HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Vincent 233 vs Amplifix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2003/02/09 :  15:32:13  Show Profile Send vincent a Private Message
Finns det ngn som har jämfört dessa två förstärkare? Skriv och berätta.

Edited by - Pjotre on 2003/03/09 09:41:03

Bandpass
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/02/11 :  15:05:42  Show Profile Send Bandpass a Private Message
Aldrig direkt emot varandra, men jag har Vincent 233 hemma just nu och Amplifix har jag hört några gånger i butik o mässor.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/02/11 :  19:59:00  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Vad har du att säga om dem då, Bandpass?
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/08 :  00:14:59  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Skulle helt klart vara roligt med en jämförelse, själv har jag 233. Har bara lyssnat på amplifixen i butik och har därför svårt att uttala mig. Den som vet, var god å skriv!
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2003/03/09 :  09:32:34  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Hör med Jorma, han har tydligen jämfört.
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=154

/Magnus
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/09 :  15:01:41  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Läs gärna också om forumträffen på Hifistället i Gbg. Vi delar kanske inte Jormas uppfattning av Vincentförstärkaren.....

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:23:44  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Lyssnade Jorma verkligen på Vincent 233? Jag är tveksam... Om inte annat så måste det ha varit ett riktigt måndagsexemplar. Den är knappast tunn i basen, det är ju bara att kolla i High Fidelitys recension. Och att stärkarn skulle gå igång direkt är just bara skitsnack, det tar cirka 5 sekunder innan man kan börja lira. Nä, det skulle vara skoj med en riktig jämförelse! Någon där ute som vet något?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:44:15  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är möjligt att det var ett måndagsexemplar. Den slog ut säkringen direkt vid start. Och på samma säkringar har jag inga problem att starta Advantage S250X eller Mark Levinssons stora 333,5 stereoeffektförstärkare med en nättrafo på 4 KW.
Jag har snabba 10 A automatsäkringar. Jag blev tvungen att byta den till en trög för att få igång Vincenten.
När jag lånade den från Hifidtället,, så var det med orden.
"Det är byggd som en Mark Levinson, men till en sjundedel av priset.
Och din Amplifix kommer du att slänga ut efter att ha provat den Vincenten."
Det blev inte så. Jag sålde Amplifixen efter att ha lyssnat på en Mark Levinsson 383.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:46:19  Show Profile Send ekman a Private Message
trafo på 4KW alltså? =)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:59:14  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
trafo på 4KW alltså? =)

Advantage nya dualmonoblock har en nätdel på 8,5 KW

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/11 :  00:03:36  Show Profile Send ekman a Private Message
sen när beräknar man trafostorlek i kilowatt då?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/11 :  00:28:59  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
sen när beräknar man trafostorlek i kilowatt då?

När man går över 1000 watt så blir det KiloWatt
Det är den maximala effekten man kan ta ut ur en nätdel.
Men för att nå dit så krävs det mycket lågimpedanta högtalare och hög volym.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/11 :  00:33:15  Show Profile Send ekman a Private Message
jo jag missförstod dig lite bara du skrev att trafon "var" på 4KW men jag antar att du menar effekttåligheten inte storleken =)
trafostorlek är ju KVA
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/11 :  07:31:59  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
1 VA = 1 W fick jag lära mig i gymnasiefysiken.

sen trorjag att vi får skicka ekman till någon skrivarstuga så han lär sig komma punkt satsdelar stora bokstäver och annat ibland är det lite jobbigt att läsa tycker ingen annan det idag har min som eldat upp vår micro det skall bli kul att köpa en ny

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/11 :  10:38:54  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
jo jag missförstod dig lite bara du skrev att trafon "var" på 4KW men jag antar att du menar effekttåligheten inte storleken =)
trafostorlek är ju KVA


Det är samma sak. VA = Volt x Ampere = Watt
kiloVoltAmpere = kiloWatt (kVA = kW)

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/03/11 10:40:15
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/11 :  10:47:35  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

1 VA = 1 W fick jag lära mig i gymnasiefysiken.



Inte riktigt: VA anger skenbar effekt, vilket är den komplexa summan av reaktiv och aktiv effekt. Reaktiv effekt anges i VAr och aktiv effekt i W. Om du VERKLIGEN vill veta kan man skriva sambanden så här:

S = P + Qj

där S är skenbar, P är aktiv och Q är reaktiv effekt.

