HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sweetspot för Magnepan högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:50:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej ärade medlemmar.

Jag har en liten fråga till er. Jag har försökt hitta den optimala placeringen av mina Magneplan 1.4.

Först lite ytterligare info:

Rummet har betongväggar och är lite drygt 30 kvm i en liten L:form. I den "saknade kvadraten" i L:formen finns en klädkammare med gipsväggar. Så igentligen är rummet i det närmaste kvadratiskt. Tar man bort klädkammaren blir rummet således L:format.
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar!

Nu till frågan:

Vart och hur placerar jag dessa mycket trevliga högtalare?

Har hört dem i ett avlångt rum med dem placerade 1,5 m ut från sidoväggarna med 2/3:e delar av rummet bakom dem. Toe-in placering mot lyssningsplatsen som var c:a 3 m från dem. Det lät OTROLIGT bra!! På gränsen till en religiös upplevelse vill jag lova!! Väggar och golv var av trä. I mitten av rummet fanns det bokhyllor på båda sidor av rummet c:a 30 cm djupa.

Snälla hjälp mig!!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2003/02/06 17:51:38

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/06 :  19:35:38  Show Profile Send Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Manga X

Hej ärade medlemmar.

Jag har en liten fråga till er. Jag har försökt hitta den optimala placeringen av mina Magneplan 1.4.

Först lite ytterligare info:

Rummet har betongväggar och är lite drygt 30 kvm i en liten L:form. I den "saknade kvadraten" i L:formen finns en klädkammare med gipsväggar. Så igentligen är rummet i det närmaste kvadratiskt. Tar man bort klädkammaren blir rummet således L:format.
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar!

Nu till frågan:

Vart och hur placerar jag dessa mycket trevliga högtalare?

Har hört dem i ett avlångt rum med dem placerade 1,5 m ut från sidoväggarna med 2/3:e delar av rummet bakom dem. Toe-in placering mot lyssningsplatsen som var c:a 3 m från dem. Det lät OTROLIGT bra!! På gränsen till en religiös upplevelse vill jag lova!! Väggar och golv var av trä. I mitten av rummet fanns det bokhyllor på båda sidor av rummet c:a 30 cm djupa.

Snälla hjälp mig!!


Mvh Magnus Eriksson



Hej Magnus!

Jag har samma problem i mitt nuvarande rum, som för övrigt är rätt lika ditt. Betongväggar, gigantisk garderob bredvid dörren, ca 25m2 nästan kvadratiskt rum. Som om inte det vore nog så ska stereon samsas med en ranglig säng, ett skrivbord och annat smått och gott. (studentrum)

Inte bästa förutsättningen för välljud direkt för mina Magneplanar 1.6...

I och med att jag har haft anläggningen i fyra helt olika rum hittills så har jag hunnit flytta runt högtalarna en hel del, och jag har alltid fått bäst resultat med högtalarna efter kortväggen och närfältslyssning. I takvåningen hemma fick jag till det riktigt bra, och då hade jag ungefär 1.8 meter C-C mått mellan högtalarna och 2 meter till lyssningsplats mätt från ena maggien. Lätt toe-in, men det är en smaksak.

En metod du kan testa för att hitta en ungefärlig placering är Cardas-metoden. Tror att den går att hitta på TNT-audios hemsida. (Minns inte adressen, tyvärr...)

Lycka till!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:31:25  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej!
Kanske det här kan ge något...

http://www.cardas.com/cgi-bin/main_content.cgi?area=Insights&content_id=26&pagestring=Room+Setup

Mv
Affe

quote:
Originally posted by Manga X

Hej ärade medlemmar.

Jag har en liten fråga till er. Jag har försökt hitta den optimala placeringen av mina Magneplan 1.4.

Först lite ytterligare info:

Rummet har betongväggar och är lite drygt 30 kvm i en liten L:form. I den "saknade kvadraten" i L:formen finns en klädkammare med gipsväggar. Så igentligen är rummet i det närmaste kvadratiskt. Tar man bort klädkammaren blir rummet således L:format.
Jag hoppas att ni förstår hur jag menar!

Nu till frågan:

Vart och hur placerar jag dessa mycket trevliga högtalare?

Har hört dem i ett avlångt rum med dem placerade 1,5 m ut från sidoväggarna med 2/3:e delar av rummet bakom dem. Toe-in placering mot lyssningsplatsen som var c:a 3 m från dem. Det lät OTROLIGT bra!! På gränsen till en religiös upplevelse vill jag lova!! Väggar och golv var av trä. I mitten av rummet fanns det bokhyllor på båda sidor av rummet c:a 30 cm djupa.

Snälla hjälp mig!!


Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/02/06 :  21:46:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tack för uppslaget samt för länken.
Intressant läsning!

Så i ett vanligt "svenskt" boende som följer svensk-byggstandard ska mina Magnepaner stå c:a 1,5 m ut från bakväggen.

Har provat och det låter bra. "Problemet" är att det lätt så oootroligt mycket bättre i ett rum på c:a 50 kvm med 2/3:e delar av rummet bakom dem samt med rätt mycket toe-in faktiskt!!
Med c:a 3 meter till lyssningsplatsen.

Får flytta snart helt enkelt. Hus here I come!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/02/06 :  22:31:45  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
jag har mina maggiesar ca 1 meter från bakvägg. (rummet är 5m)
fast jag har rejäl toe-in (rikade rakt mot sweetspot)
och det är det bästa jag lyckats med.
har träväggar, samtidigt så får de trängas med säng och skrivbord, samt lite annat (bla. en öppenspis) rummet är på ca 20 kvadrat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000