HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subfråga - vette fasen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Io
Member

473 Posts

Posted - 2013/01/15 :  10:44:04  Show Profile Send Io a Private Message
Subfråga - vette fasen

Har lekt med en riktigt vettig sub i helgen - BK XLS200 MK.

http://www.bkelec.com/HiFi/Sub_Woofers/XLS200-DF.htm

Men jag grunnar på en sak; varför har subbar fasreglering 0-180 istället för 0-360?

Ger 90 grader och 270 samma verkan???

Eller förväntas man löda om kablar ifall det behövs - om man kopplar subben via lågnivåkablar?

/O

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2013/01/15 :  13:03:09  Show Profile Send Sundström a Private Message
Du behöver inte löda om, bara sätta röd signalkabel i svart och svarta signalkabeln i röda ingången. EDIT: Nej, det var ju högnivå jag tänkte på nu. Om du löder om, så markera det tydligt på signalkabeln. Det blir nog att löda om, men det känns lite jobbigt bara för att upptäcka att det kanske inte gav så mycket.

Edited by - Sundström on 2013/01/15 13:07:28
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2013/01/15 :  15:25:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om du har maximal otur och inte skiftar polariteten torde största teoretiska fasfelet bli 90 grader (om jag inte gjort en "brain fart"). Frågan är hur det blir, det fasar ju inte ut i alla fall.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2013/01/15 :  15:28:21  Show Profile Send Io a Private Message
Det känns inte relevant att börja löda om kablar. Min fråga är huruvida det räcker med 0-180 grader? Är 90 och 270 grader samma sak?

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2013/01/15 :  16:01:46  Show Profile Send Bardis a Private Message
Nej 90 och 270 grader är inte samma sak. Men det blir samma om man polvänder kontakterna. Förutasatt att avståndet till toppsystemet är rätt.
Om man delar vid 100Hz är våglängden 3,4m altså en hel period. 180 grader motsvarar då 1,7m.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/01/15 :  16:04:20  Show Profile Send Joda a Private Message
90 och 270 grader är inte samma sak.
Inte heller 180 grader och skifta polerna.

Vid konstant sinuston ser det lika dant ut, men inte om man använder en tidsbegränsad "transient" signal.

Invertera fasen vore en korrekt beskrivning när man skiftar + och -.
Trots det kallar många detta för att skifta fasen 180* vilket är långt från sant när man pratar om annat än rena sinustoner utan början och utan slut.

Det räcker ofta med 0-180 grader då man matchar fas vid delningsfrekvensen för att inte få en dipp. Kan man också invertera fasen kan man se vad som passar bäst, men oftast vill man att en positiv signal ska ge ett positivt tryck. Iaf vid de högre området närmast delningen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2013/01/16 :  07:05:44  Show Profile Send Sundström a Private Message
Förtydligar: Om subwoofern står långt ifrån fronthögtalarna kan en inverterad signal oftare behövas för att matcha det positiva trycket med front högtalarna.

Oförtydligar: Men högtalares egna fasvridningar är jag inte inläst på. Frnthögtalares bas får väl en positiv vridning (långsam) beroende på hur lågt de pressas att gå (50-60hz). Kan den vridningen hålla sej rund 20-90 grader kanske? Subwoofrar kan ju ha massa hyss för sej i faslandet, går det generalisara fasvridningarna där?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2013/01/16 :  09:00:12  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
att fasvrida 0 och 360grader är samma som att inte göra något alls. :D Ett varv runt så är du tillbaka. Det enda du vill göra är att kunna matcha att konen på suben går utåt om konerna i dina andra högtalare går utåt. Då finns det ingen anledning att kunna ställa 90 eller 270grader eller valfritt (antar att det bara är en switch?). Sedan får du flytta subben så den hamnar lika långt ifrån din soffa som dina högtalare, så blir det också rätt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2013/01/16 :  10:17:15  Show Profile Send Sundström a Private Message
Men det kan finnas en fru med i boendet som inte går med på att ha subben stående just där ;-)
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2013/01/16 :  10:47:37  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
problemet är som joda sa, flyttar du subben är det inte en fasvridning du skall göra utan en tidsfördröjning. Det är olika fasvridningar för olika frekvenser. Kan man inte ha subben där får man skaffa en DSP med delay-möjlighet. eller köpa några km signalkabel.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2013/01/16 :  11:01:19  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
jag tar tillbaka allt skrivet ovan och inser att jag inte kunde det här heller. Ledsen för vilseledande poster :)

Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2013/01/16 :  11:15:09  Show Profile Send Bardis a Private Message
Här är akustisk fas och groupdelay för ett Imperialhorn. Kanske bilden klarnar något.
Bilderna är lånade av linnars tråd om Imperialhornet här på forumet.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/01/16 11:18:04
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2013/01/17 :  17:22:13  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
Kan man inte ha subben där får man skaffa en DSP med delay-möjlighet. eller köpa några km signalkabel.

Enligt Wikipedia rör sig signalen i en koaxialkabel med ungefär 2/3 av ljushastigheten så om du flyttar suben en decimeter närmare så får du koppla in 6 mil signalkabel för att kompensera:-) DSP är nog enklare och billigare.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000