HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SILK MkII, hur löda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/02/08 :  18:09:15  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Ja, hur skall man löda sina SILK signalkablar egentligen. Skall den blanka ledaren vara "het" och den kopparfärgade minus eller är det tvärtom? I vilken ände skall skärmen vara fastlödd, sändar eller mottagaränden?

Vänldigen

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:09:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Ja, hur skall man löda sina SILK signalkablar egentligen. Skall den blanka ledaren vara "het" och den kopparfärgade minus eller är det tvärtom? I vilken ände skall skärmen vara fastlödd, sändar eller mottagaränden?

Vänldigen

StefanB



Hej StefanB.

För att göra den semibalanserad (i RCA utförande) löder du ihop du skärmen på signalkällans sida med minus.

På din fråga om vilken som ska vara "het" så tro jag att du har rätt!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:30:03  Show Profile Send HPW a Private Message
Jag har oxo funderat på detta och när jag gjorde balanserade varianten så satte jag koppar på + och silverer på -. På RCA varianten satte jag skärm och silver i ena enden och koppar på signal och bara skärm i andra.

Jag vet inte om detta är rätt. Det verkar finnas en indikation på riktning med ett streck som i ena ändan verkar vara spetsig som en pil. Så har jag kopplat och det verkar låta bra.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:38:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag vet inte om detta är tillämpligt på Silk, men i kablar med både silver och kopparledare brukar man ha silver till het och koppar till minus.
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/02/08 :  22:51:17  Show Profile Send SW a Private Message
Min SILK som är köpta färdig med RCA-kontakter är den kopparfärgade ledaren ansluten till mittstiftet.
På sändarsidan är skärmen och den silverfärgade ledare anslutna till minus.
På andra sidan av kabeln är bara den silverfärgade ledaren ansluten. Skärmen är alltså bara ansluten på sändarsidan.

S
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:42:10  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by Anders47

Jag vet inte om detta är tillämpligt på Silk, men i kablar med både silver och kopparledare brukar man ha silver till het och koppar till minus.



jupp..men här är silver tenn tror jag
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/02/09 :  00:48:20  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har aldrig ens sett en Silk, ännu mindre rotat inne i kabeln, men har fått för mig att det är en silverkabel, nog måste någon ha beskrivit den så.
Är det verkligen tenn? Har aldrig hört talas om en tennkabel.
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2003/02/09 :  08:28:35  Show Profile Send erixon a Private Message
Enligt de uppgifter som jag har läst i norska Audio, är den ena ledaren förtennd, på samma sätt som skärmen, alltså inte silver. Enligt artikeln var förklaringen att man skulle se skillnad på de två ledarna. Men, detta är enligt artikeln.

När det gäller balanserat så är väl både + och - "heta" eller?

/erixon

"life is to short for boring hifi"

Edited by - erixon on 2003/02/09 08:30:02
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/02/10 :  01:36:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by erixon

Enligt de uppgifter som jag har läst i norska Audio, är den ena ledaren förtennd, på samma sätt som skärmen, alltså inte silver. Enligt artikeln var förklaringen att man skulle se skillnad på de två ledarna. Men, detta är enligt artikeln.

När det gäller balanserat så är väl både + och - "heta" eller?

/erixon



Det stämmer. Kabeln har kopparledare varav den ena är förtent.
Och det är som dom skriver enbart för att man ska se skillnad på ledarna. Och det är olika bud om vilken sida skärmen ska vara ansluten. Det verkar bli olika resultat på olika anläggningar.
jag har använt den med skärmen kopplad på mottagarsidan.
Och texten visar åt vilket håll kabeln är dragen. Texten skall läsas i riktning mot mottagarsidan.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/02/10 01:40:52
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000