HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Starkt plopp vid start av förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/11/30 :  13:04:44  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Hejsan
Jag har nämt detta innan, men vill gärna vidröra det igen då det är såpass störande.
min Stärkare ploppar såpass starkt att visa högtalare ej går att använda, dom bottnar helt enkelt kraftigt, medans vissa, då oftast mindre slutna bara knäpper till lite.

finns det något enkelt botemedel ?
stärkaren är en sugden a28II den har varit hos sugden för genomgång och dom hade inget att invända.
det finns två on off knappar, en bakpå, och en frampå, jag har försökt alla möjliga kombinationer vid uppstart men resultatet är detsamma.
den låter väldigt bra och vill kunna använda den med mina stora högtalare, men vågar inte i nuläget.

har läst någongång att den är konstruerad utan någon slags slut, eller utgångs- någonting.

janne

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/11/30 :  13:31:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Relä med fördröjning kan ju vara en lösning.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/11/30 :  13:39:08  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ahh tack äntligen lite tankar...innan har jag mest fått svar att den är trasig och felkonstruerad.
ok, var kopplas det, och vad gör det rent tekniskt...

janne
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/11/30 :  13:42:08  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Hjälper det att ha volymen neddragen till 0 vid påslag?

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Tobba
Member

116 Posts

Posted - 2012/11/30 :  14:21:35  Show Profile Send Tobba a Private Message
Hej,har själv haft en Blue Note (Italiensk integrerad förstärkare)den hade inte heller något skyddsrelä,detta därför att ljudet ska bli bättre,jag har alltid volymen på noll när jag slår på förstärkare och hade inte något problem med min Blue Note.

Tobbe
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/11/30 :  14:45:20  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Testat lite olika men tyvärr, inte ens med volymen på noll.
med små trögdrivna som kef reference 101 knäpper det bara lite, konerna rör sej bara lite.
Men med tannoy devon så är det väldigt våldsamt.

upplever att om man slår av och sedan på igen nästan omgående så är det inget större problem.

ibland har jag testat starta med dom små, och sedan koppla in dom stora med stärkaren på, ett högtalarbyte alltså, men då slår det till så fort jag nuddar anslutningarna.

Men om jag minns rätt så om jag startar med dom stora (eller små)och drar ur och kopplar in dom igen, så är det fenomenet INTE kvar när man nuddar anslutningarna, fast då har det redan smällt till vid uppstart.

janne
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/11/30 :  15:05:25  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Testade det med volymen endast på dom små kefarna, och upplevde inte någon skillnad.
MEN tog tjuren vid hornen och slängde upp tannoy devon och ner med volymen,,,,,,,,,och ja!! visst rör sej konerna men absolut inte som dom gjorde innan, då fick man plugga basportarna för att det inte skulle bottna.
hoppas detta är bestående och sedan är det bara att informera resten av familjen...

Tack för tippsen !!!

Har någon nåt att tilläga så gör så gärna..
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/11/30 :  19:58:02  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
MEN !!!

startade allt efter några timmars tystnad och då spelade det ingen roll om volymen var på noll, väldigt kraftig konrörelse som bottnade.

kan man göra något åt detta ???

relä med fördröjning lät intressant..
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/11/30 :  20:18:25  Show Profile Send markusA a Private Message
Ta mig inte på orden men jag har ett vagt minne av någon diskussion där "ploppandet" berodde på gamla kondingar?
Jag kan ha rört ihop det men tänkte iaf nämna det. :)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/11/30 :  21:29:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
MEN !!!

startade allt efter några timmars tystnad och då spelade det ingen roll om volymen var på noll, väldigt kraftig konrörelse som bottnade.

kan man göra något åt detta ???

relä med fördröjning lät intressant..

Det tyder på att slutsteget lämnar likspänning på utgången som går att fixa till. Jag är förvånad över att service hos Sugden inte har reagerat på det. DC på högtalarutgången kan skada högtalarna.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/01 :  00:56:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det kan ju finnas en viss DC på utgången initialt som sedan regleras bort (så brukar det ju vara), ett tips är ju att mäta denna och sedan sätta in reläer som slår till utgången efter en viss tid. Det är ju inte ovanligt att just denna lösning finns inbyggt redan.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/01 :  09:51:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag är förvånad över att service hos Sugden inte har reagerat på det.
Jag också. Såhär ska det ju inte vara.

Är det en klass A förstärkare så den blir jättevarm? Om inte så kan den ju stå påslagen ständigt.

En annan enkel variant vore att du ansluter högtalarna efter att du startat förstärkarn. (Samma operation som reläerna gör, att bryta en av polerna räcker)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2012/12/01 :  14:51:45  Show Profile Send fixarstig a Private Message
Verkar tyvärr inte vara ett bra bygge. Kollade runt lite på nätet och här är en sajt: http://www.stereo.net.au/forums/index.php?/topic/7917-strange-problems-with-sugden-a28-ii-help/

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/01 :  18:14:07  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Nja,Fixarstig, jag har läst den tråden med.
saken var den att den interna byglingen för bryggkoppling var inställd som så att ded inte spelade som ett stereosteg om jag minns saken rätt.
så inget fel med bygget i det fallet.

Bernt : det är ingen klass A men en vanlig (ab?)med hög tomgång som dom sa. och ja! den blir ganska varm. men inte som A21.

