HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Balanserad överföring. "Here is the standard"...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2013/03/26 :  21:45:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Stämmer Atmasphere´s påståenden om balanserade kablar/komponenter?
Om det stämmer så är det ju i sådana fall inte så kostigt att vissa säger sig höra stora skillnader mellan kablar medan andra menar att de är obefintliga, intressant. Hur i hela friden vet man vilka som uppfyller den här "standarden"?

"Most high end audio balanced preamps do not support the standard! As a result with such preamps you will encounter variable results as far as interconnects are concerned.

Here is the standard:

1) pins are: pin 1 ground, pin 2 and 3 are signal.
2) Ground is ignored- the signal occurs only between pin 2 and 3 (this is where most high end audio preamps have a problem- as soon as there are signal currents in the shield of the cable, the construction of the cable becomes critical).
3) the cable will be a twisted pair for the signal with a shield (tied to pin one only)
4) the output of the preamp should be capable of driving a low impedance load (2000 ohms or less) without loss of voltage, without increase in distortion and without loss of bass (this is the other big area where high end audio preamps have a problem, and also results in cable sensitivity)."

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1363845668&&&/What-tube-pre-amp-match-up-with-a-solid-

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/04/03 :  13:09:56  Show Profile Send Joda a Private Message
Balanserad överföring är lite mer komplicerad än så beroende på hur djupt man vill gå.

Vet inte om jag kan hålla med punkt 2, men det beror kanske på hur dom menar.

http://sound.westhost.com/articles/balanced-2.htm
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015776/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015777/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces--Part-2
http://www.eetimes.com/design/audio-design/4015780/Design-of-High-Performance-Balanced-Audio-Interfaces--Part-3

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/03 :  20:48:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Du får väl ingen signal om du inte använder jord ?
Signalen går väl mellan hot - jord och cold - jord ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/04/04 :  09:19:31  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nope det är precis vad som menas med balanserat att det inte behövs en referenspunkt. Det är differentialen mellan signalerna som är signalen

Balanserat utgick väl "alltid" på transformatorkoppling tidigare? Tänker man på det så ser man att det inte behövs en jord och då stämmer punkt 2.

Edited by - Lovan on 2013/04/04 09:25:32
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/04/04 :  12:20:47  Show Profile Send Joda a Private Message
quote:
Nope det är precis vad som menas med balanserat att det inte behövs en referenspunkt

Det som menas med balanserat är att de båda signalparen har exact samma karakteristik, impedans och förutsättningar mot jord.

quote:
Det är differentialen mellan signalerna som är signalen

Så är det med all signal, oavsett om den är differentiell eller inte.

quote:
Balanserat utgick väl "alltid" på transformatorkoppling tidigare?

En transformator är i grund och botten balanserad då impedansen mellan de båda ledarna är lika mot jord. Impedansen är dock så hög mot jord att det är försumbart. Vilket gör en transformator utmärkt för jobbet.

quote:
Du får väl ingen signal om du inte använder jord ?

Du får signal men den är inte balanserad.
Du får också problem med op-ampar som oftast kräver koppling mot jord (för att ström ska kunna aktivera ingångstrissan) vilket den då får hitta någon annan stans.

Och till sist, en balanserad signal är inte lika med en differentiell signal.
Och en differentiell signal är inte lika med balanserad.
De kan vara samma och balanserad signal använder ofta differentiell överföring, speciellt inom ljud. Men om man tittar på den balanserade överföringen inom twinax så har de båda ledarna olika signalamplitud. (om jag kommer ihåg rätt).

Is that him?
That's the buffet table.

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/04 :  21:19:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
om jag förstått den balanserade funktionen rätt kör man nyttosignalen i hot och en fasvänd nyttosignal i cold och så jämför man signalerna och tar bort det som blivit överlagrat. måste man inte då ha en jord ?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/04/05 :  23:51:08  Show Profile Send RobertH a Private Message
RuneStone: Nej, du behöver ingen jord när det är differentiell signal - utan det är skillnaden på hot och cold som är "signalen", "jorden/jordpinnen" går bara till en skärm utanför signalparet - och ska i en rätt byggd förstärkare vara ansluten till chassijord, INTE signaljord (pga störningsrisken).

Skulle du fasvända en av hot eller cold, så båda faser ser identiska ut - ja då skulle du altså inte få något ljud alls.
Precis därför är balanserat/differentiellt mindre störningskänsligt - störningarna kommer i stort sett alltid i fas på båda pinnarna.

