HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test, Vincent SP-996
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hadoque
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/02/05 :  17:44:21  Show Profile Send Hadoque a Private Message
Jag har under ett tag gått och funderat på en uppgradering av min anläggning. Det hela började med att jag en dag provade att biampa högtalarna och höll på att tappa hakan. Hade ingen aaaning om att ljudet kunde förändra sig så markant. Helst skulle jag vilja biampa, men då det är många som rycker i plånboken så är även den med och bestämmer! Länge funderade jag på att bygga ett par rörmonoblock, men när jag hörde talas om Vincent SP-996 så var det defenitivt något jag ville testa.

För att ni skall kunna dra några slutsatser av testen så är det väl befogat att börja med anläggningen.
Ljudkälla:HK DVD25 Ingen optimal ljudmaskin men en vettig kompromiss
Förstärkare:HK AVR5000
Högtalare:AE 109 Mycket bra ljud för pengarna. Tycker att mellanregister och bas kan bli lite påträngande, och därför har jag kört med socka i basporten
Kablage:MIT signalkablar och hemflätade högtalarkablar BiWire

Det första jag reflekterade över, var hur detaljrikt det blev. Klart och tydligt gick det att urskilja instrumentens positioner, rösterna var ordentligt separerade och det blev en 3-D känsla som var markant förbättrad jämfört med tidigare. Däremot tyckte jag att det blev lite tunt i basregistret, men det var faktiskt enkelt åtgärdat –bort med sockan !
Ljudbilden är annars ganska neutral och den hålls ihop bra även om man krämar på rejält. Där är med andra ord gott om kraft i de små liven.

Men det fanns tillfällen när jag tyckte att ljudet var på gränsen till kliniskt och lite vasst. Riktigt tydligt blev det när jag tog med burkarna för ett test med kompisens Edison One. Normalt kör han med Edison 12 (?) som slutsteg och jämförelsen mellan dessa och Vincent har i efterhand fått mej att undra om vi kopplade fel någonstans?? Helt naturligt blir ljudet varmare och rundare med rör, men det här var på gränsen till löjligt. Men hemma på min egen anläggning lät det betydligt bättre igen.

För er som är intresserade av dessa monoblock så rekommenderar jag er starkt att själv testa. För jag är inte fullt övertygad att dessa passar med alla anläggningar. I min anläggning passade blocken ypperligt och de har därför fått stå kvar vid sidan av högtalarna.



Bomber och granater!!

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:03:38  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
intressant läsning Hadoque.

Själv är jag lite intresserad av att komponera ihop en anläggning med vincent sv233 och cd s3 tillsammans med ett par dynaudio contour 1.1or.

Då jag lyssnat på detta lät det stort,varmt och utan nån påfrestande diskant, vilket mitt nuvarande system tyvärr lider av.

Dock verkar ju dessa monoblock tillsammans med vincents minsta förförstärkare (hybrid) SA -31 vara ett alternativ till den integrerade sv 233.

Min fråga är om någon jämfört runt i vincentsortimentet och kan säga vad jag får och tappar i jämförelse med den integrerade. Min helt spontana tanke är att anslaget blir sämre och att ljudet blir mer färgat och inbäddat med för/slutstegen efter vad jag läst om rör här på forumet.

mvh / micke
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:57:45  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Hej! Tror att kombination cd-3 och 233 skulle passa alldeles utmärkt med dina Dynaudio. Jag kör själv den kombinationen tillsammans med 1.3se och det funkar faktiskt riktigt bra. Ljudet är öppet med en härlig närvaro. Tyvärr är mina burkar lite törstiga när det gäller ström och stärkarn får därför lite probem att hänga med när jag vrider upp volymen. Tråkigt är att mitt rum inte är det bästa, sänker och höjer vissa frekvenser, därav viss basboom emellanåt. Hur som helst så kan jag inte ställa burkarna allt för långt från bakvägg, tjejen säger tyvärr stopp där. Men hur som helst det är i alla fall en mycket trevlig kombination, både att lyssna på och se på. Tror själv att 233 skulle vara ett bättre val. Ha det så gött!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000