HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Replay gain...en observation
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2014/02/20 :  17:56:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Analyserar mina FLAC-filer med ReplayGain och ser det typiska mönstret, ju äldre CD ju närmare ligger spårets volym standarden, ju nyare ju "skrikigare", dvs. -8 till -11 dB.
Det som är träffande är det verkar som särskilt svenska CD ligger i genomsnitt högt, ofta runt -10 dB...någon annan som lagt märke till detta?.
Ta t ex Linnea Olssons debutskiva. Hennes inandning är lika stark som rösten = total jävla tegelstenskomprimering...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2014/02/20 17:58:59

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2014/02/20 :  19:02:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag har lagt märke till att mycket låter illa, ja. Om just svenska skulle vata värre vågar jag dock inte ha en åsikt om. Dock tycker jag nog att det ändå känns som att det blivit litr bättre på senare år i medel, men att det fortfarande finns mycket att önska pch förekommer riktiga bottennapp.

Vissa gamla skivor ligger faktiskt åt andra hållet och utnyttjar CD-formatet ganska dåligt. Förvisso att helt klart att föredra, men inte heller det helt hundra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2014/02/21 :  07:23:49  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har också känslan att svenska CD är värst när det gäller komprimering. I övrigt tycker jag att problemet med komprimering minskat lite de senaste 2-3 åren.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2014/02/21 :  08:20:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tyvärr är mycket skräp även idag, köpte en nyinspelad CD som var riktigt dåligt inspelad. Det finns en online databas där man kan se hur mycket komprimerad en inspelning är på CD och vinyl (ofta bättre än CD). Bra att kolla innan ev köp.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2014/02/21 :  08:27:47  Show Profile Send secanbj a Private Message
Och den finner man här

http://www.dr.loudness-war.info/
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2014/02/21 :  13:19:00  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message
quote:
vinyl (ofta bättre än CD)

Detta är inte alltid korrekt.
DR-värdet må vara högre, men det beror på hur mätningarna går till.

Se Ian Shepherds video

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/02/22 :  20:05:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På Lp sidan så upplever jag problemet snarlikt det på cd, nyare utgåvor av något är mer komprimerat än orginalet.
Giveyvis är det inte så i alla fall, men "Remastrade" skivor håller jag mig helst långt ifrån.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000