HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kuddar eller spikar under elektronik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:16:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om ni tycker det är kul att prova, och göra den extremaste lösningen, kan ni ställa mjuka kuddar under CD-spelaren och sedan lägga den stora stenen OVANPÅ CD-spelaren. Stäm sedan av vertikala resonansfrekvensen med hjälp av massan och kuddarnas styvhet till några Hz. Gör också en ljudisolerad låda till altihop.

Själv bryr jag mig inte om sådana experiment.



/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:33:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Varför det?
Det är sådana här tweak som knappt kostar någonting och som samtidigt ger påtagliga förbättringar,
som ger störst tillfredställelse.
Och det går alldeles utmärkt att genomföra trots att man är begåvad med ap-händer.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:34:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Knoppen

Om ni tycker det är kul att prova, och göra den extremaste lösningen, kan ni ställa mjuka kuddar under CD-spelaren och sedan lägga den stora stenen OVANPÅ CD-spelaren. Stäm sedan av vertikala resonansfrekvensen med hjälp av massan och kuddarnas styvhet till några Hz. Gör också en ljudisolerad låda till altihop.

Själv bryr jag mig inte om sådana experiment.



/Johan



Tack Johan men jag avstår helst . Inte minst eftersom min väger c:a 46 kilo. MvhKristofer
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/10 :  10:54:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Avdelningen knäppa ideer:
Skulle man inte kunna bygga en liten bur i koppar att sänka ner över spelaren så hindrar man störningar utifrån och även kraftiga vibrationer från högtalaren. Eller så kan man ha den i ett eget rum.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:45:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Varför det?
Det är sådana här tweak som knappt kostar någonting och som samtidigt ger påtagliga förbättringar,
som ger störst tillfredställelse.
Och det går alldeles utmärkt att genomföra trots att man är begåvad med ap-händer.



Hej Björn-Ola!

Jag håller inte på med sådana saker eftersom jag jobbat med vibrationskontroll. Jag vet att luftljudsexciteringen i normalfallet ger mer vibrationer än stomljudexciteringen, då är det liksom inte intressant att bygga fundament.

I och för sig ger ju ett stor maffigt fundament under spelare och annat en viss trygghetskänsla som innebär att man känner sig nöjd och tycker att det låter bra enbart tack vare det. Så då fyller det ju en viss funktion ändå. Men det är som sagt inget för mig.

Hälsningar Johan
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/10 :  14:00:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hmm, ett typexempel på när kunskaper och logik ställer sig i vägen för experimentlusta och upptäckarglädje.
Det är tur att jag vet så lite om vibrationsdämpning.
Annars hade det säkert inte funkat.
Och humlan flyger......

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/02/12 :  23:35:53  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Får jag stryk av Mag då?!


quote:
Då får Mag komma hem till mig också (för att ge mig stryk)!


Det ska nog till lite mer än det för att det ska hända, hitills har det aldrig hänt .

quote:
Vi kan komma hem till Mag ihop på Späkfest!


Jo då det går så bra, ska städa lite först.......

quote:
Meddela oss gärna dina lyssningsintryck av dessa tingestar från "sniktema"!



Jag tror inte jag hör nån skillnad från orginal fötterna men det tar ju ett tag att byta så....då kan humöret och därmed musiknjutningen ändras

Jag hör förövrigt inte skillnad på DACarna i en Toshiba DVD för 2700:- mot en MF X-can så jag är väl fel person att fråga




//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

ribe
Starting Member

1 Posts

Posted - 2003/03/10 :  09:50:02  Show Profile Send ribe a Private Message
Björn-Ola och Kristoffer,

ställer ni CD-spelaren på originalfötter på stenplattan, eller använder ni spikes e.d. där?
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/03/10 :  12:37:03  Show Profile Send Frux a Private Message
Välkommen ribe, förstår att du redan har hittat sökfunktionen!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/10 :  13:04:20  Show Profile Send Timbre a Private Message


Wadia gör det, Sonus faber Musica har tre stycken, Sim Audio har drivit det till sin förlängning och det finns säkert många fler:

Fabriksmonterade koner till elektroniken alltså. Lite svårt att föreställa sig konstruktören lyssna på sin produkt under utvecklingsarbetet och sedan klämma dit koner för att det skall låta sämre...

Hittills har jag aldrig sett några fabriksmonterade mjukiskuddar.
Någon som har...

Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:04:14  Show Profile Send Qvist a Private Message
quote:
Wadia gör det, Sonus faber Musica har tre stycken, Sim Audio har drivit det till sin förlängning och det finns säkert många fler:

Fabriksmonterade koner till elektroniken alltså. Lite svårt att föreställa sig konstruktören lyssna på sin produkt under utvecklingsarbetet och sedan klämma dit koner för att det skall låta sämre...

