Author |
Topic |
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2013/08/31 : 21:56:18
|
En riktigt bra förstärkare kan avbilda insignalen till utgången utan distorsion eller fasskiftningar, oavsett det är rör eller transistorer som aktivt element. Slutstegens klass (A, AB, AB+, B etc) är oftast inte avgörande -i sig själv- utan det handlar om att hantera signalen på ett värdigt sätt. |
Edited by - lampuradio on 2013/08/31 21:57:59 |
|
|
MatsE
Member
626 Posts |
Posted - 2013/08/31 : 23:08:31
|
Snutten jag hoppas inte du uppfattade mitt senaste inlägg som ett angrepp mot din filosofi. Det var det verkligen inte.
Kan det inte se ut så här? Du köper din drömhögtalare. Det låter OK med den elektronik du har. Efter något år tänker du att det skulle vara kul att testa hur bra hötalaren kan låta med bättre stärkare, sedan med ny spelare. Du tog djupt ur plånboken för stärkaren och spelaren. Du är nöjd ett tag men sedan tar uppgraderingsdjävulen åter tag i dig och du börjar tänka att högtalaren åter är den svaga länken. Gör högtalaren elektroniken rättvisa?
Det är som hönan och ägget. Vem kom först? Nu har Peter funderingar i vilken ände han skall börja och det är det han vill ha hjälp med.
RuneStone jag uttryckte mig slarvigt. Jag vill inte starta en rör mot transistor diskussion. Jag tillhör inte något läger.
Det blev bättre för mig med min Mystere IA21 än med Roksan Caspian till mina GS 20. Båda är mkt bra förstärkare. Min rörförstärkare är dock betydligt dyrare. Ljudet var lite slankare med Caspian än med Mystere. Jag ville ha lite mer "kropp" och det fick jag.
Jag är en teknisk idiot och får försöka lita på vad jag hör, utvärdera vad jag läser på olika forum, hifitidningar svenska, engelska, tyska och amerikanska. Jag är en flitig gäst på stans bibliotek. |
"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman |
|
|
JarreYuri
Starting Member
8 Posts |
Posted - 2013/08/31 : 23:32:53
|
Jag håller med Dig MatsE. Man kan dock göra sig en tjänst med att först förstå att högtalare är den komponent som kommer att förändra ljudet MEST! Kan man med hjälp av recensioner och egna öron först anta ett par högtalare till sitt tycke och smak är man ganska nära sanningen. Därefter bör man se efter resterande komponenter. Men som sagt där kan man sätta sig riktigt i "skiten" så man lyssnar på en komponent genom en annan komponent. En komponent kan färga ljudet så att en annan komponent låter rätt eller fel! Vilken komponent är det som gör fel i ledet??? Ja du!!... Det är som lego! Det någon säger låter som opåverkande står ju faktiskt i relation till resterande komponenter!!!! Låt säga att Du testar en CD-spelare ihop med en förstärkare och Dina högtalare. Du byter förstärkare och finner kanske bättre eller sämre ljud. Men detta står ju i relation till Din CD-spelare! Lägg då till att separera slutsteg och försteg. Du har nu ett OTAL kombinationsmöjligheter för att förändra ljudet till det sämre eller till det bättre. Allt i relation till varandras ljudpåverkan!
Det är förbannat svårt att snabbt kasta bort en komponent och säga att den låter skit i karaktären då den faktiskt skulle passa som handsken i en annan uppsättning!
I alla fall... Lycka till!
|
Den som lyckades, var den som inte visste det var omöjligt. |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 00:58:22
|
Just det Jarre Yuri, det är påverkan från många led man hör, därför bör sk lyssningsrecensioner tas för vad det är, dvs en upplevelse av en person och summan av en rad påverkande länkar.
Om man då vill kladda med färger så lite som möjligt finns det ett par alternativ som jag främst tänker på. Det ena är att förlita sig till tester där apparater testats isolerat, tex genom F/E lyssning, det andra är att skaffa sig så gedigen erfarenhet av lyssning att man har chans att adressera distorsionsfenomen även i en kedja, då handlar det om att sluta fokusera på tonala förändringar och enbart koncentrera sig på informationsutbytet. Vilken apparat ger mig vid jämförelse största inblicken i vad som händer på skivan? Ju mer transparent apparat, desto bättre insyn i vad som sker på inspelningen. Detta fungerar oavsett hur lite eller mycket resterande komponenter i kedjan färgar. Det kan låta lite motsägelsefullt men ibland vid uppgraderingar kan man bli tvungen att ta ett subjektivt kliv tillbaka för att få den riktiga utdelningen vid nästa eller kanske nästnästa byte, när man blivit kvitt dom mest "nedskräpande" länkarna helt och hållet.
