HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Velodyne dd-15,klipsch SW-115,XTZ12-18ICE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/10/02 :  22:44:13  Show Profile Send FBK a Private Message
Har ett vinterprojekt i tanke då jag kom över ett par billiga toppar nyligen som gjort mig ljudligt förälskad och dem behöver hjälp under 60hz. Så om vi nu leker lite med tankarna och lägger till era erfarenheter så har jag fundering/fråga till er.

Hur bra är en Velodyne DD-15 mot tex. 2 st Klipsch SW-115 http://www.prisjakt.....php?p=1101455?

alt. 2 st XTZ 99W12.18ICE http://www.prisjakt....kt.php?e=588701

Jag VET att 2 subbar blir alltid bättre än en, men här är det frågan lite annorlunda då en dyr och riktigt bra, emot två billigare.

Både dessa ligger runt 13-16 tusenkronor nya för ett par och en begagnad DD-15 hamnar väl i närheten.

Har lyssnat på en DD-18 (bästa jag hört) och på Klipsch SW-115 som övertygade på mig jämfört mycket annat i liknande prisklasser. Har även haft en lillebror till XTZ 99W12.18ICE hemma för lyssning (XTZ 99W12.16)utan att bli övertygad på musikåtergivning, men 12.18ICE bör väll var bättre.

Erfarenheter, åsikter av alla som tagits upp är välkommet !

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/10/02 :  23:02:02  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag tror att två subbar och någon form av autokalibrering kan bli riktigt bra. Jag har inte hört någon av dessa basar men ingen kan ju vara direkt dålig. Rel ska ju annars vara riktigt bra.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2013/10/03 :  04:22:38  Show Profile Send bearwik a Private Message
Börja med att testa med min, så får du en uppfattning om det kan bli.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2013/10/03 :  13:52:33  Show Profile Send Leffler a Private Message
Jag har en DD10, och den är magisk. Rent, tight, bråddjupt och med goda kalibreringsmöjligheter. DD15 borde ge lite mer djup och volym, även om jag aldrig känt behovet av någondera. Jag har provat att köra i tandem, men har aldrig fått till det riktigt bra, det blir snarare problemfrekvenserna som hopas än något som blir bättre. Testa en DD15 helt enkelt tycker jag!
Go to Top of Page

joeflo
Member

90 Posts

Posted - 2013/10/05 :  19:19:52  Show Profile Send joeflo a Private Message
FBK, du har PM.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/10/09 :  22:00:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack för svaren! Ska fundera lite mer framöver så får vi se vad detta landar.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2013/10/10 :  11:05:49  Show Profile Send dwain a Private Message
Två basar är alltid bättre än en! Även om den ena är dyr ;)

Det är det jag kommit fram till iaf :)

Om du inte har problem med att de kanske blir stora så finns där gott om att välja på genom att köpa hemmabyggt eller bygga själv!

Velodyne skulle jag nog kanske inte rekommendera faktiskt. Har testat både spl 1000i och även dd15. Spl 1000i hade jag två av. Ingen av dessa basar var jätteroliga när volymen åkte upp något.

Min stora svs tillsammans med antimode var avsevärt mycket bättre än dessa basar.

De basarna jag har nu är även de sjukt mycket bättre! De är faktiskt kusligt bra. Dock stora...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/10/10 :  12:00:36  Show Profile Send FBK a Private Message
Vilka SVS var det som du hade? Angående Spl 1000i (har ägt)så håller jag med, kostar mer än de smakar om man ser till helheten.

Har lyssnat på de dyraste SVS-rören (2st i hemmiljö)utan att bli helt övertygad utan intrycket var att det fanns massor med kraft att tillgå utan riktig bra detaljering i ljudet. Ungefär vid samma tidpunkt så lyssnade jag på "en" DD-18 (också i hemmiljö) och utan den minsta åsikt om ljudet.... det fanns ALLT som man kunde önska sig och vi var väl också uppe och nosade på 115db, något som är lite högt för mina behov även om mina toppar också tål sådana volymer, har testat
Jag har lite svårt att tänka mig att jag skulle kunna få en DD-15 att knorra i lägenheten.

Sedan så måste jag antingen ha en bas som då ska byggas in i en ny stereobänk ELLER två som ska så under topparna. Finns inga andra möjligheter pga plats brist i vardagsrummet.

Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2013/10/10 :  12:35:29  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag hade en st pb12plus ca 60kg bas med 2x12 tum bottenriktat. Spelade o-ansträngt ner till 15hz med antimoden inkopplad. Rent snyggt också!

Antimode är nästan ett måste faktiskt.

DD18 från velodyne har ju korrigering inbyggt. Det har ej svsen. Innan antimoden så använde jag enbart svsen till film då den till musik brötade på för mycket. Det var inga problem att få rutor att svikta. Men det lät sådär.

Efter antimoden så blev jag som frälst. Jäklar vad mycket bättre bas det blev

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/10/10 :  17:11:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tyckte från början att en DD18 var på tok för dyr. Men jag har sedan flera år fått ändra min uppfattning.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2013/11/04 :  23:47:16  Show Profile Send FBK a Private Message
Har fortsatt att fundera och läst en del på andra forum och det verkar som om SVS modeller som är slutna är mer lämpade för Hifi än de andra, men det känns också att ska man ta köpa något rejält för musiklyssning och inte bara till film så lockar en DD-15 mest då den lär klara båda utmärkt, så jag får se om det dyker upp någon till vettigt pris.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000