Author |
Topic |
|
kryddstek
Member
144 Posts |
Posted - 2013/09/18 : 22:09:07
|
Hej Tänkte skaffa mig ett slutsteg till Rotel rb-1070, dessa kan man monobrygga. Skulle ni driva en h-talare var eller driva bas resp. mellanreg. disk. på vardera? Högtalare B&W 683
Lite orolig för matchning höger resp. vänster i monobryggning, men gissar att i detta läge så får man ut mer kraft totalt. |
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/09/18 : 22:50:14
|
Hur ofta klipper du steget som det är nu? För om det bara "saknar kraft" eller börjar låta ansträngt på högre volym utan att det klipper är bryggat inte vägen att gå.
Jag skulle välja flera steg då man har möjlighet att tweaka de olika registren efter smak och förutsättningar. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
kryddstek
Member
144 Posts |
Posted - 2013/09/19 : 19:58:11
|
Tack för din input, Joda. Har inte problem att det klipper på det viset, men tänker att 2 är bättre än en. Mer kontroll, mindre ansträngt osv. Fast ~130w med h-talare med känslighet på 90dB, kanske är gott nog? Pengarna i sjön att dubbla kraften? Är ju iofs bra om man ska uppgradera till nått tungdrivet. Är rätt så nöjd med Rotel speciellt när jag skaffade Rotel försteg (Thule innan). Men är ju som du säger att det finns säkert nått steg där ute som skulle matcha mycket bättre.
|
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/09/19 : 20:40:20
|
jag vill nog hävda att vinsten med mer effekt är mycket större än biampning.
Matchningen är nog inget större problem med så pass välbyggda steg..
B&W kan ju vara lite trögdrivna så mer kraft är nog trevligt.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/09/19 : 22:39:28
|
Du ökar belastningen på varje slutstegshalva när du bryggar då varje kanal ser halva impedansen. Så man borde få mindre kontroll och mer ansträngt.
Finns dock distorsionskomponenter som både minskar och ökar vid bryggning så svaret är inte givet än. De flesta steg jag sett minskar dock i dist vid högre impedans. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/20 : 09:31:20
|
Mer kontroll är inte alls lika med mer effekt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/09/20 : 17:19:51
|
"Du ökar belastningen på varje slutstegshalva när du bryggar då varje kanal ser halva impedansen. Så man borde få mindre kontroll och mer ansträngt."
Nej bryggning innebär att du seriekopplar förstärkarna vilket innebär det motsatta. Sedan vad då "ser"?
Det är vid parallellkoppling som du får en halverad impedans.Parallellkoppling använder man vid biampning, sedan är det ju precis som Bernt säger att mer effekt är inte alls det samma som mer kontroll. mvhKristofer |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2013/09/20 : 18:02:20
|
Ja du seriekopplar förstärkarna vilket innebär att varje kanal ser halva impedansen. 4ohm i stället för 8ohm.
Så det är helt rätt det jag skriver.
När det gäller "ser" så är fortfarande elementet samma fjäder och impedans. Men tänk dig att i stället för att pressa ihop fjädern mot en vägg där 1mm är 1mm då står någon annan och pressar på samma fjäder från andra hållet. Så för varje mm du pressar pressar den andra också. Vilket gör det mycket tyngre att pressa fjädern från din sida. Kanske konstig analogi men du kanske förstår. |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2013/09/20 : 18:56:17
|
Joda har helt rätt i det han skriver!
För att svara på ämnet: Klarar förstärkarna lasten brukar det vara en klar fördel att bryggkoppla. Biamping kan i vissa fall få förstärkarna att bete sig sämre då de ju bara driver halva högatalaren => får en väldigt reaktiv last (ofta runt delningen).
Men prova båda vetja! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/09/20 : 23:51:07
|
Jag säger inte att det ovillkorligen är en fördel, men bi-Ampar du så ser resp slutsteg "dubbla" impedansen, vilket förmodligen oftare är en fördel för ljudupplevelsen. Speciellt om du har slusteg som har sämre strömstyrka...
Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/21 : 13:11:07
|
Det som gäller är det Joda skriver ovan. Han beskriver det såpass bra att det bästa är att citera det: quote: Ja du seriekopplar förstärkarna vilket innebär att varje kanal ser halva impedansen. 4ohm i stället för 8ohm.
Så det är helt rätt det jag skriver.
När det gäller "ser" så är fortfarande elementet samma fjäder och impedans. Men tänk dig att i stället för att pressa ihop fjädern mot en vägg där 1mm är 1mm då står någon annan och pressar på samma fjäder från andra hållet. Så för varje mm du pressar pressar den andra också. Vilket gör det mycket tyngre att pressa fjädern från din sida. Kanske konstig analogi men du kanske förstår.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/09/21 : 13:18:41
|
Jo så blir det ju .Det var bara jag som tänkte fel här. Det är ju fortfarande parallellkoppling på högtalarsidan.MvhKristofer |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/21 : 14:18:38
|
Precis så ja |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
kryddstek
Member
144 Posts |
Posted - 2013/10/03 : 18:50:14
|
Ah därför Rotel tycker att i bryggat läge så måste högtalarna ha en imp på min 8ohm. H-talarna dippar ner till 3ohm som lägst, så kör bi-ampat nu. Blev en klar ljudförbättring med två ist för en :) Kanske just för att högtalarna är en jobbig last och bara det ena steget får bråka med dippen på 3ohm som jag tror är vid 380hz |
|
|
|
Topic |
|