Jag själv föredrar utvärdering i aktuell kedja då apparaterna trots allt skall användas tillsammans och påverkar varandra indirekt genom sina olika kombinationer av ut/ingångsimpedanser/nivåer.
|
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2013/09/01 10:34:17 |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 13:38:27
|
Jag hajar till lite när jag läser
quote: Akustiken är som den är och går inte att ändra på men är ändå hyfsad
Är det en restriktion du själv har satt eller någon du delar bostaden med? Du har ju prylar som har potential att låta mycket bra om du har möjlighet att placera högtalarna optimalt och åtgärda alla allvarliga brister i rumsakustiken.
Vore det möjligt att förhandla sig till att byta till en större matta om den nuvarande är liten t.ex.? Gardiner?
Om du inte får placera dina Monitor Audio enligt tillverkarens rekommendationer kanske du borde prova några helt andra som du kan placera rätt, kanske Larsen L8 eller L6.2 om rummet inte är så stort?
När du säger mer av allt, vilket prioriterar du; fler detaljer och nyanser, större dynamik och mölighet att spela starkare kraftullare, djupare och/eller tightare basåtergivning?
Ett par Caveman 15" Bauta är kanske inte de ulimata i en lyhörd lägenhet?
För att sammanfatta, välj högtalare som kan ge sitt bästa placerade just där de kan/får stå i ditt lyssningsrum. Fundera på om ett delat system skulle hjälpa upp situationen. Det är räddningen för mig, alltså mindre frontar och flera små subwoofrar finurligt gömda i rummet. Skicka PM om du är nyfiken på min lösning, du bor väl också i Göteborg? Sedan skaffar du den elektronik som krävs för att driva de högtalare du valt optimalt. Om du sedan ska ge dig in "Vinylträsket" eller optimera uppspelning via dator tycker jag att utbudet av din favoritmusik ska avgöra.
|
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
e-robban
Member
331 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 15:31:56
|
Mitt råd till trådskaparen: vill du ha ett annorlunda ljud där du kommer märka störst skillnad från innan - byt högtalare. Vill du ha mer av allt som du redan trivs med - byt allt med början i signalkällan, till dyrare grejor. Men kanske är ändå rumskorrektion som Antimode den vettigaste uppgraderingen- det kommer att rensa bort många problem som du inte trodde du hade o därmed få din befintliga anläggning att visa vad den faktiskt går för. |
"Just sit back and enjoy the magic of rock!" |
|
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 16:24:01
|
Bra råd Robban! Håller helt med:-) |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/09/01 : 20:08:30
|
MatsE: nej jag förstod hur du menade, jag bara förtydligade lite.. Debatt om rör vs. trissor kan vi ha i en annan tråd. Jag bara belyste faktumet att det oftast skiljer mellan förstärkarklasserna så jämförelserna sällan blir rättvisa..
quote: Ja gör vad ni vill, det var bara ett förslag från min sida, jag började med hifi igår morse så vad vet jag.
Mycket konstruktivt inlägg..
quote: En riktigt bra förstärkare kan avbilda insignalen till utgången utan distorsion eller fasskiftningar, oavsett det är rör eller transistorer som aktivt element. Slutstegens klass (A, AB, AB+, B etc) är oftast inte avgörande -i sig själv- utan det handlar om att hantera signalen på ett värdigt sätt.
Sant, fast med vissa restriktioner då olika förstärkarklasser lider av olika artefakter och distorsionstyper.. dessa kommer man aldrig ifrån men man kan minimera dom sant välja "fel" efter smak.. Det finns ju ingen förstärkare som är helt perfekt utan alla lider av mer eller mindre brister och kompromisser och där handlar det mest om vad man själv föredrar.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2013/09/03 : 08:03:16
|
Vad har klass A förstärkare för artefakter och distortionstyper som de andra inte har? |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2013/09/03 : 21:38:10
|
quote: Vad har klass A förstärkare för artefakter och distortionstyper som de andra inte har?
Här kan du läsa lite om olika förstärkartyper.. http://www.electronics-tutorials.ws/amplifier/amp_4.html
|
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2013/09/04 : 10:16:49
|
Jag vet hur klass A förstärkare fungerar. Jag syftar bara på vad Klass A skulle ha för artefakter och distortion som de andra klasserna inte har? Såvitt jag vet så finns det väl inga? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2013/09/04 : 11:58:01
|
Klass A-förstärkare klipper i regel vid lägre nivå coh gör rummet varmt och i en del fall mindre njutbart så det är väl artefakter kanske?
Jag gillar ändå klass A. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2013/09/04 : 13:40:52
|
Helt klart är att högtalaren är den delen i kedjan som ställer till med mest hyss och ofog. Det måste dock sägas att de felen en högtalare ställer till med är oftast av en mer förlåtande karaktär. De är analoga och baserade på de mekanismer som bla våra öron har anpassats till (luftens osymmetri i tryckförändringar osv) - vilket gör att vi är mer toleranta mot dem. En förstärkare behöver inte klippa många procent av signalen innan vi tycker det låtar outhärdligt, medans samma procent med "mekaniskt" skapad distortion i en högtalare mest ger lite rondör och karaktär.
