HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD! Softklipping på eller av?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:51:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Sitter här och lyssnar lite på Eric Clapton och då poppade en fråga fram, som skulle passa bra att ställa på detta exemplariska forum!

Som ni alla vet så har NAD softklippingkretsar på slutsteg och förstärkare, som man kan koppla på och av. Vad tycker ni man skall köra med? Jag har tycker att ljudet bli mjukare med den inkopplad, eller har jag fel. Har för mej att den skall runda av ljudet när det börjar bli partynivåer! Men nu menar jag i vanlig finlirs nivå så här på kvällen! Vad säger ni NAD ägare och gamla NAD ägare!

Mvh/Marcus

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:01:18  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by marcus_ec

Hejsan

Sitter här och lyssnar lite på Eric Clapton och då poppade en fråga fram, som skulle passa bra att ställa på detta exemplariska forum!

Som ni alla vet så har NAD softklippingkretsar på slutsteg och förstärkare, som man kan koppla på och av. Vad tycker ni man skall köra med? Jag har tycker att ljudet bli mjukare med den inkopplad, eller har jag fel. Har för mej att den skall runda av ljudet när det börjar bli partynivåer! Men nu menar jag i vanlig finlirs nivå så här på kvällen! Vad säger ni NAD ägare och gamla NAD ägare!

Mvh/Marcus

På, alltid.
Klipper det inte så gör softklippfunktionen (såvitt jag märkt) ingen skada. Vi höga nivåer gör den nytta.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:01:53  Show Profile Send Wizard a Private Message
Jag är själv ingen NAD-ägare, men det soft-klippingkretsen gör är att förhindra att man får en elak fyrkantsvåg ut när steget klipper ( oändligt många udda deltoner ut) softklipping torde skona element bättre om man skulle vilja frestas att dra på så mycket. Sedan vet jag inte om det påverkar dynamiken vid små nivåer, skulle inte tro det. Men bäst att köra utan när man vet med sig att man kommer spela vid mera moderata volymer.

Wizard
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:06:16  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Eftersom jag bor i lägenhet är det inte så ofta jag lirar tokhögt! Okej man har ju fest ibland, men aldrig så högt! Jag får lyssna toknoga om jag hör nån skillnad!

Kom igen fler NAD ägares talan!!

Har för övrig två NAD 216THX bryggade så det är inte så ofta jag maxar dom!

Edited by - marcus_ec on 2003/02/06 22:12:28
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/02/06 :  23:51:03  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kör du med de stegen bryggade så kan du nog köra utan softklipping (naturligtvis med reservation för vilka högtalare du har och övriga preferenser).

Ska du ha en rackarns fest så sätt en minnseslapp på den tionde ölen att du ska slå på softklippingen...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/07 :  07:24:47  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

Kör du med de stegen bryggade så kan du nog köra utan softklipping (naturligtvis med reservation för vilka högtalare du har och övriga preferenser).

Ska du ha en rackarns fest så sätt en minnseslapp på den tionde ölen att du ska slå på softklippingen...



--------------------------------------------------------------------
Kör med Canton RC-L, så det är inte så ofta dom blir så maxade, annars får jag bjuda in grannen på öl!...... Japp så gör vi!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:32:41  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Har aldrig själv hört skillnad på soft clipping på/av!
Har däremot läst att andra gjort det, eller iaf haft åsikten att den bör vara avslagen vid normal lyssning.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/02/07 :  09:42:49  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag har stegen bryggade och utan softclipping,
ja, jag kör iof JBL så jag behöver ingen clipping

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/07 :  10:05:49  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag har 2 st NAD 214 som jag Biampar mina B&W 602 S3. Jag har också fått tipset att låta bli soft-clipping men man börjar undra lite också. Min gissning är at det påverkar ljudet, men är det försumbart?

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/02/07 :  12:40:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Black Rob

Jag har 2 st NAD 214 som jag Biampar mina B&W 602 S3. Jag har också fått tipset att låta bli soft-clipping men man börjar undra lite också. Min gissning är at det påverkar ljudet, men är det försumbart?



NU har jag dock inte hört den kombination som du har men jag förmodar att softklippningen bara går in när man når ett värde på utgången på förstärkaren som kan bli för hög. Annars inget problem. Så jag skulle rekommendera att du använder softklippningen. MvhKristofer
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/07 :  15:59:17  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Många delade meningar, får testa mig fram helt enkelt!
Go to Top of Page

OA51
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/02/07 :  22:17:27  Show Profile Send OA51 a Private Message
Har haft ett flertal NAD- steg och aldrig hört någon skillnad mellan i och urkopplad soft-klippning.

mvh Peter
Go to Top of Page

Black Rob
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/02/08 :  00:18:52  Show Profile Send Black Rob a Private Message
Jag ska också pröva mig fram, hör man ingen skillnad så kan det ju inte spela någon roll.

Tack för hjälpen.

It´s all about credibilty

http://blackrob.minhembio.com
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/08 :  07:41:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Det är lite fräckare att ha den på, en lysdiod till lyser!
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2003/02/10 :  04:34:13  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Saxat Hifichoices utvärdering på en NAD-förstärkare
(http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/535_printreview.htm)

"...leave the soft clipping switch off unless you're giving a party and your speaker voice coils are really at risk."

Jag har för övrigt aldrig soft-clipping på.

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/10 :  07:48:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Inressant läsning! Jag kör varefall utan softklipping nu!
Go to Top of Page

XL
Member

55 Posts

Posted - 2003/02/10 :  11:37:32  Show Profile Send XL a Private Message
Har ett Nad 214 slutsteg jag, har aldrig använd softclipping, läste i nån Hi-Fi tidning att det blev sämre ljud då, men som sagt, själv har jag aldrig testat.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/10 :  15:30:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by XL

Har ett Nad 214 slutsteg jag, har aldrig använd softclipping, läste i nån Hi-Fi tidning att det blev sämre ljud då, men som sagt, själv har jag aldrig testat.



Det är nästan så att man tror att dom bomsar effekten lite grann! När Hifi & Musik testar NAD slutsteg så tror jag att dom mäter dom utan softklipping på!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/10 :  15:40:37  Show Profile Send ekman a Private Message
hifi&musik rekommenderar dessutom inte att man lyssnar med softclipping på och dom skrev att det lät sämre med den inkopplad =)
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/02/10 :  16:13:27  Show Profile Send Apex a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

hifi&musik rekommenderar dessutom inte att man lyssnar med softclipping på och dom skrev att det lät sämre med den inkopplad =)



Och det vet vi ju att H&M är pålitligare än den egna hörseln

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/10 :  16:33:25  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
quote:
Originally posted by Apex

quote:
Originally posted by ekman

hifi&musik rekommenderar dessutom inte att man lyssnar med softclipping på och dom skrev att det lät sämre med den inkopplad =)



Och det vet vi ju att H&M är pålitligare än den egna hörseln



NJaaaaaaaaaaaaaa!!!
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/10 :  17:19:42  Show Profile Send ekman a Private Message
jo självklart h&m är och kommer alltid att vara referensen i våran hifivärld
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2003/02/10 :  17:38:08  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Man skulle kunna säga att H & M är facit....om jag bara förstog vad dom menade...ljust neutral och sådant gör mig bara förvirrad...

Jag fegar inte utan kör med SC av. Jag skall dock göra som Nagref föreslår på nästa fest och sätta en klisterlapp på tionde biran.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000