HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Sprucket" ljud (distorsion) när spelaren är kall
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/25 :  17:42:37  Show Profile Send paradigm a Private Message
Medan jag väntar på paket med laser från Taiwan, till min Denon DVD 2930, har jag märkt att ljudet är lite "sprucket" när spelaren är kall. När den börjar bli varm blir det bättre med bara nåt enstaka kort (några sekunders) "tillbud" med distorsion. När spelaren är genomvarm är ljudet helt i sin ordning... än så länge, kanske man ska tillägga.

Någon som har nåt förslag på vad det kan vara som spökar? Kanske nåt relä, som är min spontana gissning, eftersom distorsionen kommer och går ganska plötsligt. Dålig kontakt nånstans är min nästa gissning, men som sagt jag gissar bara... Vore bättre om nån kunde föreslå nåt lite mer konkret...

Tacksam för varje tips och förslag.

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/26 :  19:51:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hmmm, det verkar som att jag dragit lite förhastade slutsatser ang. 2930'an, eftersom det "spruckna" ljudet kom samtidigt som jag bytte spelare.

Men nu har jag kunnat konstatera att det är de analoga stereoingångarna i min Denon DAP 2500A förförstärkare som orsakar distorsionen. När jag däremot går in via toslink, eller coaxingångarna låter allt som det ska.

När jag går in via de analoga ingångarna, låter det stundtals ok, men så blir det växelvis lite dist igen en stund... Efter ett tag blir det bra.

Nån som har en idé, eller tankar kring det?

Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2013/04/26 :  20:26:08  Show Profile Send sopwith a Private Message
Det är säkert bara digital distortion du hör, antagligen överstyr ingången, är det brända skivor du spelar ?
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/26 :  21:04:29  Show Profile Send paradigm a Private Message
Fast det är ju de analoga ingångarna (oavsett vilken) som plötsligt börjat dista intermittent och det spelar ingen roll vad det är för skiva jag spelar.
Coaxerna och toslinkingången fungerar klanderfritt. Eftersom det växlar ganska plötsligt, skulle jag snarare gissa på nån kontakt, eller relä, men jag vet ju inte ens om det sitter nåt relä i den analoga signalvägen...

Vill ju helst utnyttja DAC'arna i 2930'an då den verkar vara bättre än den i försteget.

Edited by - paradigm on 2013/04/26 21:09:54
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2013/04/26 :  21:12:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Dålig lödpunkt. Ändrar sig med temperaturen.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/26 :  21:58:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ahhhh, dålig lödpunkt verkar ju högst troligt, när du säger det. Ska se om jag kan lokalisera nåt sånt i analogdelen. Apparaten är ju uppdelad i en digital och en analog del, vilket underlättar lite i sökandet iaf. Problemet borde ju rimligen ligga nånstans som är gemensam för alla ingångarna och innan den digitala delen möter upp i signalvägen, eftersom problemet finns i samtliga stereo ingångar.

Tusen tack för tipsen och engagemanget.

Ska se bara, om jag kan hitta en servicemanual också.

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/27 :  13:11:01  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hittade en servicemanual på Amerikansk och Canadensisk version, men den borde ju inte skilja sig i blockschemat på analogsidan.

Efter en titt i manualen fick jag en ingivelse att vrida och trycka på de knappar och vred som sitter i den analoga signalvägen, innan jag värmer upp lödkolven. Där finns "tone defeat", "sound direct" och balanspot bl a och efter en stunds "gnuggande" verkar det bli bättre och bättre... Kanske att det räcker med lite kontaktsprej på väl valda delar...

Nån som kan tipsa var man köper bra kontaktspray, som inte förstör nåt och som inte beckar igen. Elfa är ju det logiska valet, men är lite väl långt att åka till.

Edited by - paradigm on 2013/04/27 15:19:23
Go to Top of Page

maal
Member

839 Posts

Posted - 2013/04/27 :  15:46:27  Show Profile Send maal a Private Message
Jag använder CRC 2-26 för att få bort oxid i volympotar etc. Funkar kalasfint.

DIY och rör.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2013/04/27 :  17:07:37  Show Profile Send lars a Private Message
ELFA borde ha kontaktspray.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/27 :  18:49:28  Show Profile Send paradigm a Private Message
Var kan man köpa crc 2-26? Hittar bara på ett ställe, Lantmännen, men deras sida är ju rena skämtet. Ingen butiksökning och inga priser...

Elfa har jag vet, men som jag skrev ovan, är det lite väl långt att åka för mig, som bor långt från ära och redlighet.

Biltema har en elektronikspray som inte ska lämna rester efter sig för 69:90 http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-36457/ ... Men som det brukar vara på Biltema... en del är ok, men en del annat ska man passa sig för.

Edited by - paradigm on 2013/04/27 18:50:40
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2013/04/27 :  19:05:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Kolla den här http://www.kjell.com/Sok?query=kontaktspray
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/04/27 :  19:13:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
Ok, men vilken ska man välja... med eller utan smörjolja? Spontant känns det bättre utan smörjmedel, men det kanske inte gör nåt om man ska spraya kontakter och väljare, eller blir det problem senare om oljan drar till sig damm och skräp?

Hmmm, eller så köper jag en av varje... :-)

Edited by - paradigm on 2013/04/27 19:42:11
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2013/05/11 :  12:19:33  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har sprayat kontaktytor, switchar och reglage och nu låter försteget som det ska igen. Det enda som fortfarande stör mig något, är att utnivån är något lägre i vä. kanal, så jag måste koppla ur sound direct och justera balansen lite...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000