HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Går den att laga, eller skall jag hiva den?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:41:48  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har en gammal receiver (NAD 7120) som är paj. Den är helt tyst när inga kablar är inkopplade. När jag kopplar in en högtalarkabel så börjar förstärkaren att brumma. Men det är tyst i högtalaren. Det händer inget när jag trycker och vrider på knappar och vred. Är det någon som har en aning om vad felet kan vara. Går det att fixa enkelt, eller skall jag hiva den? Det vore bra om den gick att laga. Då skulle jag kunna ha den i köket.

Oops! I did it again

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:11:09  Show Profile Send SPe a Private Message
Allting går att laga, det är bara en fråga om det är värt besväret.
Från din felbeskrivning skulle jag vara försiktig med att koppla in högtalare. Att den börjar brumma då du kopplar in dem tyder på att någonting drar ström och den strömmen vill du inte ha in i högtalaren. Mät om du har någon DC spänning på högtalareterminalerna, eller titta på högtalarelementen när du slår på. Då det troligtvis är ett vanligt komplementärt förstärkarsteg där det kan vara kortslutning i ena grenen av slutstegstransistorer. Slutsteget är i princip det ända i recievern som kan dra ström så at det börjar brumma så troligtvis ligger felet där. Och NAD (nu känner jag inte till 7120) har använt sig av lätttilgängliga komponenter så det ska nog inte vara väldigt kostsamt att renovera. Det är oftast bara lite bökigt och slabbigt med kiselfett och kylflänsar.
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:12:18  Show Profile Send gustav a Private Message
Har du öppnat på motorhuven och kollat efter uppenbara fel som brända säkringar, synligt brända komp mm?
Har du kretsschema ?
Mekaniska fel som glappkontakt, avbrott i mönsterkortet, lödfel ?

Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:53:14  Show Profile Send kung a Private Message
Jag har en Nad 3100 (som jag förövrigt försöker sälja), som går in i protection mode när man startar upp den, vad kan det bero på?
Jag har tittat på säkringar och de ser åtminstone hela ut..
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/02/08 :  20:47:52  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har "cabbat" lådan och just tittat efter något som ser bränt ut. Men jag hittar inga brända delar. Jag har även vickat och dragit i det mesta men det har inte gett något resultat.

Nu testade jag med en multimeter och då sa det tjong, och blixtrade till lite grann. Nu låter det ingenting längre. Det verkar som om en säkring pajade. Jag får försöka hitta en säkring och testa igen.

Det som tidigare brummade var en stor klump med en järnring som sticker ut(eller något i närheten) som ligger där strömen kommer in.

Som ni kanske förstår så är inte det här min hemma plan. Men man kan ju alltid testa och lära sig lite på kuppen.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:59:19  Show Profile Send SPe a Private Message
Den stora klumpen är transformatorn som omvandlar 220V till en lägre spänning.
Ditt äventyr med multimetern misstänker jag beror på att instrumentet var inställt för att mäta ström i stället för spänning. Det som händer då är att du kortsluter terminalerna och om du då har en DC spänning där så går säkringen, precis det som nu hände. Förutom kortslutning i en transistorgren så sitter det i vissa förstärkare om det är enkel matningsspänning en kondensator på utgången, detta är inte så vanligt dock. Om det blir kortslutning i denna så ger det också DC spänning på terminalerna. Mitt råd är att du hittar någon i din bekantskapskrets som kan hjälpa dig med problemet och visa hur det ser ut och fungerar. Risken är annars om det inte är ditt bord att dina försök tyvär gör mer skada än nytta samtidigt som du troligtvis lär dig mer om ni donar tillsammans. Lycka till
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:56:52  Show Profile Send nalle a Private Message
Vad kostar en ny transformator?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/09 :  01:13:47  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det låter som att det är ugångstransistorerna som har gått sönder.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:03:34  Show Profile Send Ludde a Private Message
"Jag har en Nad 3100 (som jag förövrigt försöker sälja), som går in i protection mode när man startar upp den, vad kan det bero på?
Jag har tittat på säkringar och de ser åtminstone hela ut.."

Hur mycket vill du ha för den? Maila mej på ludde_018@hotmail.com

MVH Jag
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000