Hittills har jag aldrig sett några fabriksmonterade mjukiskuddar.
Någon som har...



Måntro hur länge dom har lyssnat ut dessa fötter, det måste ha kostat skit mycket pengar och tid.
Att kanske ändra konstruktionen 10ggr för att komma fram vad som passar bäst.

Det var snyggt måste jag medge, det är bara det att jag tror att dom har det för att det är snyggt mestadels och inget annat.

Det är ju inte så snyggt med en mjuk kudde under Cd spelaren heller så därför väljer dom flesta kanske spikes.

Jag tycker kuddar el något liknande är överträffande spikes, cd slipper bla hoppa då man går i golvet om den står på golvet tex.
Jag lyssnar alldrig så pass högt heller så att luftburna vibrationer blir något problem.

För mej själv hör jag bättre än vad tex waida`s konstruktörer gör och jag måste säga att dom har fel.
Jag drar slutsattsen att dom sätter sådana fötter enbart för att det är snyggt och ska locka köpare som inte är ärliga mot sej själv eller har kommit i en sorts lögn om vad som är bra.

Det är vad jag vet och tror effter som att jag tycker mjuka saker under elektronik är bättre än spikes.

Mvh
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:30:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Timbre skrev:
quote:
Wadia gör det, Sonus faber Musica har tre stycken, Sim Audio har drivit det till sin förlängning och det finns säkert många fler:

Fabriksmonterade koner till elektroniken alltså. Lite svårt att föreställa sig konstruktören lyssna på sin produkt under utvecklingsarbetet och sedan klämma dit koner för att det skall låta sämre...

Hittills har jag aldrig sett några fabriksmonterade mjukiskuddar.
Någon som har...



Hej Timbre!

Här är några exempel på apparater med mjuka fötter, he-he:

Sunfire:

Det som inte är med på bilden är att den glasskivan som förstärkaren står på ("strecket" på bilden) också är försedd med mjuka gummifötter av samma typ som sitter under förstärkaren. Jag hade själv ett sådant steg för flera år sedan.

Rega

Garanterat stumt chassi med vibrationsisolatorer!


Technics SL-1210:

och från annan vinkel (gjord i dator??):

Också vibrationsisolatorer!

Och här har vi åttiotalets coolaste CD-spelare, en Technics 1200:

Världens första med variabel hastighet! Och Vibrationsisolatorer!



Det var i alla fall några exempel. Andra som kommer på fler? Måste hem till flickvännen nu...


/Johan



edit: Rubriken "Sunfire" kom bort i första postningen



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/03/10 17:32:03
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:50:37  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, gummifötter har vi ju sett i ett otal varianter genom åren...

Det enda som verkar misstänkt likt en Vibra Absorbent är Regafötterna.
Ser nästan ut som om dom var ditsatta i efterhand...
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:36:43  Show Profile Send lindvall a Private Message
Nuförtiden blir vi ju bara fler och fler som skådat ljuset i och med hockeypuckens nya användningsområde!
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:39:44  Show Profile Send SOTA a Private Message
Man kan se det så här också:
Mekanisk excitation av halvledarbetyckad elektronik är ett relativt litet problem, varför valet mellan gummitassar och metallfötter är mer eller mindre godtyckligt. Man kan alltså, utan risk för större prestandaförsämringar välja den fot ögat gillar bäst.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:35:40  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hoppsan, avdelningen "delgivning av sanning" SOTA, försök skriv "jag anser att" i början av sådana, det ger en mer tolerant respons från omgivningen här där ju många hör avsevärda skillnader mellan fötter och spikar.

Atos, baklänges, vi hade en sådan signatur för länge sedan men du verkar inte vara samme person....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:26:09  Show Profile Send SOTA a Private Message
sladd,

Det jag skrev (Mekanisk excitation av halvledarbetyckad elektronik är ett relativt litet problem) är inte så mycket att "tycka" och "anse" något om, utan det är något man kan visa med enkla medel. Om du har ett RIAA-steg, vrid upp volym på MAX, öppna locket och knacka med en penna (eller dylikt) på ingångstrissor, kondingar mm. och notera hur mycket det låter från högtalarna.

mvh\SOTA


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/10 :  23:52:28  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Det är möjligt du har svårt att se saker och ting på ett annat sätt än vad som är sant för dig. Nu tolkar du in vad som är ljudförbättringsförstörande, vad de olika underlagen skall förebygga emot samt vilken effekt ett misslyckande har som följd - låt vara att du med ditt exempel ANSER att det är irrelevant.

