Author |
Topic |
|
rejvgudrun
Member
562 Posts |
|
celef
sirap i datorn
2422 Posts |
Posted - 2003/02/07 : 18:35:39
|
Så skulle jag oxå vilja bygga lådor! |
sound pollution |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 16:30:58
|
Vad tror ni om "Hatt". Den verkar vara ganska enkel och har billita element. Den kanske skulle fungera i köket. Men jag hittar inte elementen på hifikit. Är det någon som vet var man kan få tag på dom? (Seas 19TAF/D (H561), Seas L11RCY/P) |
Oops! I did it again |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 21:42:24
|
Hej Onekligen imponerande, Akustiskt dött, inga stående vågor. osv. Men: Är det rimligt, etiskt (våra skogar) att bygga så? I praktiken går det åt lika mycket trä som att bygga ett helt massivt geometriskt volym med urgröpt inre volym. Det urgröpta (utsågade) blir till skräp antar jag. ba undra Dimitri |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 21:55:21
|
Tänkte bygga så själv men tyckte det kändes lite jobbigt att fräsa allt det för hand med överhandsfräs. Sen att limma ihop skiten.. *puh* man ska nog helst ha en ncfräs och limpress. Nästa bygge ska jag göra sådär har jag bestämt.. =) |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 22:10:58
|
Med sticksåg är det ju en baggis! Det skulle vara kul att bygga på det där viset... |
|
|
macke
Member
161 Posts |
Posted - 2003/02/08 : 22:11:15
|
Man behöver väl inte fräsa bort allt inuti. Man kan ju fräsa lite och ta vara på biten man får i mitten. |
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 12:15:18
|
Ser trevligt ut . Men jag undrar just om det där med accelerationsfaktor stämmer! På Adires sida, http://www.adireaudio.com./tech_papers/woofer_speed.htm, så står det iaf att mms inte har något att göra med "snabbheten" på elementet... hmm... |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 12:34:14
|
mms är tyngden på kon och talspole o.s.v. (är med och bestämmer Fs) Det vore konstigt om det INTE har med snabbheten på elementet att göra. Det är ju rimligen lättare att sätta fart på något lätt än något tungt.
De där resonemangen verkar lite... knepiga. De räknar med en ideal motorstruktur, vilket då borde ge tillräckligt med acceleration oavsett hur mycket mms du har. Verklighetsfrämmande?
Och så jämför de med en bils kvartsmilssträcka. Men de har just tagit ut en av de viktigaste parametrarna: bilens motor, och har bara kvar tyngden och "ideal" motorkonstruktion... |
Edited by - Tank on 2003/02/09 12:36:59 |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 12:45:48
|
Borde inte grupplöptider och infasning till mellanreg och distortion vara mer avgörande för basljudet? Å sen bestämmer väl delningsfiltret accelerationen på konen? |
Hellre ledlös än lödless |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 13:03:25
|
Om man ökar bara mms (co inte påverkar konen exempelvis genom att addera massa bara till talspolen) så ändras det resonanta betendet (till det värre! ) i närheten av systemets resonansfrekvens. För området någon oktav över den så påverkas bara verkningsgraden (till det sämre ) Frekvensgången påverkas inte alls och därmed inte den relativa 'snabbheten' mellan frekvenserna. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 13:59:45
|
Okej, jag kanske missförstått lite... minskar inte Fs med ökat mms? Vilket borde ge förändringar på frekvensgång? |
|
|
Nagref
Member
113 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 14:03:39
|
Fs minskar med ökat mms och det påverkar beteendet i närheten av systemets resonansfrekvens (precis som jag skrev ) men det påverkar INTE automatisk området någon okatv över det på något annat sätt än att verkningsgraden sjunker. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 14:55:45
|
Ja men då är vi överens på den punkten...
Men du avslutade med "Frekvensgången påverkas inte alls och därmed inte den relativa 'snabbheten' mellan frekvenserna." Vilket inte var lite förbryllande |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2003/02/09 : 17:31:45
|
Bilden längst ner på hans sida liknar väldigt mycket Tetra Realism, http://www.acoustic-reality.com/portal.asp Är det nån som hört deras högtalare? Data är i alla fall imponerande 16-30,000Hz +-2dB!
/Urban
|
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:22:54
|
men adire måstre ju vara ute och cykla.. man kan ju inte bara skriva om BL och m till konstanten C bara för att dom inte ändras.. Omskrivet borde det bli (BLxI)/m = a
vilket blir en helt annat sak.. |
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/02/10 : 11:26:17
|
sen nämner dom induktans som den verkliga faktorn till snabbhet. Där kan det hända att dom inte svamlar. Men det är ju bara en faktor som bör tas med i beräkningen av den avanstående formeln. det spelar ju ingen roll hur låg induktans du har om elementet har en BL på 0,5 och massa på 300 kg..
Lynn Olsen nämner nåt om induktans också. Han menar att ett lement med lägre induktans kommer ha mer exakt mellanregister. Kan hända det är av samma orsak då (tror inte han drog paralleller med snabbhet på konen dock..) |
NAD 2200
Källa? Dator..
Edited by - Kraniet on 2003/02/10 11:28:42 |
|
|
|
Topic |
|