HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Ännu en halv Carlsson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/09/10 :  17:38:00  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Eftersom jag behöver skapa plats för nya projekt behöver jag sälja av en del gammalt. Då jag mer o mer börjat intressera mig för diffuserande högtalarkonstruktioner, vill jag nu försöka sälja av mitt första provexemplar vad det gäller denna konstruktions teori.

Jag dammade av det första provexemplaret idag. Jag undrade om jag fortfarande ansåg ljudbilden likadan som jag ansåg den då, för ca 2 år sedan, när jag gjorde det första provet med denna konstruktion. Jag ansåg mig hade glömt den totala ljudbilden denna högtalares presterade.

Men när jag kopplade in den samma, kände jag genast igen den bortglömda ljudbilden.

Ljudbilden är sådan, att även om det är svårt att återge en ljudbild med ord, så är den här högtalaren främst avsedd för mera akustik musik, så som jazz o dyl. men även faktiskt för en del experimentell musik, iallafall så som jag har upplevt den.

Högtalaren är enligt eget tycke oerhört precis och fast i basen, men kan kanske därför också kanske upplevas som lite torr och analytisk.
I vilket fall, är den lägsta nivå man har full avnjutan av ca 35 hz, eftersom resonansfrekvensen är ca 32 hz.

För övrigt är högtalaren bestyckad med ett andra ordningens Seri filter, vilket bla borgar för ett extremt bra fasläge genom hela tonområdet.

Mike

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/09/10 :  18:55:14  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Tyvärr får jag inte tillnågon bild för närvarande. Håller på att krångla med Photobhaket. Men de vill inte som jag.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/09/10 :  19:16:40  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Medans vi väntar på bilder, kan jag väl informera att jag medvetet hållit tillbaka i sommar mest på grund av platsbrist för det jag helst vill skapa. Men även för att jag numera har intresse i husvagnscamping, som faktiskt har tagit den mesta tid i anspråk.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/10/09 :  16:38:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message

Nu äntligen kommer bilden. Har haft problem med bilder eftersom jag numera har ett Engelsktalande Photoshop som jag inte riktigt förstått mig på. Men det var ju skitenkelt egentligen.

Nåväl det här är ett provexemplar av en diffuserande högtalare i lite Carlsson anda. Den passar allra bäst tycker jag själv på mera jazzig musik, men även experimentell musik typ Yello går jäkligt bra. Det är en bareflex med en resonsfrekvens på ca 32 hz. Filtret är ett andra ordningens seriefilter. Högtalaren behöver ganska säkert stå mot en bakvägg eller rentav i ett hörn, pga av sin fallande baskurva. Högtalaren är lackerad på billackeringsfirma. Vid eventuellt intresse vill jag isåfall byta ut basarna, eftersom dessa har fått sig lite smärre skador i gummiupphängningarna vid skruvhålen.

Mike
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2013/10/09 :  16:41:09  Show Profile Send Eriksson a Private Message
Tygskivorna är det ända som återstår att göra klart, men det fixar jag vid eventuellt intresse.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000