HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 JMLab Electra 926
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:05:00  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej

Jag har just nu ett par JMLab Cobalt 810 och har funderat på uppgradering av högtalare.
Är det någon som har provlyssnat JMLab Electra 926 och har några åsikter ? Har någon
hört några rykten om när en ny modell av Electran kommer ? Utopiorna har ju fått sina
Be element och JMlab brukar ju utveckla sina högtalare ganska ofta.

Passar Electra 926 i ett 20 m2 Rum? Hurudant är ljudet ?

Martin

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:14:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Vad finns det för alternativ på högupplösande högtalare ? Hur är t.ex. B&W Nautilus 804 ?

Martin
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:17:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat en hel del på Electra 926. Jag gillade dom inte alls först, men tillsammans med Lavardin IS låter dom klockrent.

Men dom är fortfarande lite för "vassa" i diskanten för min smak. Interessant nog så försvann det "vassa" totalt när man körde 926orna tillsammans med Lavardin IS och en Krell cd för ca 350 000kr. Så det kanske är så att dom är kinkiga på elektronik bara..

Men tänk inte ens på att köpa 926orna utan att ha lyssnat till dom tillsammans med Lavardin IS!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:41:50  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Hmm, vasst? Jag parar mina Electror med Sony/Marantz-elektronik, vilket alla säger ska vara otroligt vasst. Det tycker inte jag. Jag har jämfört med högtalare i samma prisklass, B&W Nautilus 805,804,803 med classé/denon/nad-elektronik. Tycker att min kombo låter minst lika bra. Jag tror att 926.an är mer högtalare för pengarna än tex 804. Electraserien är väl ganska så ny kom den inte under fjolåret? Tror nog att Be-diskanten blir för dyr för electran. Har du mer frågor, mejla. Och Btw, de måste spelas in ORDENTLIGT. Kan stämma att de va lite vassa från början, men jag tycker att de spelar så fantastiskt rent och klart, ingen avgrundsbas men ordentligt rappt.

//Henrik

Almost cut my hair
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/06 :  10:42:53  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Mina spelar i ett rum av storleken 20kvm. No problem!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:47:53  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Hmm, vasst? Jag parar mina Electror med Sony/Marantz-elektronik, vilket alla säger ska vara otroligt vasst. Det tycker inte jag. Jag har jämfört med högtalare i samma prisklass, B&W Nautilus 805,804,803 med classé/denon/nad-elektronik. Tycker att min kombo låter minst lika bra. Jag tror att 926.an är mer högtalare för pengarna än tex 804. Electraserien är väl ganska så ny kom den inte under fjolåret? Tror nog att Be-diskanten blir för dyr för electran. Har du mer frågor, mejla. Och Btw, de måste spelas in ORDENTLIGT. Kan stämma att de va lite vassa från början, men jag tycker att de spelar så fantastiskt rent och klart, ingen avgrundsbas men ordentligt rappt.

//Henrik

marantz är väl rätt mjuka? jag tycker elektrorna har för vass diskant, eller det är för mycket fokusering på diskanten, men som sagt, alla uppfattar saker olika.


Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/06 :  11:56:11  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jo, naturligtvis uppfattar vi saker olika. Frågan är, hur pass inspelade var de som du lyssnade på? Mina har gått en hel del timmar och jag tycker fortfarande att de blir bättre. Dock tror jag nog du har rätt med att Lavardin-stärkaren passar fint. Suktar själv efter en sådan. Någon Krell för tre gånger min lägenhets värde är jag dock inte sugen på!

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/02/06 :  13:22:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Jo, naturligtvis uppfattar vi saker olika. Frågan är, hur pass inspelade var de som du lyssnade på? Mina har gått en hel del timmar och jag tycker fortfarande att de blir bättre. Dock tror jag nog du har rätt med att Lavardin-stärkaren passar fint. Suktar själv efter en sådan. Någon Krell för tre gånger min lägenhets värde är jag dock inte sugen på!



men när man körde 926:orna tillsammans med krellen och lavardin is så lät det DJÄVULSKT bra!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:32:33  Show Profile Send Rebo a Private Message
Varken sony eller marantz tycker jag bruka låta vasst. Spec inte Marantz cd spelare, de tycker jag alltid låter ganska snällt och mjukt.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/02/06 :  14:37:57  Show Profile Send MartinN a Private Message
Jag blir alltid fundersam när jag hör Lavardin, det är ju ändå en minimal förstärkare. Liten
kylfläns och liten trafo om jag inte minns fel.

Nog måste det väl finnas större doningar som också låter bra ?

Martin
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/02/06 :  15:18:44  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Electrorna är väl snälla att driva. Klart att det finns annat att driva dem med. Kul att fler än jag tycker att Sony och marantz låter snällt. Det är traktens HiFi-handlare som påstår motsatsen... Vad ska man med kraft till om det inte behövs, mer kraft mer distorsion? Helt allvarligt. En stärkare som har en "ren" utsignal kan väl knappast få en högtalare att låta vasst så satsa på något bra med lite distorsion. Kanske en digital ICE-variant. Det tycker jag verkar intressant. Dessutom, jag föredrar att singelwira mina. Nån som upplever samma?

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/02/06 :  18:45:13  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Originally posted by kentkreitler

Dessutom, jag föredrar att singelwira mina. Nån som upplever samma?



Jo, jag tycker det. Jag har iförs. inte 926 utan 920.1 Jag testade att köra dessa med bi-wire kablage från harmonic tech (Pro 9) och ljudet blev renare men mindre engagerande. Det enda som skulle få mig att byta till harmonic är att återgivning fick ett ruggigt djup samtidigt som precisionen i ljudbilden blev extremt mycket bättre. På just den punkten har det aldrig låtit bättre i mitt system.

Vad kör du med för kablar?
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/02/06 :  20:16:26  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag har ett par 926or som jag driver med en Thule IA60B. Det låter precis över gränsen åt det vassa hållet. Det beror oftast på skivan jag spelar om det låter vasst eller inte. Jag är dock på jakt efter en ny förstärkare. Har lyssnat lite på 926an med Primare och Copland. Skall försöka testa med Audio Analogue. Vill ha mer musik än detaljer. Jag lånade hem en Clou Cable 310 högtalarkabel. Då blev det luftigare och lite mjukare på toppen. Skall nog byta mina HT pro-12 mot dessa.
För övrigt är jag riktigt nöjd med mitt köp av Electrorna. De andra jag lyssnade på innan jag köpte var bl.a. Audio Vector M3 signature, B&W CDM9NT och JMLab Cobalt. Men det var nått speciellt med Electran. Då lyssnade jag på Electran tillsammans med AudioNet SAM och en Krell monster-CD hos Ljudprodukter.

Dock är jag riktigt stygg mot mina 926or när jag har dem i ett rum på 13 kvadrat. Basen är en aning bumlig men det är inte alls så farligt. Jag längtar dock efter att få¨placera dem i ett större rum.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000