HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Offtopic :login/logoff på forumet fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:12:03  Show Profile Send dole a Private Message
Vet inte hur den här funktionen är designad.
Men rätt var det är om man ska göra något, så fast man är in loggad så måste man logga in igen.
Likadant när man loggar av nästa gång man sätter på datorn så är man inloggad i alla fall trots att man loggat av.
Som nu nyss lade jag in ett inlägg och efter det skulle jag in på Members och då var jag helt plötsligt inte inloggad, irriterande.
Kan någon förklara det för mig.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:45:18  Show Profile Send K-man a Private Message
Inte för jag vet om det är samma för dig...men jag hade liknande problem förut....

"på den tiden" loggade jag in först när jag hittad engt att svara på eller så.... nu mer loggar jag alltid in på "startsidan" innan jag går vidare och tittar... har då inte stött på problemet igen....

Så det verkar som i gammal ITsäkerhetstradition att om man loggar in i roten så bär man med sig inloggningsinformationen, men loggar man in längre ned i kedjan så är man inte inloggad högre upp(eller i andra "ben").... egentligen ganska logiskt, men snubblande om man inte är van...

Där i följer även de olika utloggningarna....

Kanske är svaret.....

\\K-man

Edited by - K-man on 2003/02/06 11:49:43
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:54:19  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, precis så fungerar det från datorn på jobbet men inte hemma.
Här måste jag logga in från startsidan och ytterligare en gång om jag skall in i PM-boxen.
Känns tryggt på något sätt...
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:56:39  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
sparas inte informationen i cookies?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/06 :  12:06:53  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag loggar aldrig ut när jag kör vid "min" dator så jag har inte stött på problemet. Internet Explorer har ju en tendens att ladda sidor som finns i cacheminnet på datorn så jag gissar att det är IE som spökar och laddar en gammal sida ur cacheminnet då ni inte var inloggade och tittade på sidan. Är det samma problem om du gör en uppdatering av sidan dole?
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:15:36  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Jag loggar aldrig ut när jag kör vid "min" dator så jag har inte stött på problemet. Internet Explorer har ju en tendens att ladda sidor som finns i cacheminnet på datorn så jag gissar att det är IE som spökar och laddar en gammal sida ur cacheminnet då ni inte var inloggade och tittade på sidan. Är det samma problem om du gör en uppdatering av sidan dole?

Nej vid uppdatering funkar det.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:01:11  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by dole

quote:
Originally posted by Mikael2

Jag loggar aldrig ut när jag kör vid "min" dator så jag har inte stött på problemet. Internet Explorer har ju en tendens att ladda sidor som finns i cacheminnet på datorn så jag gissar att det är IE som spökar och laddar en gammal sida ur cacheminnet då ni inte var inloggade och tittade på sidan. Är det samma problem om du gör en uppdatering av sidan dole?

Nej vid uppdatering funkar det.


dole - gå in under Tools på IE, välj Internet Options, i området "Temporary Internet files" trycker du på Settings. Sen väljer du alternativet högst upp = Every visit to the page... (har du svensk version av IE heter valen lite annorlunda men principen är samma) Simsalabim så är det fixat. Nu laddar alltid Explorer in den riktiga sidan. Fast det är klart, sitter du vid ett modem så kanske det inte är så smart... Om du inte gillar att vänta vill säga

Cachning är enligt mig ett ofog

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:03:35  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by hsivp

sparas inte informationen i cookies?


Jepp, inloggning sparas i cookies. Inte i sessions-cookies heller utan de ligger kvar efter att man har stäängt ner datorn. Därför loggar jag aldrig ut. Utan är alltid "inloggad". Sen om man kan kalla det "inloggad" när det inte är någon session igång vet i katten

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:35:31  Show Profile Send dole a Private Message
Om man inte loggar av belastar det servern då?

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:46:43  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Nej om du inte gör något aktivt, mot databasen, så blir det ingen belastning. Ingen information som skall skickas fram och tillbaka.

ps. nackdelen är väl om flickvännen får för sig att använda datorn och blir förtjust av att redan vara inloggad på forumet och får för sig att svärta ned ditt namn
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:48:49  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Nej om du inte gör något aktivt, mot databasen, så blir det ingen belastning. Ingen information som skall skickas fram och tillbaka.

Tack

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/02/06 :  17:24:55  Show Profile Send ekman a Private Message
för mig så händer det en kul grej ibland när jag loggar in
jag skriver namn och lösenord och sen när jag automatiskt kommer tillbaka till startsidan så är jag fortfarande utloggad =) detta händet ett par ggr per vecka
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/02/07 :  08:16:36  Show Profile Send dole a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

för mig så händer det en kul grej ibland när jag loggar in
jag skriver namn och lösenord och sen när jag automatiskt kommer tillbaka till startsidan så är jag fortfarande utloggad =) detta händet ett par ggr per vecka

Det är ett av de fel jag har upplevt att man får logga in 2ggr, samma som ekman.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000