sitt sammanhang när man inte kan se den totala energin.

Det står även noterat i pdf-texten att den fungerar sämst när man pointar den mot lyssningspositionen.

Märk väl anser jag ändå att högtalaren har problem, en bra högtalare gör inte såna stora utsvävningar och över så stor bandbredd varken on eller off-axis.

Jag tycker som sagt att varje högtalare förtjänar att bedömas på fler parametrar än vad som gjorts i reportaget.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2014/03/24 :  09:17:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det vore intressant med mätningar på dom respektive uppgraderade modellerna, där både filter och/eller diskantelement kan vara ändrade.

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2014/03/24 :  19:05:53  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Mycket, för att se om de ordnar upp saker med ökad insats eller om det mest bara blir annorlunda.

Go to Top of Page

Double A
Member

2096 Posts

Posted - 2014/03/25 :  08:36:55  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Mätt on eller off axis, eller en tillverkare som inte "lyckats" få till en vettig tonal balans, jag tror inte på dessa ursäkter, Audiovector har varit med i 25 år och vet säkert hur man bygger ett delningsfilter som mäter snyggare ( och låter bättre) än vad vi sett i exemplen här.
Jag har under de senaste 5 åren haft förmånen att få en liten titt in på andra sidan staketet, inte bara vara konsument utan även fått ta del av lite av det som kan försiggå hos tillverkare, distrububutörer och butiker.
Det är mycket möjligt att jag har fel men när det gäller Audiovector är min teori:

1. Det gäller att fånga kunders intresse, om du som villrådig konsument tittar in i en "vanlig" hifi butik med flera olika system uppställd här o där så kan nog en hissad diskant dra till sig mångas uppmärksamhet. -Oh vilket detaljerat ljud!!!

2. Med ett så utvecklat uppgraderings system så måste ju uppgraderingsinvesteringen märkas, och om man då gör sitt yttersta från början är det ju svårt att motivera en uppgradering. Alltså, man har en standard modell man tycker är lite "vass", uppgraderar till nästa nivå med nytt filter och ev diskant och helt plötsligt så låter den trevligare!!! Men vilken överraskning....

Men ja kan ju ha fel

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/03/25 :  14:19:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ang on/off axis, tillverkare som frångår normal uppställning av högtalarna brukar oftast nämna det.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000