HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken del först?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/14 :  09:05:32  Show Profile Send FetMule a Private Message
Hej vänner,

Om ni läst mina andra trådar, som jag nyligen postat, vet ni att jag går i uppgraderingstankar. Nu är det dags att göra slag i saken och köpa mig en ordentligt hård julklapp
Frågan är bara vad jag bör prioritera eftersom jag inte har råd att köpa all utrustning på en och samma gång?

Min nuvarande anläggning består av en Marantz 4001 AV-Reciever, TCC RIAA, ProJect 1.3 skivspelare med 2M Red pickup, Marantz DVD, Logitech Harmony Touch, NHT 2.5i fronthögtalare, NHT AC2 center, NHT 1.5 surroundhögtalare.

Allt ska bytas ut! 2-kanalsljud är prio men 5.1 ska vara möjligt med samma anläggning. Jag hade tidigare en betydligt bättre anläggning (frånsett högtalarna) som såldes då mitt intresse minskade, därför är nuvarande utrustning sådant som hela tiden varit tänkt att uppgraderas när intresset kommit tillbaka.

Jag har koll på vilka produkter jag ska köpa, men vad bör jag investera i först? Rent spontant känns förstärkaren som den svagaste länken?

Nightx
Member

175 Posts

Posted - 2012/12/14 :  09:14:42  Show Profile Send Nightx a Private Message
Om allt ska bytas ut så brukar man börja med högtalare
Sedan köper du förstärkare med lämplig effekt för just dom högtalarna du har valt

Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/14 :  10:00:03  Show Profile Send FetMule a Private Message
quote:
Om allt ska bytas ut så brukar man börja med högtalare
Sedan köper du förstärkare med lämplig effekt för just dom högtalarna du har valt


Det är jag väl medveten om. Nu är det dock så att tänkta högtalare och förstärkare passar väl tillsammans. jag kan köpa fronthögtalarna, center+bakhögtalare (och använda dem som tillfälliga frontar), eller förstärkaren nu. Under nästa sommar och nästa vinter kan jag investera i resten.
Är det då lika självklart att börja med högtalarna?
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/12/14 :  17:39:30  Show Profile Send markusA a Private Message
Jag hade nog också börjat med högtalarna om allt ändå ska bytas.
Iaf fronthögtalarna, därefter elektroniken och till slut surroundhögtalarna.
Nu vet jag ju inte vad du tänker dig för prylar men nåt sånt?
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/14 :  18:12:57  Show Profile Send FetMule a Private Message
Fronthögtalarna är Tannoy Revolution Signature DC6T, övriga högtalare är tillhörande center och stativare.
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2012/12/14 :  23:09:16  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
En fråga bara. Vad har du satt för budget för högtalare?
För att du ska uppleva dina nya frontar som en uppgradering och inte ett sidosteg, eller i värsta fall en nedgradering. Då
så bör frontarna få kosta 20.000kr som minst. Få högtalare är så kompletta som NHT 2.5i
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/14 :  23:42:51  Show Profile Send FetMule a Private Message
quote:
En fråga bara. Vad har du satt för budget för högtalare?

Runt 20 för huvudhögtalarna.
Visst är de nuvarande 2.5i riktigt bra allround-högtalare, men vi har levt ihop länge nu, och jag känner att det är tid för ombyte. Ni vet säkert hur det är? Tannoy har en viss "livekänsla" som jag uppskattar. Jag har även sneglat på KEF och deras Reference serie men tyvärr inte haft möjlighet att provlyssna än. Det blir dock lite dyrare i så fall. Dessutom vill jag byta ut pianolack mot trä.
Men du pekar på mitt dilemma, högtalarna jag har nu är bra. Därför har jag velat fram och tillbaka angående vilken investering jag ska börja med. Ett tag var jag inne på att först köpa helt ny vinylrigg, men efter feedback från forumet blir det ny pickup (på väg med posten) och nytt riaa först. Om jag har tur får jag en fin skivtvätt av frun i julklapp :)
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/12/15 :  14:07:04  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Om du vill undvika att intresset svalnar igen så köp en förstärkare - om det nu är den du ska byta - som tilltalar alla sinnen. De estetiska också.

Kanske en sån här: http://www.pathosacoustics.com/indexeng.htm - ethos

Jag har inte hört men vill ändå ha den. Konstigt?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/12/15 :  15:11:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Jag har inte hört men vill ändå ha den. Konstigt?
- Inte så konstigt egentligen. Estetiskt tilltalande. Cool hemsida. Högt pris. Lika med löften om excellens.

För ett tag sedan läste jag en undersökning om vilken som var den bästa mobiltelefonen. I undersökningen vann en av iPhone varianterna (kommer inte ihåg vilken) vilket kanske inte var så anmärkningsvärt i sig men det intressanta är att den inte hade kommit ut på marknaden än. Således hade ingen av respondenterna haft möjlighet att skapa egna erfarenheter av produkten.

Mycket av vårt agerande är baserat på förväntningar och inte på kloka överväganden. Pathos lyckas mycket bra med mig i alla fall. Har aldrig hört den men vill jättegärna ha den i min anläggning också.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2012/12/15 :  16:53:19  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Om du nu ändå är rätt nöjd med högtalarna, varför inte börja med förstärkaren? Bytte nyligen förförstärkare och det blev som en helt ny anläggning med djupbas jag aldrig hört förut.
Högtalarna kan du ju alltid foliera annars om du prompt vill ha dem i trä, kan du ju byta färg beroende på säsongen om du så vill :)
Go to Top of Page

FetMule
Starting Member

40 Posts

Posted - 2012/12/15 :  20:32:05  Show Profile Send FetMule a Private Message
Det lutar åt att bli en förstärkare först, eller bra slutsteg. Ska åka till The Rock i Lund och låna hem.
Sen är det ju så att även om jag är nöjd med högtalarna, så vill jag ha bättre ljud än så. Jag har en annan ekonomi idag än tidigare och har helt enkelt råd att lägga ribban högre.
Tack för responsen dock, det har hjälpt mig i mitt velande :)

Edited by - FetMule on 2012/12/15 20:33:21
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2012/12/15 :  21:14:21  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
quote:
Pathos lyckas mycket bra med mig i alla fall. Har aldrig hört den men vill jättegärna ha den i min anläggning också.


Ja - sedär! Visst är det underligt.

Nu får jag tyvärr erkänna att jag tillhör kategorin som nästan uteslutande handlar med ögon och känslor. Men det är ju en hobby, då får det vara så.

Meningen, för mig iaf, är att den ska ta mig bort från en annars ibland lite grå vardag. Dessutom måste jag då inte rättfärdiga valet på nåt sätt utan kan välja det jag verkligen vill ha utan att rättfärdiga det för någon utom banktanten. Och hon börjar närma sig pension så henne kan jag rekommendera för alla som vill öka på sitt hobbykonto lite.

Så köp en Pathos vet jag. Om du inte blir nöjd så hjälper jag dig mer än gärna med det.

Softa lördagshälsningar från Vestlandet.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000