HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur skärma på enklast sätt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Knuda
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/02/10 :  02:53:57  Show Profile Send Knuda a Private Message
Enormt trevligt forum det här. Snubblade över det ikväll och sitter fortfarande kvar här och kollar runt.
Mitt problem är att jag häromdagen köpte ett par GX-15 av en god vän.
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=703429%20&cart_id=
Den högra står väldigt nära TV:n och stör bilden rätt så ordentligt. Hur skärmar jag på enklast möjliga sätt? Måste jag sätta magneter motpols eller finns det något material som jag kan sätta på sidan på lådan? Det enklaste för mig hade varit att skärma utan magneter, men om det inte går var hittar jag magneter? Ljudia är inte till någon hjälp där och att möblera om hemma är tyvärr praktiskt omöjligt.
Tacksam för hjälp.
/Knuda

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/02/10 :  05:52:07  Show Profile Send JM a Private Message
Eltek/Dynabel i Norge säljer lösa magneter och "skärmkoppar".

http://www.mamut.com/dynabel

Gå in under tillbehör/diverse...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Knuda
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/02/10 :  17:12:28  Show Profile Send Knuda a Private Message
Tack för svaret. Ska magneterna limmas på bak på de befintliga och kommer de att ändra ljudet i någon bemärkelse?
/Fibbel
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:21:53  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Ljudförändringen är minimal, då magneten påverkar mest utanför talspolegapet, och det är nog lim som gäller.

Du kan även köpa dessa magneter på www.brl.se.

Edited by - Tank on 2003/02/10 22:22:20
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/10 :  22:51:26  Show Profile Send Nagref a Private Message
Magneten ökar BL något (generellt sett) och ger ett något lägre Qts. Frågan är hur mycket det gör i det enskillda fallet. Testa om du märker någon skillnad.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Knuda
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/02/12 :  02:27:47  Show Profile Send Knuda a Private Message
Tacksam för alla svar. Finns det inte någon möjlighet att skärma lådan med något material eller måste jag använda magneter? Det är alltså bara den vänstra sidan som är nära TV:n.
/Fibbel
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/02/12 :  08:44:48  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Det går att skärma med metallplåt runt magneten också. Ska helst vara mymetall men det funkar nog med de flesta vanliga plåtmetaller också. Iaf tillräckligt för att rädda TV:n.

De flesta färdigskärmade högtalare använder sig av plåtskärm. Kolla med HIFIKit om de säljer färdiga kåpor.

/Marcus
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/02/12 :  08:51:20  Show Profile Send AndersP a Private Message
Försök med en platta vanlig stålplåt. Det diskuteras om huruvida den ska vara nära tv:n eller högtalaren. Det kan du ju testa själv. Det är ju billigt/gratis. En kille på Home Theater Forum jag snackade med hade lagt en sån stålplatta ovanpå tv:n. Han höll sedan en 15´ PA-bas i olika positioner ovanför tv:n utan att få störningar i bilden.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/02/12 :  09:29:56  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hifikit har en del lösa kåpor, med både magnet och plåt. I och för sig har jag bara sett såna som passade till SEAS P14/T14 element, men de passar säkert till andra oxå.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/02/12 :  19:12:34  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Du kan få köpa mina motmagneter som är köpta på BRL billigt

Har 2st av de stora och 1st liten liggandes i orginalförpackning i garderoben. Ej använda. Var tänkta att ha till en center men den ideen är skrotad sen länge...

maila mig på trex81@telia.com om du är intereserad

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000