HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är sterion (bland annat) en imponator-grej?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2012/10/28 :  08:32:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Jag minns hur jag - mycket förväntansfullt - lät kompisar avlyssna min stereo.

Jag kommer ihåg att jag för det mesta tyckte att det lät SÄMRE när jag hade besök, och skulle demonstrera stereon, än då jag lyssnade för mig själv i lugn och ro.

Jag satt väl på spänn, lite orolig för omdömet om ljudet.
Hade jag kanske valt fel låt? Även låtvalet kunde bli en besvärande grej. Det gällde ju att träffa rätt från början.

Oftast - nä, alltid - spelade jag någon musik med mycket bas, attack och snärt. Åtminstone så tyckte jag väl att jag gjorde det.
Det var ju STEREON som skulle bedömas.
Då fick man välja musiken efter syftet.
Bedömningen gick primärt ut på att visa vad apparaturen klarade av och mäktade med.
Huruvida apparaturen grejade finliret och smådetaljerna var väl inte det som var mitt huvudfokus. Nej, det handlade ju om att dema sådant som kompisen garanterat skulle reagera på.
Inte somna av.

Oron var alltid mer eller mindre närvarande:
Vad skulle han (dom) tycka?
Han säger ju ingenting... och nu har jag ju spelat snart en minut av det här häftiga spåret...
Byta platta?..

"Mellanregistret är ju fint."
Ja, det var en både ganska vanlig, och samtidigt ganska nedslående kommentar. Ty, jag tolkade SJÄLVKLART den kommentaren som en outtalad dom över hur diskanten, och framförallt BASEN lät.

Senare på kvällen, när kompisen gått, dök funderingarna upp:
Är det placeringen av högtalarna?
Kan jag fixa lite med rummet kanske?
Eller skall jag köpa nya högtalare till helgen?..

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2012/10/28 :  08:45:56  Show Profile Send softishman a Private Message
Då har man börjat fokusera på fel saker med musiken, tycker det viktigaste är hur man själv uppfattar musiken och om man själv är nöjd!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2012/10/28 :  09:33:00  Show Profile Send pak a Private Message
Haha!
Så är det nog för de mesta vare sig de erkänner det eller ej.
Lyckost den som bara kan sätta sig ner och NJUTA med en gång oavsett skiva och musik. Den har antagligen kommit till den punkten där allt klaffar och låter optimalt med rum osv.-eller har en simpel anläggning där det inte spelar nån roll ändå...
Ska jag vara ärlig så använder jag mest surroundanlägget till tvn,och kör nätradio och spotify.det är lättare att njuta av musiken på de grejerna då det inte finns nåt behov av sweetspot mm för att lyssna.på finstereon blir man bara kritisk tycker jag.synd egentligen då det låter så himla mycket bättre.
Men enkelheten vinner här...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/28 :  10:00:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker att vår stereo duger till oss. Den spelar musiken vi vill höra så att det engagerar.

Tycker andra att det inte är bra så är det helt OK, smaken är olika.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2012/10/28 :  10:15:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vad andra tycker har sällan gjort intryck på mig, precis som allt annat är det en personlig sak som man har anpassat till sitt egna preferenser. Om andra tycker att det låter väldigt bra kan man ta det som en komplimang om någon inte gillar det är det oftast så att de har någon annat som sätter igång dem eller är de avundsjuka .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/28 :  10:15:52  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Är sterion (bland annat) en imponator-grej?

Solklart

Min stereo imponerar på mig när det gäller hur den spelar musiken jag lyssnar till. Om den imponerar på andra låter jag vara osagt och jag bryr mig föga, men visst är det extra roligt när man får lovord av likasinnade om hur det låter. Men att ha en stereo bara för att imponera på andra tycker jag är o-imponerande.

Tycke och smak............så är det!

/byZan

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2012/10/28 :  11:00:37  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vill man skaffa en imponator-grej så finns det betydligt lämpligare saker att köpa än high-end. Stereon ser ju bara de som är hembjudna medan "alla" ser en häftig bil eller båt. Dessutom brukar folk inte ha en aning om att stereoprylar är så dyra som de faktiskt ofta är. Kanske dumt att köpa en signalkabel för 30 tusen om man vill imponera
Är jag själv nöjd med min stereo så räcker det för mig, smaken är som sagt väldigt olika om vad som är bra.