Testade ditt trick att ej ansluta bägge kablarna till högtalarna, och det gick så här:

endast + i och startade stärkaren med volym på noll, när jag kopplar i - polen på högtalarna så smäller det till en del, precis som en slags urladdning.
drar jag sen ur - igen för att strax därpå stoppa in den så kommer samma sak fast väääldigt mycke mindre, knapps hörbart.
Men !!!
sedan kopplar jag i det andra högtalarparet, byter högtalar alltså, och man tror då att "ploppet" skall vara urladdat för stärkaren har varit på hela tiden, men då man kopplar in dom smäller det igen, ut med dom och in igen och då är det mindre, knappt hörbart.
precis som om högtalarna oxå var tvungna att bli urladdade eller nåt ???

Jag har talat med Patrick miller på sugden och dom är urtrevliga och bjöd på frakt till sverige och snabb o hyffsat billig reparation, men då jag varit på flera gånger innan om detta fenomenet så när dom väl har den där hos sej borde dom märkt det,jag gillar sugden, men undrar om detta är ok med sådant kraftigt plopp, eller KNÄPPP!!!! som det mera är.

janne
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/01 :  18:17:30  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur hög DC-offset har du?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/01 :  18:21:38  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Rydberg: Där får du förklara tydligare, för det var rymdvetenskap för mej :o)

menar du möjligtvis något med min ström i huset ??

janne
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/12/01 :  18:31:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej det menar jag inte :)

Om du kopplar ur högtalarna och sedan mäter du likspänningen (DC) som ligger över terminalerna (mellan plus och minus) efter påslag, hur ser det ut? Sjunker den med tiden? Vilket värde börjar den på och var slutar den? Efter vilken tid?

Är ju svårt att kolla om du inte har en multimeter liggandes så klart (men det har väl alla?!).

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/12/01 18:31:47
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/01 :  18:40:01  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Skall kolla det imorgon.
Det enda mätverktyget hemma är tumstock och febertermometer.

stärkaren är av det slaget att den spelar länge efter att den är avstängd, men det gäller den främre on off knappen, då spelar den kanske 10-20 sekunder efter.
men stänger man av på den bakre så dör ljudet direkt.

kombinationer med påslag fram/bak först/sist har alla provats utan bra resultat.

det ljudet när man kopplar på högtalare är som om man kopplar på ett batteri på högtalarna, men kraftigare, snabb knäpp liksom, poff !!!

vad skall denna dc offset ligga på och under vilken tid är normalt ?
Spelar oftast mellan 19 och 22 på kvällarna :o)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/01 :  19:23:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Testade ditt trick att ej ansluta bägge kablarna till högtalarna, och det gick så här:

endast + i och startade stärkaren med volym på noll, när jag kopplar i - polen på högtalarna så smäller det till en del, precis som en slags urladdning.
drar jag sen ur - igen för att strax därpå stoppa in den så kommer samma sak fast väääldigt mycke mindre, knapps hörbart.
Men !!!
sedan kopplar jag i det andra högtalarparet, byter högtalar alltså, och man tror då att "ploppet" skall vara urladdat för stärkaren har varit på hela tiden, men då man kopplar in dom smäller det igen, ut med dom och in igen och då är det mindre, knappt hörbart.
precis som om högtalarna oxå var tvungna att bli urladdade eller nåt ???
Högtalarna kan omöjligt bli laddade, det är bara förstärkaren som ställer till detta.

Det du skriver säger mig att det är kondensatorutgång på förstärkaren, en konding per kanal. Då kommer DC-offset att vara noll efter att man laddar ur mellan + och - på utgången. Det som händer är att du laddar ur genom högtalaren.

Vad göra? Finns nog flera saker man kan göra, men ett motstånd mellan + och - som laddar ur utgångskondingen och ett relä som sedan kopplar in högtalaren skulle ju funka.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/01 :  23:28:59  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ok !
Skulle man kunna testa den teorin med ett motstånd mellan plus o minus och att manuellt sedan koppla in högtalarna ?
skall motståndet ligga kvar även då högtalarna är inkopplade ?
behöver motståndet ha speciella kvaliteer ? ohm? effekt ?

Janne
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/01 :  23:47:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Prova med 5-10 ohm, det behöver inte tåla någon större effekt så 1 watt kanske. Ta bort det när du kopplar in högtalaren. Ett relä skulle kunna byta mellan lägena.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/08 :  17:35:23  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Hej.
Då har man mätt lite.
Jag är långt ifrån van med detta, så hejda mej om fel begåtts.
Jag mätte likspänning över terminalerna MED högtalarna inkopplade,.var det fel redan här ?
Nåväl, vid påslag blev det en topp på hmmmm, har inte anteckningarna här, men 32 volt tror jag, sedan faller det långsamt.
Men även när stärkaren stängs av är det likspänning kvar lääääänge, timmar !!!
Likspänning, trots att den är död :o)....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/08 :  21:12:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där fattar jag inte över huvud taget. Aldrig ens hört talas om något liknande.
Är högtalarna inkopplade hela tiden ska det omöjligt kunna hända tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/08 :  23:01:18  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ok.
Förklara tydligt och enkelt hur jag skall mäta och vad som är normalt att vänta sej.
Detta blir allt mera mysko...
Tack
Janne.
Go to Top of Page

flygarjanne
Member

91 Posts

Posted - 2012/12/08 :  23:05:26  Show Profile Send flygarjanne a Private Message
Ahh, läste rydbergs råd om hur mäta dc offset, med högtalarna urkopplade.
Skall prova det.
Vad bör man vänta sej ??
Janne.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/12/08 :  23:31:50  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar ju som att spänningen och lytarna i nätdelen inte drar ur snabbt nog eftersom ljudet inte försvinner vid avstängning.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000