Author |
Topic |
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 08:53:05
|
Hej
Jag måste skriva av mig, för jag är så förbannad. Ett högtalarpar kom upp för ett tag sedan, lade bud på dem, stod mellan mig och en annan. Så jag skulle få köpa dem, men pga av en "bagatell" så valde säljaren att sälja högtalarna till någon annan. Jag ringde och förklarade att det var jag som blev lovad först, men nej.
Går det inte att hävda något? Eller är det bara finna sig i det?
Förbannad som få blir man i alla fall. |
S. |
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 08:59:51
|
Vem var det som tyckte "bagatell",du eller säljaren?
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 09:23:06
|
Trist, lite som att lova att köpa något av nån och sen bara ignorera det! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 09:24:59
|
Lite svårt då ord står mot ord och inget finns skrivet i ett avtal. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 09:27:39
|
Bagatellen var att säljaren tyckte jag skulle ringa för att bekräfta köpet, men det gjorde jag redan i mailet till honom. Min telefon glömde jag hemma när han skickade mailet om att han ville att jag skulle ringa inom en viss tid. |
S. |
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 09:35:53
|
Så när jag ringde upp för att säga att jag såg precis hans mail, så vägrade han sälja dem till mig och bad om ursäkt. Jag är än idag rätt pissed på detta, men vad skall man göra..
|
S. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 11:41:58
|
Pengar brukar vara bra för att försäkra sig om köp.
Tråkigt när det inte blir som man tänkt sig. |
|
|
Staffan
Member
714 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 19:25:40
|
Jag tror inte att detta problem hade uppstått om det inte hade funnits så otroligt mycket "snackegubbar". Vet inte hur många gånger som jag hållt saker till folk som lovat att dom ska ha dom men sedan hör de aldrig av sig igen. Säljer numera till den som först dyker upp med pengarna.
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 19:30:53
|
Förstår din frustration, men som säljare vill man oftast sälja så fort som möjligt ibland. Ibland kan man vänta och ha en klar turordning eller budgivning, i vissa lägen är man ivrig. Då man själv står i begrepp att köpa något och behöver affären snabbt avklarad. Det är mycket dåligt av säljaren dock om man har ett muntligt eller skriftligt avtal. Jag skulle i alla fall hört av mig och meddelat att en annan säljare bjudit mer. Men så fort en deal är en deal och ev delbetalning eller annan överenskommelse är gjord måste man stå vid sitt ord, tycker jag. Jag blev nyligen blåst av en affär eller snarare en kund. Jag hade reserverat en sak för avhämtning och betalning senare, varan märktes som reserverad. När det var dags för hämtning var den borta och någon annan hade köpt den. Denne någon hade slängt lappen och personen i kassan hade missat att den varan varit reserverad. Bedrägligt beteende! Straffbart. Så jag förstår din känsla. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2013/11/18 : 21:08:07
|
Att sälja och köpa kan ibland vara svårt, vet inte hur många gånger jag lovat sälja till en person som sedan inte dyker upp, ändrar sig, har inga pengar eller bara vill se dom.
Likadant att köpa.
Man får vara övertydlig och noga som f-n.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
mikaels
Member
160 Posts |
Posted - 2013/11/20 : 22:45:30
|
Så säljaren ville att du skulle bekräfta köpet via telefon inom en viss tid, och du gjorde inte det, så han sålde till en som (förmodligen) gjorde det... Som säljare förstår jag agerandet, struliga köpare som konstrar är jobbiga, vips står man där utan att ha gjort affär. Synd för dig, men nästa gång, gör som säljaren ber dig... |
- "Do you indulge in any form of worship?" - "Life. I love life, very much indeed. David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973
|
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2013/11/21 : 00:16:03
|
mikaels: Nja, så enkelt var det inte...var tvungen att gå iväg med sjuk son till läkare och glömde mobil hemma, när jag kom tillbaks så hade jag två nya mail, där ett var att en ytterligare bekräftelse behövdes, samt ett mail där en annan säljare fick köpa dem. Så hade jag inte glömt mobilen så hade jag sett informationen, nu fick jag aldrig chansen.
Allt är inte svart och vitt, jag ringde genast upp och förklarade situationen, det var inte så att högtalarna var borta på 1tim, utan tyckte det var okänsligt att inte ta i hänsyn till min situation och vägra sälja dem till mig.
Struliga köpare?? menar du att jag strulat till det eller vad?
En hel del bra tips, och en hel del generaliserande.... |
S. |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2013/11/21 : 08:01:46
|
Oavsett orsak så bekräftade du inte köpet enligt säljarens önskan/krav. Det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare....... |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
PsYcHoGUN
Member
124 Posts |
Posted - 2013/11/21 : 10:04:04
|
Vox: Så är det..tydligen. |
S. |
|
|
nikwal
Member
126 Posts |
Posted - 2013/12/12 : 13:20:57
|
En gång var jag på väg och hämta en bil, ringde för säkerhets skull för att kolla så att han inte hade råkat bli ett a**h*le, men mycket riktigt fick jag vända efter halva vägen. Fortfarande förbannad när jag tänker på det. Inte F*N har jag NÅNSIN sålt nåt bara för att nån kommit och stoppat en bunt pengar i näven på mig.. så är det.. Man kommer överens köpare och säljare om vad som gäller, och säger säljaren att det är först till kvarn och jag har 40mil att åka så ber jag dom högtidligen dra nånstans där jag kommer att bli cencurerad om jag skriver :-D bara min lilla mening om den saken.. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/12/12 : 13:37:08
|
Underskatta aldrig folks dumhet...:). |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2013/12/15 : 00:26:33
|
Det finns gott om konstiga människor där ute, både säljare och köpare. När jag själv sålt så märker man att en del är bara ute efter att köpa så billigt som möjligt (oftast rena skambud) dvs de är bara ute efter att göra ett klipp och hoppas på att säljaren är i stort behov av pengar och släpper grejerna. Sedan är ett klassiskt svar, finns ....... kvar. Ja den finns kvar svara man, och sedan är det dött... , har folk för gott om tid till att skicka sådana mail när de uppenbarligen egentligen inte är intresserade eller vad är meningen ?
Sedan när det gäller att köpa så måste man oftast vara övertydlig, jag vara det på en annons för ett tag sedan och talade om att jag köper grejerna om de fungerade som de skall men kunde tyvärr inte komma och hämta förrän om några dagar och lämnade mitt telenummer. Inget svar alls och killen satte ut grejerna igen en vecka senare till ett lägre pris.... Ja vad var det för fel då, inget som stod ett ord om i annonsen i alla fall, men man misstänker ju direkt det. Har också märkt att folk inte är så pigga på att vara tydliga med skvavanker och mindre fel på grejer utan det kommer fram i bästa fall när man ska hämta och sådant beteende avskyr jag, själv skulle jag skämmas att få hem en köpare som sedan hittar fel. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
|
Topic |
|