Samma sak med mycket enkla förstärkarkopplingar. En Pass Zon of Zen eller liknande kan blåsa liv i nästan vilken högtalare som helst. De ger ofta en organisk spelglädje och lyster åt musiken som är lika beroendreframkallande som treenigheten rikedom, vackra kvinnor och vitt pulver.
Jag skulle tro att om man drev Bernts Katakomber med en alltiett-siba-sterjo så skulle det låta dynamiskt men ändå trist och oengagerande. Man skulle med troligtvis vilja skruva upp volymen hela tiden, för att kompensera för den allt för sterila och livlösa karaktären.
Högupplösta högtalare är oftast mycket svårare att kombinera. De blir fruktansvärda analysverktyg.
Mvh Johannes |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2013/09/06 : 19:28:23
|
Klass A "entaktare", dvs det som brukar kallas single ended modellen, kan ha distorsion från andra övertonen om man driver dem lite för långt (innan det börjar klippa och ha sig). Gör man en klass A push-pull elimineras just denna problematik, men det är nog inte så väldigt vanligt, tror jag. De andra klasserna kan inte användas som single end slutsteg i ljudsammanhang. |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 10:27:11
|
Mycket bra skrivet Circlomanen. Dock skulle jag tro att just Bernts högtalare inte alls skulle låta särskilt dynamiskt beroende just på den dåliga källan som Siba-stereon skulle utgöra.Nu har jag ju dock endast hört NoFrills konstruktioner på någon mässa men med anledning av att andra hyllar dem så skulle jag tro att det nog är rätt så bra högtalare och du kommer de att visa precis hur dåligt resten av kedjan är. MvhKristofer
Edit: jag har faktiskt hört No Frills-konstruktioner men som jag la till endast på mässa. |
Edited by - whiskyman on 2013/09/10 16:25:14 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 18:48:03
|
Jag skulle inte vilja höra Siba-stereon genom mina horn kan jag säga. (Driver dem för övrigt med push-pull klass A.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 20:15:53
|
Blir förstärkare dåliga när de säljs via Siba? |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 20:50:36
|
Inte om de säljer några som är bra från början. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 20:58:26
|
Ja det är just det som är haken här. Dvs jag har heller inte hört någon förstärkare som sålts på Siba som faktiskt varit bra. Men man skall aldrig säga aldrig.Större under har ju skett.MvhKristofer |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 22:33:18
|
Vad folk hör och tycker är överlag inte användbart i benämningen kvalitet. Det är ju lika vanligt som fel att sätta upp sina egna intryck som något allmänt vedertaget på hur bra någonting är. Det verkar vara en hififorumsjuka som aldrig går över. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 22:46:42
|
Ja, så är det nog. Som synes är både jag och Kristofer öppna för förslag på vad som är mycket bra på Siba, PMa gärna tips. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2013/09/11 : 00:50:52
|
Lyssna i riktigt bra hörlurar i några timmar i sträck under en period.
Prova andra högtalare utan att köpa något och se om du faller tillbaks på de du har. De är väldigt lovordade men samtidigt tycker vissa att de är gråa i ljudet och lite vassa i diskanten.
Bjud hem lite likasinnade kompisar från något obskyrt forum och låt dem lyssna lite. De kan säkert komma med tankar, idéer och försiktiga intryck. |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
Posted - 2013/09/11 : 08:44:42
|
Tack för alla svar först och främst!
Lite lustigt att när man skriver mer realism så tror folk att man vill ha mer bas?! Men så är inte fallet. Vad jag menade med mer realism var helt enkelt mer detaljer och bättre återgivning av mellanregisret.
Är inte intresserad av mer bas, skulle en uppgradering resultera i det så är det en bonus men kanske inte det främst syftet med uppgraderingen. Så sub eller högtalare med 15 tums baselement går bort.
Angående akustiken så är den som den är. Vill inte att vårat vardagsrum skall se ut som en studio liksom. Och min bättre hälft hade nog inte varit direkt förtjust heller.
Det jag själv lutat åt är ett högtalarbyte, gärna begagnat men frågan är vad man skall titta efter för att "ta ett kliv uppåt" och inte ett halv steg uppåt eller ett i sidled?
/Peter |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743 |
|
|
sopwith
Member
595 Posts |
Posted - 2013/09/11 : 09:38:46
|
Du har redan en bra anläggning, men prova för skojs skull med att byt Primaren mot en förstärkare med digitalteknik rakt igenom, dom är faktiskt inte så dumma och just mellanregister och topp kan låta riktigt fint. |
|
|
emanuelgbg
Member
743 Posts |
Posted - 2013/09/11 : 10:45:55
|
Fast är det inte mot högre frekvenser som "digitala" förstärkare har sin akilleshäl? Dvs disten ökar med frekvensen?
Dist kan väl iofs skapa mer detaljer och upplevelse av realism om det är rätt sorts dist? 2:a ton? |
|
|
Topic |
|