Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2013/02/01 : 21:11:06
|
Läste det här angående vinylversionen av the Flower Kings senaste platta där någon frågade Roine Stolt om skillnaden mellan cd och vinylversionen:
Roine:
Vinyl luxury box + 2CD's in plastic envelope.
It's aiming at people who want to have the vinyl experience - but like the CD's enough to bring to the car or computer.etc.
btw. The Vinyls are a different mix .
Fred: How is the vinyl mix different? And why? I have the vinyl edition, and absolutely adore it! > Fred Lessing
Roine:
I did a mix more true to what would be the 70's.
Less treble,less low bass and less compression/loudness. Cleaner more dynamic - but also lifted up a few instrument bits.
Different - better ? maybe.
I haven't heard it - cause I don't have a vinyl player.
Roine .
Jag upplever själv att vinyl många gånger låter behagligare och mer naturligt. Många tar det som en intäkt på att det finns brister i digitalljudet. Men handlar det helt enkelt om att ljudet mixas annorlunda? Jag har digitaliserat en del LP-skivor och upplever det som att jag oftast föredrar mina digitaliseringar framför cd-versionerna. Det tyder verkligen på att det handlar om hur ljudet behandlats snarare än formatet. CD- ljud: För mycket diskant och för mycket dynamisk kompression, allt för att passa datorhögtalare? Skjuter de sig inte själva i foten? De som köper cd-skivor idag spelar väl knappast upp dem via taskiga datorhögtalare? Är det inte dags att inse att cd-skivor numera är för de som fortfarande bryr sig om ljudkvalitet? Alla andra fuldelar eller lyssnar via Spotify. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2013/02/01 21:30:01 |
|