Alltihop kan ifrågasättas, inget av det du skrev är definierat i tråden innan och din slutledning håller ju varken spik- eller kuddsidan med om

Skriv därför att du "ANSER" si eller så eller UNDRA om din tes kan användas i den aktuella diskussionen.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/03/11 :  09:23:33  Show Profile Send Conan a Private Message
Sladd,
Heter det inte "Jag anser att alltihop kan ifrågasättas..."?

För övrigt (tror jag mig anse ) stämmer SOTA:s tankar kring mekanisk excitation inom halvledartekniken alldeles utmärkt! Inom provning av utrustning som har väldigt höga krav på tillförlitlighet, gör man ibland sk. AST (Accelerated Stress Testing) vilket innebär att kretskorten vibreras KRAFTIGT samtidigt som man kör snabba temperaturändringscykler på t.ex. -40...+70 grader. Denna väldigt svåra stresstest utförs samtidigt som utrustningen körs med full trafik och under konstant funktionsövervakning!

Om nu t.ex. flyg- eller telekomutrustning kan skakas om så kretskorten ser suddiga ut, samtidigt som de behandlar väldigt höga datahastigheter under konstant övervakning, tycker jag det är klara indikationer på att halvledarbaserad elektronik inte är känslig för vibrationer i någon nämnvärd utsträckning.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/11 :  09:42:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vad i mitt inlägg är svårt att förstå Conan?

"Alltihop KAN ifrågasättas"

Öppna gärna en ny tråd som avhandlar halvledare och knacktest med pennor.


Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/11 :  09:50:10  Show Profile Send n00b a Private Message
Timbre....

Min wadia har gummifötter =)))

Iofs så vet jag att dom finaste wadiorna har precis som du beskriver (spikes).

Efter som att jag är wadiatok så får jag väl hålla med dig då (fast jag är för mjuka gelfötter även om jag inte hör skillnad).

Alla borde äga en wadia eller 2.

WADIAPOWER!!!

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:01:28  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Stärka fundamentet, tunga stenskivor att ställa sakerna på, sätta på mjuka fötter.. Borde man inte slänga på en fet bly filt på CDn för att stänga ute vibbarna och strama åt chassit?? Spelaren borde bli fanken så stabilare oberoende på vilket fundament den står på och vilka fötter som finns under?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:55:24  Show Profile Send mag a Private Message

Timbre:
quote:
Hittills har jag aldrig sett några fabriksmonterade mjukiskuddar.
Någon som har...


Dom syns förvisso inte men sitter mellan bas/mellan och mellan/diskant, gillade inte du dom föresten .



KEF provade tydligen för längesen att sälja högtalare med kuddar men då hifi-välden är minsts lika konservativa som engelsmänen så höll KEF på att gå omkull och började med spikar igen, sen dess har ingen vågat, förutom* B&W som sätter dom där dom inte syns men ändå gör nytta

*Finns säkert nån till


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/14 :  20:50:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ahh, nu kom denna tråden upp igen. Bra! för att för några dagar sedan funderade jag kring varför det är så att många apparater inte har mjuka fötter. Då Timbre, kom jag att tänka på att de flesta apparater är meningen att stapla ovanpå varandra, eller hur? Om man då skulle sätta mjuka fötter under en apparat, då kan man som tillverkare inte veta vad konsumenten placerar ovanpå. Den personen kanske placerar jättemånga fler apparater ovanpå, kanske t o m apparater som väger olika mycket på olika ställen inuti. Det kan i sin tur orsaka att hela stereon står snett åt något håll. Det kan vara en av anledningarna till att det är så väldigt få apparater med mycket mjuka fötter. Dock har ju väldigt många apparater någon form av mjuk fot, dock ej så väldigt mjukt fjädrande (gummi och skummgummiliknande material), kanske just för att ovanstående inte ska kunna inträffa.

Ha! Jag ska bannemej kolla under mina appareter hemma vad det är för sorts fötter under alla mina appareter. Och det är ju rätt så många, så det blir nästan ett statistiskt underlag!


Johan.



Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/03/14 :  22:01:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Baseplattformen är det bästa du kan ha.
Köpte själv dämpkuddar på HiFiklubben till min Nad cdspelare, märke ingen skillnad.
Köpte base-cd/dvd form, något dyr, men vilken skillnad!! Här hör man direkt att ljudet blivit bättre! Basen låter klarare och renare och man hör tydligare vad basen spelar, i övrigt blir hela ljudbilden klarare och tydligare. Köp en Baseform istället, så är du på den säkra sidan.
Dämpkuddar är bättre att ha under högtalare.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000