HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det fina vinyl-ljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2013/02/01 :  21:11:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Läste det här angående vinylversionen av the Flower Kings senaste platta där någon frågade Roine Stolt om skillnaden mellan cd och vinylversionen:

Roine:

Vinyl luxury box + 2CD's in plastic envelope.

It's aiming at people who want to have the vinyl experience - but like the CD's enough to bring to the car or computer.etc.

btw. The Vinyls are a different mix .

Fred:
How is the vinyl mix different? And why? I have the vinyl edition, and absolutely adore it!
> Fred Lessing

Roine:

I did a mix more true to what would be the 70's.

Less treble,less low bass and less compression/loudness.
Cleaner more dynamic - but also lifted up a few instrument bits.

Different - better ? maybe.

I haven't heard it - cause I don't have a vinyl player.

Roine .

Jag upplever själv att vinyl många gånger låter behagligare och mer naturligt.
Många tar det som en intäkt på att det finns brister i digitalljudet.
Men handlar det helt enkelt om att ljudet mixas annorlunda?
Jag har digitaliserat en del LP-skivor och upplever det som att jag oftast föredrar mina digitaliseringar framför cd-versionerna. Det tyder verkligen på att det handlar om hur ljudet behandlats snarare än formatet.
CD- ljud: För mycket diskant och för mycket dynamisk kompression, allt för att passa datorhögtalare?
Skjuter de sig inte själva i foten?
De som köper cd-skivor idag spelar väl knappast upp dem via taskiga datorhögtalare?
Är det inte dags att inse att cd-skivor numera är för de som fortfarande bryr sig om ljudkvalitet?
Alla andra fuldelar eller lyssnar via Spotify.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2013/02/01 21:30:01

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2013/02/02 :  02:09:43  Show Profile Send Nightx a Private Message
det är rent utsagt förjävligt vad dom gör i mastringsprocessen för cd nuförtiden

jag skulle vilja påstå att en cd som är riktigt gjord har precis lika bra ljudegenskaper som vinyl

mina gamla org.cd från 80 låter precis lika bra som motsvarande vinylrelease anser jag.

väldigt dumt för dom tvingar mer eller mindre oss ljuddårar att köpa vinyl eftersom dessa fortfarande mastras på rätt sätt och därför låter himmelskt i jämförelse mot cd

inte för det, jag älskar vinyl så sätt men det finns tillfällen när cdn också kan vara jäkligt smidig

ska man då köpa sina gamla 70 - 80 talsfavoriter på cd så får man jaga orginalreleaser på ebay för dom remastrade är körda i taket vilket låter som ett gäng petande gafflar i öronen.

http://www.dr.loudness-war.info/
är en väldigt intressant databas att kolla i tycker jag, och man ser tydligt att dom flesta nysläpp + remasters har inte ens hälften av de dynamiska omfång som dom skulle ha haft.

osså har dom mage att gnälla om att det inte går att sälja plattor längre.. undra varför!

jag köper all ny hårdrock på vinyl och det gamla goda på begagnade org.cd :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000