HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-wiring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

simpsson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:06:16  Show Profile Send simpsson a Private Message
Som den newbie man är, så måste jag fråga vad det innebär att bi-wira en högtalare?

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:08:26  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Här kan du läsa mer om BiWi.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:24:01  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by simpsson

Som den newbie man är, så måste jag fråga vad det innebär att bi-wira en högtalare?



Bi = två. Wire = kabel. Alltså innebär det att du drar två högtalarkablar mellan din förstärkare och högtalaren. Högtalaren måste ha dubbla anslutningar(en för low frequencies & en för high frequencies), men det räcker om förstärkaren har ett par anslutningar som du antingen drar två separata kablar från, eller också drar en speciell bi-wire-kabel från. En sådan kabel har två kontakter i änden som man kopplar till förstärkaren och fyra kontakter i andra änden. Det blir skillnad i ljudet att koppla så jämfört med single-wire, en kabel/högtalare, om det är bättre eller sämre är det nog svårt att uttala sig om. En del tillverkare slopar bi-wire möjligheten eftersom de menar att det är bättre med en BRA kabel/högtalare än två lite sämre.

Bi-wire är inte att förväxla med bi-amping då du använder två separata stereoslutsteg(alt. fyra monoblock) för att driva högtalarna... ett slutsteg för high frequencies och ett slutsteg för low frequencies.

Det som stod på hembio-sidan om att man skulle uppgradera till minst 4kvadratskabel för att det skulle låta bra stämmer mest i hemmabio-anläggningar, då det oftast ska skaka & väsnas mer än att spela musik. Till hifi finns mängder med kabeltjocklekar, men beroende på skärmning, materialval, kontakter etc. låter allihop lite olika. Det är svårt att säga att det finns EN tjocklek som är bäst & att tunnare låter sämre.

Hoppas det här hjälpte!

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:28:01  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Själv har jag bi-wirat min HK670 och mina Dali 6006 med 2.5 millimeters kablar. Någon som tycker det är för lite?
Spanar efter bra 4 mm kabel just nu...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:37:56  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by millenniumking

Själv har jag bi-wirat min HK670 och mina Dali 6006 med 2.5 millimeters kablar. Någon som tycker det är för lite?
Spanar efter bra 4 mm kabel just nu...



Det är inte för lite... Lyssna på hur det låter istället. I regel kan man dock säga att tjockare kabel låter lite större & "tjockare" än smalare... Det beror dock på hur mycket man betalar för kabeln... Men i regel är det ju så att större kabelarea kan släppa igenom mer ström & det resulterar ofta i mer bas & ibland lite dovare ljud än om du har en väldigt tunn kabel. Dock inte sagt att tjockare kablar maskerar ljudet. Bara att de tenderar att låta "tjockare".

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  13:42:09  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag tycker nog att det låter helt okej egentligen. Men antagligen köper jag nog ett par tjockare kablar så att jag kan göra en jämförelse...
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:14:11  Show Profile Send Conan a Private Message
Det finns många trådar som behandlar ämnet bi-wiring här på forumet och åsikterna går isär om eventuella fördelar. Klicka på "search" så har du säkert sysselsättning ett par timmar. Jag rekommenderar att du också tar en titt på:

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:18:32  Show Profile Send must a Private Message
Jag vill inte starta någon sorts kabeldebatt här, men pratar vi endast tjocklek och längd och håller det på en vetenskaplig nivå så finns det en bra tabell här:
http://home.earthlink.net/~rogerr7/wire.htm

Om man söker på "damping factor" och "cable length" så får du upp många intressanta sidor som säger praktiskt taget samma sak.
Go to Top of Page

simpsson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/02/07 :  14:27:02  Show Profile Send simpsson a Private Message
Jag blev lite konfunderad...jag har nyss vart och köpt ett par Wharfedale 8.4, och i butiken lät de ju väldigt bra (jag lyssnade med samma reciever som jag nu har, samt likvärdig CD) men när jag kommer hem och har kopplat upp allting så låter det knappt hälften så bra, ljudet kan väl beskrivas som "burkigt" och brusigt, den där klarheten i ljudet fanns inte alls!

Jag har kopplat upp dem som vanligt med 2,5 kvmm koppar kabel, jag tänkte om det är så att de var bi-wirade (med bättre kabel) i butiken, och därför lät det så mkt. bättre..(???)

Visst, jag vet ju att de ska spelas in, men hur stor blir egentligen skillnaden efter att de är inspelade?
och hur länge ska de spelas in?
tycker inte att det låter som det ska..
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:02:25  Show Profile Send must a Private Message
simpsson,

jag är helt säker på att den stora skillnaden dy beskriver inte kan orsakas av kablar eller biwiring.

Välkommen till rumsakustikens glada värld

Jag köpte ett par beganade B&W Nautilus 804or av en snubbe. Jag lyssnade på dom hemma hos honom drivna av en Denon hembioreceiver och det lät helt fantastiskt. Rappare och tyngre bas har jag aldrig hört i en så relativt lite högtalare. Sen kommer jag hem och tänker att nu jäklar skall det låta bra, för jag har både bättre slutsteg och D/A ovandlare än han hade. Poff. Den bubblan sprack ganska snabbt...

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:21:27  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Högtalare borde kanske komma med varnigstext typ:

"Bör ej spelas i rum med gardiner under medeltjocklek. Varning för diskanten! Ej saa peitää"

Hehe
Go to Top of Page

simpsson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:25:22  Show Profile Send simpsson a Private Message
Ok, jo placeringen är inte precis optimal, det tillåter inte rummet med det möblermang som finns där, men kan det göra såå mkt?!
(jag behöver eg. inte fråga...visst vet jag det när jag tänker efter)

Hur stor blir skillnaden efter att högtalaren är inspelad?
Och hur länge ska de spelas in?
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:28:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Skillnaden på mina högtalare är enorm om jag jämför före och efter inspelning. De lät ganska blekt från början, men det har blivit betydligt bättre. För mig förbättrades ljudet gradvis under en relativt lång period!