Denna bilden förklarar det ganska bra - http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1c/Differential_Signaling.png

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2013/04/06 10:25:54
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/04/06 :  12:55:16  Show Profile Send Joda a Private Message
Um, har du läst artiklarna jag länkade till?

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/04/07 :  14:36:51  Show Profile Send RobertH a Private Message
Är det mig du syftar på? om så är fallet så - nej, det har jag inte gjort - men jag har läst david davenports (raleigh audio's) artikel ang. signaltyper med mera.
Rekommenderar starkt att läsa den här: http://www.raleighaudio.com/Audio%20Component%20Grounding%20and%20Interconnection.pdf

Vad menar du är fel annars? Differentiell signal behöver inte jord för själva signalbiten, den kan vara helt flytade (ta ut från sekundär på en trafo ex), men
att balanserad har en jordreferens, genom ex centertapp på en trafo - det vet jag också.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2013/04/07 15:05:40
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/04/07 :  16:48:04  Show Profile Send Joda a Private Message
Tack för länken, ska läsa den sen.
Jag håller med om denna definition av balanserat:
quote:
"A balanced circuit is a two-conductor circuit in which both conductors and all circuits connected to them have the same impedance with respect to ground and to all other conductors. The purpose of balancing is to make the noise pickup equal in both conductors, in which case it will be a common-mode signal which can be made to cancel out in the load."

Jag vet inte hur man kan få till en balanserad signal utan jord om man inte använder transformator, och standarden som jag ser det inkluderar jord (på pin 1 för XLR).

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2013/04/08 :  16:12:30  Show Profile Send SW a Private Message
Normalt är väl skärmen kopplad på stift 1. Signalen finns mellan stift 2 och 3.
Ibland kan man vara tvingad att koppla bort skärmen i ena änden vid problem med jordloopar.

S
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/04/08 :  23:01:34  Show Profile Send RobertH a Private Message
Joda: Jag ska inte säga hur det är när det gäller utgångsteg baserat på trissor el dyl. det enda jag byggt själv (och det enda ställe jag använt XLR) är med utgångs/ingångstrafo, och där spelar jord ingen roll för signalen - så det kan hända det stämmer som du säger där.

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2013/04/09 :  10:12:41  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Verkar finnas olika uppfattningar om hur det skall vara kopplat för att vara balanserat så det kanske inte är så konstigt om också tillverkare av elektronik har olika syn på detta.
Men till min fråga, stämmer det att om det är kopplat enligt den här "standarden" så är skillnaden mellan olika signalkablar nästintill obefintlig? Det här är ju minst sagt intressant i de alltid så infekterade kabeldebatterna
Finns det någon standard för hur XLR-kablar skall vara kopplade eller är det skillnad mellan olika tillverkare även där?
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/04/09 :  10:44:49  Show Profile Send Joda a Private Message
Pin 1 gnd, Pin 2 hot, Pin 3 cold.
Finns ingen annan standard för XLR vad jag vet.

Hot och cold måste fortfarande vara matchade impedansmässigt mot jordledaren för att få bra CMR vilket märks speciellt vid långa kablar.
Kör man AES/EBU kan signallängderna variera rejält mellan olika kablar.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2013/04/09 :  12:02:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag kan hålla med om att balanserat ska vara impedansmatchat men varför skulle du ha en balanserad signal som inte är differentiell?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19766 Posts

Posted - 2013/04/09 :  12:09:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Finns det någon standard för hur XLR-kablar skall vara kopplade eller är det skillnad mellan olika tillverkare även där?
Standarden följs hos oss i alla fall, undantaget är de gånger kunden beställer en fasvänd kabel, då skiftar vi + och - i ena änden.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2013/04/09 :  12:18:45  Show Profile Send Vox a Private Message
Är den så kallade "standarden" som ni refererar till internationell eller skiljer det sig mellan olika delar i världen?
Orsaken till min fråga är att jag sett att olika tillverkare av apparater har olika "krav" på xlr-kopplingen.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Joda

1407 Posts

Posted - 2013/04/09 :  12:49:46  Show Profile Send Joda a Private Message
Jag skulle säga att standarden är universiellt vedertagen men det betyder inte att alla gör rätt eller vet vad dom gör. "hifi" sidan har lite lättare att göra sidosteg "för att det låter bättre" än promarknaden som är betydligt mer intollerant.

Is that him?
That's the buffet table.

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2013/04/09 :  13:04:15  Show Profile Send SW a Private Message
http://sv.wikipedia.org/wiki/XLR-kontakt

Här kan man läsa lite historia.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000