Edited by - Sceptic on 2012/10/28 11:08:42
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8511 Posts

Posted - 2012/10/28 :  11:49:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Jag har inte stereo för att imponera på någon,utan för att bygga och försöka lära mig något.
Hadde jag inte byggt stereo hadde jag kanske byggt bilar eller annat och lärt mig något på det.
Någon har sagt när de sett min stero,vad mycket prylar måste det vara så mycket...
Men det är ju för att där står flera uppsättningar av allt.. :)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/10/28 :  12:13:35  Show Profile Send markusA a Private Message
Visst är det kul att kunna bjuda hem lite vänner för en provlyssning och visst är det intressant att höra vad de tycker men imponator-grej, skulle inte tro det.
I bästa fall kan man nog vänta sig ett "vad fint det låter". *s*
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2012/10/28 :  12:32:02  Show Profile Send bearwik a Private Message
När jag bjuder hem någon är det framför allt musiken som är viktig, men om någon tycker att det låter bra så blir jag inte ledsen.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/10/28 :  13:21:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag tycker alltid det är trevligt när min egen stereo imponerar på mig själv.
Det händer trots allt nån gång, då och då ...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/28 :  14:07:55  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte svårt att bygga sig en imponatoranläggning om man kan satsa mycket pengar. Det är i så fall hur lätt som helst! Svårigheten är att få till ett jättefint ljud så billigt som möjligt och strunta i allt bling bling med blänkande kromade ytor och annat. Jag har själv precis erfarenhet av det, men det kan ta flera år att få ihop en sådan nätt liten anläggning.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/10/28 :  15:19:55  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Om man ligger inne med en stor hornanläggning, aldrig annars

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2012/10/28 :  16:45:38  Show Profile Send Hornta a Private Message
Fick på efterfesten i fredags följande kommentar om stereon: fan vilken fet stereo du har, galet bra ljud!

Det värmde gott :)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2012/10/28 :  17:33:49  Show Profile Send markusA a Private Message
Visst värmer det lite extra när man har byggt det mesta själv. :)

gcs> +1, Det är lätt att spendera pengar, mkt klurigare att vara ekonomisk med bibehållet resultat.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/28 :  18:17:27  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Om man ligger inne med en stor hornanläggning, aldrig annars

Om du syftar på mig så har det inte gått spikrakt eftersom jag började för mera än 40år sedan. På den tiden fanns det bara passivafilter som lät ganska dåligt. Senare beställde jag ett specialbyggt aktivtfilter och som just nu är utlånat till No Frills Audio. Senare har jag insett att man måste ha någon form av DSP för att man ska få till det riktigt bra. Det har jag nu till mina horn men det sitter också aktivafilter och DSP i mitt sedan ett år tillbaka senaste köp från Genelec. Jag har nu kommit till insikt om att jag inte behöver jaga längre utan bara lyssna på musik.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/10/28 :  21:18:47  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
gcs: nej menade inte dig, rent allmänt bara

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/10/28 :  21:29:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
Min stereo är värdelös. Tjejerna jag tar med hem fastnar vid den i st f att komma med till sovrummet. Ska nedgradera till en kompakt 5.1 i plast så man får sig ett.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/10/28 :  22:22:55  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message
Om jag kommer hem till någon som har en
DIY anläggning blir jag alltid lite impad.

Får jag lyssna på en väl "avstämd" HiFi
vill jag gärna lägga på någon av mina
CD/skivor för att få njuta av musiken.

Min egen HiFi ska i första hand impa på
min fru. (lite tupp är man nog)


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/29 :  14:40:27  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Stämmer nog för en del. Själv är jag strikt egoist, ljudet är till för min egen njutning!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/10/29 :  15:26:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Eftersom det är rätt knepigt att få till riktigt bra ljud hemma och när man hållt på länge med denna hobby är man rätt självkritisk till sin egen anläggning, och då blir det svårt att se den som "imponator-grej". De gånger jag lyckas lyfta ljudkvalitén är man ju glad men jag vet också hur snabbt det kan gå över, snart är det bara "sådär" igen osv. Det är endast när någon verkligen är intresserad som jag bryr mig att berätta vad jag har för grejer och tankar bakom.

Edited by - Snutten on 2012/10/29 15:26:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000