HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LS3/5a - en väsig brusig känsla
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Makube
Starting Member

12 Posts

Posted - 2013/10/28 :  21:20:45  Show Profile Send Makube a Private Message
God afton alla frälsta!

Införskaffade för ett tag sedan ett par Audio Space LS3/5a som jag kör ihop med en Audio Space Galaxy 34 stärkare.

Nu har jag lyssnat i ett par månader, och högtalarna borde vara inspelade vid det här laget. Jag upplever att akustiska instrument spelar fantastiskt fint, speciellt när jag lyssnar på jazz. Vad som känns lite beklämmande är dock att en hinna av subtilt brus/väsande/hest någonting kommer i vägen för rösterna. Högtalarna ska ju vara bäst när det kommer till röster, men det känns inte som att de får rätt framtoning och ljudkaraktär. Spelar mest från datorn med en Nuforce uDac II.

Några tips, tankar på vad problemet kan bero på?

Mvh
En annan frälst men tämligen oerfaren karaktär

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2013/10/29 :  09:53:58  Show Profile Send HerrD a Private Message
Om du har möjlighet att testa med annan dac/förstärkare/högtalare så kan du ringa in problemet. Lite lurigt just nu att veta vad det kan vara. Om du kör från dator kan du testa att justera volymkontroller i mediaspelare och dac för att se om något påverkas. Om du har USB-koppling mellan dator och dac kan du få in störningar från nätkablar in till dac'en via USB-kabeln. Jag fick byta till en bättre skärmad när jag använde USB-dac. Du kan testa att öka avståndet mellan USB-kabeln och nätkablarna. Om du har ljudkort i datorn kan du koppla direkt till förstärkaren för att utesluta dac'en. Testa med hörlurar direkt i uDac. Man får köra lite detektivarbete för att ringa in problemet, det brukar vara lärorkt! Men brus/väsande/hest påminner om när jag fick in nätstörningar via USB-kabeln. Lycka till!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2013/10/29 :  20:13:44  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
subtilt brus/väsande/

Jag kan tolka det här lite olika, brusar det när du inte spelar något alls? eller är det en gardin mellan dig och musiken?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2013/10/29 :  20:42:57  Show Profile Send marens a Private Message
Åldrade elektrolyter i delningsfiltret?

Trasigt diskantelement?
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2013/10/31 :  17:15:45  Show Profile Send Fred a Private Message
Känner inte igen nåt fräsande brus från de LS3/5a jag har. Är det Audio Space AS3/5a för ca 9000kr du har? Den har inte samma element och delningsfilter som tex Rogers har. Har hört den hos Veteranhifi och där lät de bra, men inte som Rogers LS3/5a.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000