HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RCA kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/06 :  23:00:44  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej.
Har ett gäng supra trico kablar, på dessa sitter supras egna kontakter. Hylsan som är skruvad på kontakten vad har den för syfte? Den årig metall och skruvas i metall vilket enbart borde leda till mer massa gör jordsignalen att ta sig igenom? Är det ett mekaniskt skydd för lödningarna ? Anledningen till min undran är att det är trångt och utan hylsan får jag lite mer plats.

Tacksam för svar

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/06 :  23:05:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det en schucklåsning kanske?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/06 :  23:11:53  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jo det kan det nog vara. Men de låser bra ändå. Inte så snyggt utan hylsa men de sitter skymda och någon ljudskillnad hör jag inte.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/06 :  23:12:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då så!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2013/09/07 :  00:14:20  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:
Den årig metall och skruvas i metall vilket enbart borde leda till mer massa gör jordsignalen att ta sig igenom?
Vad är problemet? Jag tycker supras RCA-kontakter är ypperliga. Spänner åt ordentligt. Ingen risk att det blir glapp där inte. Jorden går väl inte genom hylsan? Som du skriver, ta bort hylsan om den är ivägen, men ge f-n att lägga en skruvmejsel på baksidan av chassiet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/07 :  09:11:19  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Nej det är inget problem. Jag ville bara få bekräftat att hylsan inte har någon större funktion. Du kan ha rätt inatt jord inte går i hylsan men det ser onekligen ut så. Ska hålla skruvmejseln borta i alla fall, för säkerhetsskull.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/07 :  17:32:35  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
det beror på om det är ppx eller ppsl-kontakt.. är det ppx är väl hylsan bara ett skydd över lödningarna men är det ppsl så agerar hylsan spännchuck för att få högre kontakttryck vid fastsättning..

PPX:

PPSL:

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2013/09/07 :  17:44:15  Show Profile Send tomano58 a Private Message
Fattar inte riktigt frågan. Självklart så är det jord i hylsan också när den sitter påskruvad. Hela huset är ju minuspol och då såklart även hylsan. Visst kan man ta bort hylsan om man vill men det ökar störningskänsligheten eftersom man blottar pluspolen. Men om det sen är ett problem i praktiken är en helt annan sak.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

894 Posts

Posted - 2013/09/11 :  19:40:57  Show Profile Send lampuradio a Private Message
Mer metall = större ledningsarea = bättre ledningsförmåga. Ger bättre skärmning också, så det finns nog inga negativa aspekter (utom kanske priset?).
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/11 :  20:00:40  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Hej.
Tack alla för svar. Bullet plugs resonerar annorlunda har jag för mig. För att förtydliga frågan.

Finns det någon teknisk anledning till att behålla hylsan på RCA kontakten. Och jag tycker jag fått svar på den frågan.

Hälsningar
K
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/09/12 :  09:32:54  Show Profile Send CC a Private Message
Den tekniska orsaken är i så fall tre.

1. Klämma åt jordanslutning så att bästa möjliga kontakt säkerställs
2. Skärma av signalledaren på insidan.
3. Minimera möjligheten att kontakten ofrivilligt eller av handgripligt misstag "ramlar ur" från honkontakten...

Och gällande din ljudupplevelse,
Testa. Om du inte hör/upplever någon skillnad kan det knappast spela någon roll. Eller hur?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2013/09/12 :  09:36:19  Show Profile Send CC a Private Message
Gällande "Bullet Plugs" resonemang så stämmer det. De har ett annat tänk.

Olika tillverkare/konstruktörer har olika syn på vad som är bäst. Därav mångfalden :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/12 :  17:47:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
WBT har också minimerat mängden metall i sina Nextgen. En liten kontaktyta som dessutom dras åt ger mycket högt kontakttryck vilket är bra.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2013/09/14 :  10:48:11  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Kan meddela att jag lyssnar utan hylsa och hör ingen skillnad.

Så jag är nöjd med att få lite extra plats.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2013/09/14 :  12:23:46  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag brukar säga det är vanskligt att köra utan hylsa eller annat skydd om man inte vill ha tillökning i familjen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/09/14 :  15:33:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Skönare utan säger en del också.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/09/14 :  16:59:23  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tål att upprepas.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/09/14 :  16:59:42  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tål att upprepas.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2013/09/14 :  16:59:55  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Tål att upprepas.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000