Men det går ju att "påskynda" inspelningstiden. Kolla förslaget som finns i någon tidigare thread... Kommer inte ihåg vad den tråden hette dock...
Go to Top of Page

simpsson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:54:52  Show Profile Send simpsson a Private Message
Jag läste i Ljud & HiFi att man kan placera högtalarna mot varann (med elementen mot varann) och sen snöra en filt över dem och låta dem stå på och spela under dagen.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/02/07 :  16:56:24  Show Profile Send millenniumking a Private Message
quote:
Originally posted by simpsson

Jag läste i Ljud & HiFi att man kan placera högtalarna mot varann (med elementen mot varann) och sen snöra en filt över dem och låta dem stå på och spela under dagen.


Jo, det var ett liknande recept i tråden jag tänkte på
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/07 :  17:51:42  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by simpsson

Jag läste i Ljud & HiFi att man kan placera högtalarna mot varann (med elementen mot varann) och sen snöra en filt över dem och låta dem stå på och spela under dagen.



om du ställer högtalarna sådär... så måste du väl koppla ena högtalaren i motfas, eller? plus till minus & minus till plus. annars spelar de ju rakt på varandra... det låter konstigt. MEN, jag är som sagt inte säker.

förövrigt påstår en del att en högtalare inte presterar optimalt förrän efter 200timmar, men om du vill låta högtalarna stå med en filt omkring dem, spelandes mot varandra i en vecka... så varsågod. däremot brukar man kunna uppfatta återgivningen som "lättare", mer oansträngd & kanske mindre "burkig" efter inspelning.

kablar KAN göra att en högtalare uppfattas som mer detaljerad & klarare. MEN, rummet har ännu större inverkan på ljudet än kablarna. TYVÄRR!

Just bi-wiring har då JAG testat det har framförallt gjort att man fått ett energitillskott i både övre & undre registren. Det sparkar på lite kvickare, kanske litegrand på bekostnad av att hålla ljudbilden i schack. Det låter mer överallt, men kanske inte riktigt så som det ska låta. Bi-wire blir lite mer party.

Sedan Diamond 8.4... Vilka högtalare är det?! Jag känner bara till 8.1, 8.2 & 8.3... Min kompis har den tidigare stativaren 7.2... Och den är portad bakåt, så den kan låta lite tjock i basen nära bakvägg. Så vitt jag vet är Diamond 8-serien portade framåt & borde således inte ha några problem med att stå nära bakvägg. Hörn kan däremot förstöra väldigt mycket för återgivningen. Så, OM möjligt, flytta högtalare från hörn & sidoväggar, medan det är OK att ha dem närmre bakvägg.

Hoppas det här hjälpte dig något(?)

Hälsningar,
Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

simpsson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/02/07 :  18:49:42  Show Profile Send simpsson a Private Message
Diamond 8.4 är "storebror" till 8.3, den har 2x6,5" element, medan 8.3 bara har ett.

Och jodå, dem är portade frammåt. Enligt tillverkaren ska de stå ca 70cm ut från bakväggen, samt ca 1,5 - 3 m ifrån varanndra.

Just nu har jag ingen möjlighet till det, det blir det ändring på när man flyttar på nått tag. hehe, då möblerar man efter högtalarplaceringen, och inte tvärtom
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/02/07 :  19:36:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
quote:
Originally posted by simpsson

Diamond 8.4 är "storebror" till 8.3, den har 2x6,5" element, medan 8.3 bara har ett.

Och jodå, dem är portade frammåt. Enligt tillverkaren ska de stå ca 70cm ut från bakväggen, samt ca 1,5 - 3 m ifrån varanndra.

Just nu har jag ingen möjlighet till det, det blir det ändring på när man flyttar på nått tag. hehe, då möblerar man efter högtalarplaceringen, och inte tvärtom



Hehehe, det där sista stämmer!

(Jag tror 70cm från bakvägg är lite överdrivet. Har du testat att flytta ut dem så långt bara precis när du lyssnar, för att sedan flytta tillbaka dem & låta dem få sin plats i möblemanget efteråt igen? Bara för att höra skillnaden mellan nära vägg & en bit ut från vägg? )

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

simpsson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/02/08 :  17:53:48  Show Profile Send simpsson a Private Message
Jodu, jag har testat alla möjliga kombinationer ska du se, dem är placerade som bra som det går nu.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2003/02/08 :  19:46:15  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
quote:
Jodu, jag har testat alla möjliga kombinationer ska du se, dem är placerade som bra som det går nu.


Kanske jag missat din noggrannare beskrivning tidigare i tråden, men hur står dina högtalare nu?

Jakob_S har delvis rätt i att det är viktigare att flytta högtalaren bort från hörn och sidoväggar, men en del av den "burkighet" du beskrev kan nog vara direkt relaterad till avståndet mellan högtalare och bakvägg. Sen har jag upplevt att det kan vara lite svårt att få ett verkligt "transparent" ljud med ordentligt djup ifall högtalarna står placerade nära bakväggen....

Gällande din ursprungliga fråga; i mitt fall tycker jag att det låter klart bättre med biwire, så länge båda kablarna är av god kvalitet, trots att högtalarnas designer (John Dunlavy) påstod att hans modeller inte drar någon nytta av biwire......så vem vet...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000