Hej. Har ett gäng supra trico kablar, på dessa sitter supras egna kontakter. Hylsan som är skruvad på kontakten vad har den för syfte? Den årig metall och skruvas i metall vilket enbart borde leda till mer massa gör jordsignalen att ta sig igenom? Är det ett mekaniskt skydd för lödningarna ? Anledningen till min undran är att det är trångt och utan hylsan får jag lite mer plats.
quote:Den årig metall och skruvas i metall vilket enbart borde leda till mer massa gör jordsignalen att ta sig igenom?
Vad är problemet? Jag tycker supras RCA-kontakter är ypperliga. Spänner åt ordentligt. Ingen risk att det blir glapp där inte. Jorden går väl inte genom hylsan? Som du skriver, ta bort hylsan om den är ivägen, men ge f-n att lägga en skruvmejsel på baksidan av chassiet.
Nej det är inget problem. Jag ville bara få bekräftat att hylsan inte har någon större funktion. Du kan ha rätt inatt jord inte går i hylsan men det ser onekligen ut så. Ska hålla skruvmejseln borta i alla fall, för säkerhetsskull.
det beror på om det är ppx eller ppsl-kontakt.. är det ppx är väl hylsan bara ett skydd över lödningarna men är det ppsl så agerar hylsan spännchuck för att få högre kontakttryck vid fastsättning..
PPX:
PPSL:
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Fattar inte riktigt frågan. Självklart så är det jord i hylsan också när den sitter påskruvad. Hela huset är ju minuspol och då såklart även hylsan. Visst kan man ta bort hylsan om man vill men det ökar störningskänsligheten eftersom man blottar pluspolen. Men om det sen är ett problem i praktiken är en helt annan sak.
1. Klämma åt jordanslutning så att bästa möjliga kontakt säkerställs 2. Skärma av signalledaren på insidan. 3. Minimera möjligheten att kontakten ofrivilligt eller av handgripligt misstag "ramlar ur" från honkontakten...
Och gällande din ljudupplevelse, Testa. Om du inte hör/upplever någon skillnad kan det knappast spela någon roll. Eller hur?
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -