Author |
Topic |
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2013/01/27 : 20:12:04
|
Var på konsert med Manu Katche i fredag på Uppsala Konserthus. Upplevde en liten underlighet i ljudbilden på hans trummset att virveltrummans ljud kom från mitten av scenen lite bakom Hamondorgeln och flygeln. Fast trummsetet var uppställt till vänster på scenen. Resten av trumljuden låg helt klart till vänster där han satt. Satt ganska mitt i raden på rad 8.
Någon mer som var där?
Sen var det djävligt varmt i lokalen redan vid början av spelningen. Konstigt att det inte fungerar med bättre ventilation i en så nybyggd arena, det var svalt utanför. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
bebop
Member
226 Posts |
Posted - 2013/01/27 : 21:23:27
|
Jag är mer intresserad konserten. Hur var musikupplevelsen? |
"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2013/01/27 : 22:56:26
|
Manu Katche är grym, hur var konserten? Musiken alltså? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
p-pan
Member
155 Posts |
Posted - 2013/01/27 : 23:42:42
|
Där var jag också med några goda vänner. Jag måste nog säga att jag blev lite besviken på större delen av själva musiken. Det var inte alls min typ av jazz. Iofs så är ju den biten väldigt smakberoende och delad. Nu var inte alla låtar "off my taste" men de första 30 minuterna gick lite i för mig "avantgardisk" anda. De två album jag har med Manú Katche tycker jag skiljer sig rätt markant jämfört med de 4-5 första låtarna man spelade. Nils Petter Molvaers trumpetsound var däremot riktigt skönt och upplyftande, när låtvalen väl gick i ett lugnare tempo. Ljudet var väl inte på topp och vore det inte för att man som oftast blandar in datorer med vissa effekter så skulle man ju önskat en helt akustisk konsert utan PA, men men nu var det som det var. Sal B, som var platsen för det hela, är ganska liten och ett gäng så pass volymstarka instrument i sig som var representerade på scen hade säkert klarat sig bra utan förstärkning. Största behållningen och minnet från spelningen går till Manú och hans trumsolo... vilken kille, världsklass utan tvekan. De övriga bandmedlemmarna gjorde naturligtvis också en strålande insats på respektive instrument.
Nu låter jag säkert negativ i det stora hela men är man i gott sällskap så blir det nästan alltid en bra totalupplevelse i alla fall och denna gång var inget undantag. Det gäller att välja rätt kompisar att gå med va ? :-) Kul att gå på konsert såklart, vilket jag gör alldeles för sällan nu för tiden, och när man kommer hem brukar man ju verkligen uppskatta ljudet från de egna burkarna, eller ska jag uttrycka mig som så att hemma väljer man ju musiken själv ;-) |
|
|
Sceptic
Member
746 Posts |
Posted - 2013/01/29 : 17:51:34
|
Han spelade alltså inte i stora salen? Hur liten är sal B?, bra att veta till framtida konserter. Har sett Katche när han var trummis hos Peter Gabriel och nog är hans trumspel i världsklass alltid. Den sololoskiva (Playground) jag har är väl dock sissådär tycker jag. |
|
|
|
Topic |
|
|
|