HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Besluts ångest ..På vippen att köpa nya Golvare .
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/12/11 :  18:46:23  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hej på er det va ett tag sedan

Känner för ett par nya golvare och har fastnat för ev dessa 2 .. Focal Chorus826W LTD eller Jbl ls80 .

De skall kunna Spela även rockmusik på ett roligt sätt .

Just Ltd focalerna har jag inte lyssnat på men läst på och gillar vad jag läst Jbl lyssnade jag på för ett par år sedan och av vad jag minns så lät de väldigt olika = dåligt i litet rum med klen stärkare och bra i stort med bra stärkeri .

Har sån besluts vånda iom jag inte har haft möjligheten att lyssnat på dem och jämfört .. Så finns det sådan erfarenhet här kanske ?

Båda kan köpas för ungeför liknade pris .

Mvh Micke


Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/11 :  21:34:01  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det givna rådet, speciellt beträffande högtalare, är ju att DU ska lyssna på alternativen först. Elektronik tycker jag är enklare att köpa på "chansning". Sen passar ju som sagt olika högtalare olika bra i olika typer av rum och hur ditt rum ser ut och vad som brukar passa i det vet du ju bättre än någon här.

Välja högtalare ska lite liiiiiiidas fram tycker jag ;)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2012/12/11 :  22:28:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Eller så köper du dessa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88433 (av mig) och lägger resten av pengarna på ett riktigt bra beg slutsteg som tex.(Classe 201 låter himmelskt ihop med dem, har testat hemma hos mig) och beg försteg och du har en anläggning som spelar rockmusik på ett roligt sätt. Om inte så hade jag satsat på JBL LS80.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/12/12 :  18:25:56  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jo du :)

Det luter mer och mer åt focalerna ..ska lyssna på dem snarrt :)

Kan tillägga att jag lyssnat en del på 826 serien v den utan mer påkostade elementen i och den lät riktigt bra ..

Även lyssnat på 816w lillebror och det första jag tänkte på va Electra 926s eller va det 927s ialf den som inte har byrillium diskant ..
Fortsättning följer


Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/12/20 :  22:29:07  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jahöpp så blev det ett par Focal 836w i Svart pianolack och jäklar vilket kvalite på både ljud och finnish :)

Väldigt välbalancerad med ett lugn och sammtidigt öppet ljud som passar till all musik !

Lyssna på ett par om ni har möjlighet !!

Googlade och hittade denna testen .. http://www.soundstagehifi.com/index.php?option=com_content&view=article&id=380:focal-chorus-836-w-prestige-loudspeakers



Edited by - Smackman on 2012/12/20 22:41:30
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/20 :  22:41:11  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
grattis. dom där låter ruskigt bra.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/12/20 :  22:42:19  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tackar! Kan bara hålla med :)


Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/21 :  07:33:25  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
har själv föregångaren, 836v och den låter fantastiskt men den uppgraderade modellen låter ju mycket bättre... Svårt att förstå att dom gjort så pass stor förbättring och inte ökat speciellt i pris..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/21 :  07:34:16  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
btw, vad har du för elektronik ?
Dom behöver en hel del effekt för att komma till sin fulla rätt..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/12/21 :  08:28:03  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jo . till prislappen så spelar dem på en helt annan nivå än vad ialf jag är van att höra :)

Jo jag kör med min Trotjänare Shanling A-3000 en 200wattare på 30kg+ samt balancerat med Hk 990 och iom mna Kimber är biwire så blev det silk kabeln .
Känns riktigt bra och om jag inte minns fel så valde hifi&Musik denna jag har till paket 100000kr med Focal electra 1027s .

OM det blir nått förstärkar byte i framtiden så är jag sugen på testa Hegel H 100/200 kanske ..

Av vad jag minns från electra 1027s så känns dessa 836w inte sämre nånstans utan tvärtom .


Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/21 :  09:11:46  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Shanling har jag inte hört men vad jag förstått ska det väl vara i princip samma som Vincent ? Dom låter om jag inte minns fel aningens ljust..

Själv kör jag Rotel vilket funkar väldigt bra, dock har jag aningens för lite effekt med "bara" 120w.

Jag är också sugen på att prova Hegel då lyssningsintrycken jag fått av dom är att dom låter precis som Rotel fast mer av allt..

Hörde 836w(eller om det va 826w?, nä.. ganska säker på att de va 836w) på Arken, där vi stannade kvar på kvällen och plågade dom med rock/metal i 1 timme på snudd på maxvolym(tack än en gång Tobias för att vi fick hållas). Där drevs dom med Bel Canto monoblock på 500w vardera och det var en ruskigt trevlig kombo. Det extra effekten gjorde mycket till.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2012/12/21 09:17:51
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2012/12/23 :  09:50:36  Show Profile Send Smackman a Private Message
quote:
Shanling har jag inte hört men vad jag förstått ska det väl vara i princip samma som Vincent ? Dom låter om jag inte minns fel aningens ljust..



Mjää , har haft Vincent 331 .. tycker inte att Shanling A-3000 låter ljust snarare tvärtom lite gosigt värme i ljudet .

Kul timme ni verkar haft

Jag kan påstå att dessa 836W är de första jag ägt som klarar att lira all musik på hög volym utan att det låter högt eller jobbigt

Jaja , Kul att man hitta rätt nångång ialf


Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2012/12/23 :  11:57:48  Show Profile Send EmilH a Private Message
Håller med Smackman, Vincent 331 är relativt varm och gosig i karaktären :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000