En transformator på 600 VA räcker alltså som mest till 600 W, men i praktiken aldrig riktigt, och i många fall väsentligt lägre. Det har att göra med om strömmen är i fas med spänningen eller ej. Jag vill påpeka att ovanstående samband endast gäller i grundton, finns det övertoner i strömmen blir skillnaden ännu större mellan skenbar och aktiv effekt eftersom järnkärnan i transformatorn mättas snabbare.

Hoppas du blev klokare, i all välmening!

/JP

Edited by - j.persson on 2003/03/11 17:21:22
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/11 :  11:23:03  Show Profile Send ekman a Private Message
visste inte att det fanns skrivregler på forumet nu också? =)
är det så jobbigt att läsa kan man ju hoppa över mina inlägg då...
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/11 :  12:03:44  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Gubbar, gubbar! Har vi inte kommit bort från den röda tråden? De tekniska utläggningarna må vara intressanta, men än mer intressant är det och veta om det är nån (förutom Jorma) som jämfört Vincent med Amplifixen. Jag vill tacka Jorma för sitt inlägg, kan förstå att han blev besviken. Men det är ju ganska uppenbart att man inte kan jämföra en Vincent 233 med en Mark Levinsson. Men det är ju klart att Anders på Hifistället måste få sålt sina produkter och kanske överdriver en smula .
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2003/03/12 :  06:46:21  Show Profile Send vincent a Private Message
Att Vincent 233 är tunn i basen stämmer inte alls, tvärtom den driver mina kappa 90 med dubbla tior hur lätt som helst. Där emot har jag problem med snabb säkringen i "propp" skåpet går flippar titt som tätt när jag startar den. Tydligen verkar det vara ett vanligt problem. Annars har jag bara gott att säga om Vincent.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/12 :  07:30:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ekman: Jag är ju den ende som inte KAN hoppa över dina inlägg. Inget ont menat men ibland är det svårläst nästan intill obegriplighet.

J persson: jag tror dig direkt

Om säkringar måste det väl vara så att mjukstarten på Vincenten är obefintlig eller för dåligt gjord. Inga andra steg nu för tiden oavsett storlek äter säkringar vid påslag

I själva ljudfrågan vet jag inte, har inte hört Vincenten under några säkra förhållanden alls.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/12 :  08:54:28  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Om säkringar måste det väl vara så att mjukstarten på Vincenten är obefintlig eller för dåligt gjord. Inga andra steg nu för tiden oavsett storlek äter säkringar vid påslag



Korrekt. I bästa fall räcker det med att byta ett par motstånd för att rätta till beteendet hos förstärkaren. I värsta fall är skyddskretsen obefintlig.

Den kan råka komma igång i de flesta fall ändå, vilket beror på att säkringars beteende är bra mycket mer komplext än man kan tro vid en första anblick.

Man kan nog påstå att Vincent inte riktigt gjort hemläxan här, å andra sidan behöver ju inte detta påverka ljudet alls...

mvh
J P
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:01:40  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Jag har inte haft några problem med att säkringen har gått, det tar cirka 5 sekunder innan jag kan lira på min stärkare. Kanske är det så att det har varit ett produktionsfel hos er andra? Kvalitén är fortfarande ett frågetecken hos Vincent. Men än så länge så har den inte rasat, peppar, peppar .
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:03:03  Show Profile Send ekman a Private Message
Sladd jag är väl knappast den enda på detta forum som har en lite speciell skrivstil dock både du själv och innan A* skriver ibland på sätt som är väldigt svåra att förstå!

detta är väl dock en väldigt personlig sak något litet trademark måste man ju ha
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:48:08  Show Profile Send Rebo a Private Message
I början var det lite jobbigt att läsa ekmans inlägg, eftersom hans tangentbord verka sakna ”,”, men nu har man som vant sig.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/03/13 :  10:30:56  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Har SV-233 hemma just nu och inga problemos, går som en klocka!
Har haft Densen, Musical fidelity och Unison Research och aldrig varit så nöjd som nu!
Densen det var ett riktigt rasselbygge det!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/13 :  13:11:02  Show Profile Send drgreen a Private Message
.

Edited by - drgreen on 2003/03/13 14:15:23
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000