HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt Hus, men katastrof... Nya högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2014/03/06 :  16:58:01  Show Profile Send Sudden a Private Message
Har ganska nyligen flyttat från lägenhet till hus.
En dröm för en annan, inga grannar som klagar och större ytor!

Men, mina piP låter verkligen dåligt i mitt nya vardagsrum.
I lägenheten fyllde dem vardagsrummet bra och ljudet var jag nöjd med.
Kanske är det så enkelt att rummet nu är för stort?
Men jag tycker ändå att det borde låta bättre än vad det gör nu.
Orkeslöst, oengagerande och platt är upplevelsen.
Har även provat med mina monitor audio silver 1 (frontar i hemmabion) och även dessa låter mycket tråkigt i vardagsrummet.

Jag bifogar en skiss på vardagsrummet, kanske man kan lösa detta med akustik? piP är idag dämpade på samma sätt som i lägenheten, en dämpskiva bakom högtalaren, har även provat att ta bort den men det blev inte bättre.

Jag funderar på att byta ut högtalarna för att få ett bättre resultat.
Problemet är att dem max får vara 90cm höga för att inte täcka fönstret vilket min bättre hälft inte tillåter.

Så stativare eller låga golvare, diy eller fabriksbyggt.

Har ni några bra tips på högtalare man kan lyssna på? (10-15') eller några akustiktips jag kan prova?

Just nu blir det inte mycket musik alls då det låter så tråkigt, och jag som hade hoppats på att mitt hifi-intresse skulle få en nytändning med hus och allt...

Alla tips mottages tacksamt

Edited by - Sudden on 2014/03/06 16:58:32

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/03/06 :  17:07:14  Show Profile Send jonasz a Private Message
Carlson eller Larsen kanske kunde passa, iaf är de låga. :-)

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2014/03/06 :  17:30:40  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Trist när det blir så! Jag hoppas du lyckas! Jag är för dålig på akustik.
Jag har varit med om detta ett antal flyttar, det verkar bli sämre och sämre varje gång jag flyttar...
I mitt fall är det ett par dipoler som inte alls trivs i mitt vardagsrum. Jag har kvar mina dipoler i väntan på ett mer passande rum. Basen..suck. Mjuk tunn vägg bakom högtalarna. Basen hamnar i sovrummet bakom...
Jag har inga "fina" högtalare nu, men det fungerar mycket bättre med ett par gamla audio pro 2.42....

Jag har inte orkat testa möblera om. Ditt inlägg fick mig faktiskt att börja fundera i de banorna igen. Tack!

Rör...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/03/06 :  17:36:11  Show Profile Send HerrD a Private Message
Om man tänker på hur olika förutsättningar reflexerna från de olika högtalarna har så kanske det inte är så konstigt att det låter lite udda. Tyvärr är det svårt att se någon uppenbart bra uppställning i det rummet. Eventuellt motstående vägg i nederdel av bilden. Är du bunden till det här rummet eller kan du byta lyssningsrum? Testa ett par paneler som sprider minimalt i sidled, kan funka.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2014/03/06 :  17:45:23  Show Profile Send Sudden a Private Message
Cliffan: Trist att du har samma problem, det är lätt att tappa lusten när man inte får ordning på det. Hoppas att det löser sig!

HerrD: Jag har ett hembiorum i källaren där det låter mycket bra idag, det kommer ev. att bli "highend" senare i livet där nere, just nu är jag nöjd med att ha en välljudande bio där.
Men jag vill ha ljud i vardagsrummet, behöver inte vara highend, men något jag är nöjd med. På kortväggen där nere mellan sofforna har jag en kamin, plus att min sambo är nöjd med nuvarande möblering
Jag får skaffa andra högtalare, subbas, bygga själv osv. Så länge det är låga grejer

Har funderat på att bygga ett liggande bashorn och komplettera det med några nya toppar, men jag har alldeles för dålig kunskap om detta för att kunna genomföra det.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/03/06 :  18:30:59  Show Profile Send HerrD a Private Message
Då tror jag att ett par högtalare på Carlsson-principen skulle funka bra! Sprider ljudet på ett trevligt sätt och är låga. Aktiv delning till ett bashorn kan bli riktigt trevligt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/03/06 :  18:36:59  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej Sudden

Jag har inte heller någon universallösning på problemet, reagerade bara över denna rad: (förlåt ot)
"Problemet är att dem max får vara 90cm höga för att inte täcka fönstret vilket min bättre hälft inte tillåter."

Ett uttalande som man stöter på rätt ofta, men varför har inte jämställdheten slagit igenom i vardagsrummen? Väldigt ofta har den bättre hälften något slags veto när det gäller den andra bättre hälftens hobby!

Ett förhållande är ett givande och tagande med massa kompromisser, en fundering, hur höga är sofforna? Dom står ju också vid fönster, går dom över fönsterbrädan? Skymmer dom? Om dom gör det så kanske det går att lirka lite med hen och säga -Men du, sofforna är ju lite högre än underkant fönster och de funkar ju, då är det nog inte så farligt om högtalarna sticker upp 10 cm

Det finns ju betydligt mer att välja på om du kan/får sätta dit ett par 1meters lådor!
Lycka till

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2014/03/06 :  19:27:35  Show Profile Send Sudden a Private Message
Double A: Hej! Ja du, här är feministerna inte så påstridiga om jämnställdhet

Jag får säkert in ett par högtalare på 95-100cm också, men kanske inte ett par cerwin vega

Snygga högtalare som ser lite nätta ut, då går det säkert att tänja lite på höjdgränsen!
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/03/06 :  19:40:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hen-idiotin har nu även hunnit till hifi-forumen...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2014/03/06 :  20:01:41  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Förlåt för "Hen"
Tänkte bara försöka vara neutral, man vet ju aldrig

Om man hittar några smala snygga högtalare så brukar det gå lättare att få dispans.
Det va så jag resonerade när jag designade Engelholm Audio Solo, dom blev i och för sig 175 cm höga och 70 cm djupa, men bara 22 breda

System Audio brukar väll ha rätt smala saker? Har inte lyssnat dock.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2014/03/06 :  22:27:34  Show Profile Send Sudden a Private Message
System Audio, dem har jag inte heller lyssnat på.
Kan absolut vara värda en titt, tack för tipset!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000