HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bi-Ampa, kan man göra såhär?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:33:50  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Har lite funderingar på det här med Bi-Ampning..

Ponera att jag har ett par högtalare jag skulle vilja biampa, antingen så gör jag det med 4 monoblock eller 2st stereosteg.

För att spara lite högtalarkabellängd och pengar så vill jag göra detta med 2st stereosteg, dvs ett stereosteg per kanal. Jag använder alltså ett stereosteg för både bas o diskant på en kanal, på detta sätt kommer ju stereosteget snedbelastas rent effektmässigt sätt när jag spelar, skulle detta vara ett problem eller kan man komma undan med denna koppling?

Finns det några andra tänkbara nackdelar med att göra på detta sätt?

Jouni//Fundersam framtida Biampare.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:45:07  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ja det går, jag tror man kallar det horisontell biwiring.
Vertikal biwiring skulle då vara att koppla ena slutsteget till diskanten och andra till basen.
Fördelen med horisontell biwiring är att man skulle få bättre kanalseparation.
Nackdelen är naturligtvis att slutstegen måste vara identiska.
Jag har gjort så själv och har inte upplevt några biverkningar, men har hört talas om att det kan bli problem om man har för klena slutsteg i kombination med strömslukande högtalare. Då kan baskanalen störa diskantkanalen med någon slags pumpeffekt i ljudet som följd.
Men det är rykten, jag har aldrig upplevt några problem, så tuta och kör.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/06 :  16:09:06  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Just det ja, det var den där pumpeffekten jag hade i bakhuvudet. Bara man har pulver i stegen så bör det alltså funka... och det kommer jag att ha!

quote:
Originally posted by Björn-Ola

Ja det går, jag tror man kallar det horisontell biwiring.
Vertikal biwiring skulle då vara att koppla ena slutsteget till diskanten och andra till basen.
Fördelen med horisontell biwiring är att man skulle få bättre kanalseparation.
Nackdelen är naturligtvis att slutstegen måste vara identiska.
Jag har gjort så själv och har inte upplevt några biverkningar, men har hört talas om att det kan bli problem om man har för klena slutsteg i kombination med strömslukande högtalare. Då kan baskanalen störa diskantkanalen med någon slags pumpeffekt i ljudet som följd.
Men det är rykten, jag har aldrig upplevt några problem, så tuta och kör.

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:50:14  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Sen har du ju förutom kabelfördelen som du nämner, den estetiska fördelen att inte ha en hög stapel i mitten utan istället ha stegen alldeles intill högtalaren vilket är snyggare enligt mig(ogillar staplar)

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:18:53  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Varför tar du bara inte diskant/mellan till båda kanaler med det ena steget, och basen med det andra till båda kanaler?

Alltså:

Steg 1:

L
Vänster dis/mel

Steg 2:

L
Vänster bas

och vice versa?

www.svsubwoofers.com

Edited by - Basnarkoman on 2003/02/06 18:23:19
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:32:16  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Då får jag ställa slutstegen i mitten, vilket inte funkar speciellt bra i mitt vardagsrum, bättre om jag kan ha ett steg bredvid varje högtalare. Dessutom blir högtalarkablarna kortare och jag kan lägga krut på signalare istället..




quote:
Originally posted by Basnarkoman

Varför tar du bara inte diskant/mellan till båda kanaler med det ena steget, och basen med det andra till båda kanaler?

Alltså:

Steg 1:

L
Vänster dis/mel

Steg 2:

L
Vänster bas

och vice versa?


Go to Top of Page

Basnarkoman
Member

75 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:34:59  Show Profile Send Basnarkoman a Private Message
Heh, ok, snacka om att man prioriterar olika saker, men visst, om det låter bra så...

www.svsubwoofers.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000