HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 när slutar man att uppgradera
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

omar
Member

100 Posts

Posted - 2014/01/23 :  12:55:32  Show Profile Send omar a Private Message
Funderar på om det verkligen finns något som heter den perfekta hifi anläggningen.

nyligen fick jag hjälp i forumet att välja en ny förstärkare och nu börjar jag gå i tankarna

"tänk om jag får bättre ljud ifall jag skaffar slutsteg, ny center,dac , m.m ...."

När blev du nöjd ?

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2014/01/23 :  15:24:16  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Försommaren 2013, är lika nöjd idag som då.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/01/23 :  15:34:07  Show Profile Send CC a Private Message
Tyvärr kostar nöjdhet lite mer pengar (och tid) än vad jag har... Men utifrån min ekonomiska möjlighet så borde jag la vara nöjd :-)

Fast de e jag inte. Det kan alltid bli bättre ;-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2014/01/23 :  16:33:35  Show Profile Send pix a Private Message
Jag tror vi alla har olika mål med vår hobby
För mig skulle "nöjd" innebära att jag var färdig, och jag skulle behöva en ny hobby

När jag ser tillbaka så började min resa på 70-talet, och någonstans på 90-talet var nog anläggningen som mest "exklusiv" i var mans ögon
Om order uppgradera innebär en exklusivare (dyrare) anläggning så har nog snarare gått mot enklare saker sedan dess.

Sökandet har under dessa år har varit inriktat mot olika ljudideal, så det har långt från varit en resa mot ett bestämt mål.

Resan och sökandet ÄR målet för mig

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2014/01/23 :  17:10:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message
quote:
när slutar man att uppgradera

Så länge HiFi-intresset finns där är det lätt att tro att det finns något bättre eller i alla fall annorlunda att uppgradera till.....oavsett hur bra och dyr anläggning man har.
Man får helt enkelt bestämma sig för att vara nöjd när man nått vad som för en själv är en lämplig nivå, annars kan byteskarusellen fortgå i all evighet. Lättare sagt än gjort
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2014/01/23 :  18:17:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag slutade uppgradera när jag köpte mina Ino pi60s egentligen. Sedan dess har det inte hänt mycket mer än att jag spisat massa musik.

Det drar lite i apparattarmen då och då dock

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2014/01/23 :  19:00:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
pix
quote:
Sökandet har under dessa år har varit inriktat mot olika ljudideal, så det har långt från varit en resa mot ett bestämt mål.

Resan och sökandet ÄR målet för mig

Så sant som du skriver.....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2014/01/23 :  21:00:40  Show Profile Send HerrD a Private Message
Ett tag var det uppgradering, sen började sökandet efter vad som faktiskt spelar roll. Den resan fortsätter stadigt. Sen har jag läst någonstans att vi människor har en inbyggd klocka där vi är nöjda sådär 3 månader, därefter har vi vant oss och söker nästa förbättring. Kanske är tur att det är så annars hade vi nog suttit kvar i stenåldern. Eller med vår första stereo...

Jag har märkt att ju bättre system jag har desto längre tid tar det innan jag identifierat en svag parameter. Men det är nog fullt naturligt, konstigt vore det väl annars. Intressant nog faller systemen ofta på homogenitet och kommunikationsförmåga snarare än enskilda frekvensområden numera.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2014/01/23 :  21:47:56  Show Profile Send elektronror a Private Message
Hela poängen är egentligen att hela tiden kunna sträva efter något bättre. Sitter man på samma saker hela livet tröttnar man på det och intresset svalnar.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2014/01/23 :  22:27:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Vet inte, det har inte skett än

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/23 :  22:30:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag håller inte med om att resan är det stora, hade ni frågat för 6-7 år sedan så hade jag dock hållt med er. Jag tappade bort mig med uppgraderingar som kom efter varannan o lyssnade inte på musik utan efter fel.

Jag lärde mig dock mycket o det är aldrig fel.

Mer info om hur o varför finner ni här:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90847

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2014/01/24 :  00:40:05  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har egentligen inte varit ute efter uppgraderingar de senaste 20 åren och i princip suttit nöjd och njutit av musiken, men tiden går och apparater åldras och blir buggiga.
Åtskilliga komponenter i min anläggning som inte blivit utbytta ännu är vid det här laget 30 år eller äldre.
För min egen trygghet vill jag därför ha en handlingsplan för varje del som kan behöva ersättas, och lånar gärna hem nyare prylar för att utröna hur de presterar i min anläggning.
De väcker sällan någon köplust utan jag gläder mig åt att det jag redan har låter väl så bra som nya prylar för galet mycket pengar.
Så blev förförstärkaren gradvis sämre och krävde glapp- och oxidjakt med allt tätare intervall så det blev ohållbart.
Jag visste var ribban låg och nedköp är för mig (än så länge) otänkbart så den billigaste förförstärkaren som uppfyllde eller överträffade min kravlista på alla punkter kostade ungefär 15 (femton) gånger mer än min gamla.
Lika eller bättre på alla punkter betydde avsevärt bättre på ganska många punkter vilket gjorde att jag inte kunde motstå lite uppgraderingar på andra ställen också.
En ny pickup kostade mer än hela skivspelaren kostat ny 25 år tidigare
(hade bara bytt till likadan pickup som den ursprungliga, dessförinnan). Sedan blev jag varse att rumsakustiken kunde bli bättre och att basresonanser tacklas bäst genom att inte excitera dem, vilket jag löste genom att designa ett litet subwoofersystem med listig placering av fyra diskreta 25 l slutna lådor, elektronisk delning och eq drivna av energisnålt klass-D slutsteg .

Är det uppgradering att skaffa sig möjlighet att lyssna på högre upplösta digitala format än CD?
I vilket blev det en Oppo BDP-95 och senare även en FireWire/USB-DAC som även stöder uppspelning av DSD64 och DSD128-filer från datorn.
Mina rörslutsteg med grundkonstruktion från 1957 och radikalt ombyggda 1987 har fått avbytare i beredskap.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000