Själv tycker jag det låter bäst när jag vinklar dem direkt mot sweetspot. Kan kanske bero på att jag då får flera mindre noder istället för en stor I mitt fall kanske även topparnas basegenskaper spelar in eftersom även dessa borde ändras när jag vrider hela "ekipaget". Hoppas på att MatsT och ESL läser det här. Vet att de laborerat under många år med dipolbasar
Jag kör med lätt invinklade dipolbasar också och det gör nog mariginell skillnad jämfört medd rak placering. När jag mätte upp frekvensgången vid tidigare tillfälle och möblering med lätt invinklade dipolbasar fick jag bara excitation av resonans i en rumsledd. En liten invinkling kan teoretiskt faktiskt sänka Q-värdet på resonansen i längsled men i praktiken gör det förmodligen ingen större skillnad.
Vinkling av dina toppar spelar säkert ingen roll alls för resonansmönstret men vald delningsfrekvens kan nog påverka en hel del däremot.
I mitt fall blir det en ganska kraftig invinkling eftersom jag sitter såpass nära högtalarna. Det blir nästan som att spela dem på diagonalen. Ska försöka mäta upp ev.skillnader i sweetspot.
En annan fråga; De element jag använder Dayton IB15 är ju inte optimerade för dipol utan snarare "oändlig baffel" typ väggmontering. Finns det nåt att vinna på att byta till ett renodlat dipolelement typ den här; http://www.aespeakers.com/drivers.php?driver_id=32
Jo jag har tittat i de trådarna men i Hornta#180;s fall så skulle han ha en helt öppen baffel. Jag har en Dipol med H-baffel. Bara 1 element/sida. Aktiv delning(endast dipolbasen) och kraftig transistorförstärkare. Det låter bra med Daytonbasarna och jag har -3db runt 25hz. Frågan är bara om det skulle kunna bli bättre med AE-basarna(dipole 15). De har högre känslighet,lägre MMS,högre QTS, samma FS.
Sätt ett litet motstånd i serie med basarna så kommer du att få lite bättre djupbas. Jag skulle gissa på 0.5-1 ohm eller nåt sånt.
Edit. Jag har tidigare mätt på Dayton-basar och din frekvenskurva tycker jag antyder att begränsningen nedåt i frekvens ligger i filtrets dipolkompensering. Motståndstricket fungerar oavsett detta för att höja Q-värdet en aning och ge rakare frekvensgång ned mot avskärningen.
Jag ska laborera lite mer med filtret. Det har några olika inställningsmöjligheter. Finns ett läge där botten boostas lite mer och det rullar av tidigare uppåt.
Om jag vill testa motståndsvarianten, var och hur appliceras detta motstånd
Så här ser det ut idag med bara basen igång. Mätt ca.40cm. framför baselementet. Aktiva filtret inställt på mindre boost i botten och senare avrullning. Verkar ha -3db. runt 21-22hz. Med rummets påverkan och micken i sweetspot ser det naturligtvis inte lika jämnt o bra ut, men klart lyssningsbart iaf. Mer boost i botten och tidigare avrullning gav tyvärr en elak svacka runt 50hz.(när jag spelar fullrange). Har redan en svacka där men då blev den etter värre. Lite märkligt tycker jag då MBL#180;s basport är tunad till 49hz, vilket brukar ge en liten extra knuff där..