HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp: Förstärkare som pajat högtalarmembran.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/02/04 :  21:25:52  Show Profile Send cofra a Private Message
Hej,

Precis hämtat lite prylar som jag köpt.
Har ni sett på Ace Ventura?, då han slänger och sparkar på ett paket...... Jag tror att han jobbar på posten.
På uthämtningsstället så hade dom tydligen uppmärksammat detta och märkt paketet och sade dom åt mig att ringa posten om jag märkte att något var trasigt eller hade ramlat ur kartongen. Så vad gör man.... For hem och kikade på grejorna (surroundförsteg och effektförstärkare) och dom ser oskadade så jag packar upp och kopplar in. Är väldigt försiktig då jag vet att det kan vara fel på dom då dom verkar ha misshandlats rejält. Kopplar in en och en. Luktar och kikar, verkar OK. Drar ut nätsladdarna och kopplar allt övrigt kablage och sätter i nätsladdarna igen. Verkar fortfarande OK. Slår på försteget och det verkar också OK. Konfigurerar lite och drar ner volymen på minimum. Slår sedan på effektförstärkaren och då brummar och dånar det i ena framkanalen...! Konstaterar sedan att ena membranet (basen) är missformat....mittkonan/bubblan har liksom smält ihop. Det kan ju vara fel på diskanten också men inget som är synligt.

Någon som har någon aning om vad som kan ha gått sönder i effektförstärkaren....? För det måste väl vara den.........? Om försteget skulle ha blivit felande och låt oss säga styra ut full effekt på en kanal så borde det väl bara blivit en stor smäll.

I övrigt så vill jag bara säga att jag ogillar posten, de få gånger jag haft med dom att göra så har något gått åt helvete. Dom bör hålla sig till julkort.

MVH. Cofra

Edited by - cofra on 2003/02/04 21:27:04

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/04 :  21:45:50  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Likspänning på utgången. Kortis
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/02/04 :  21:59:52  Show Profile Send cofra a Private Message
Borde inte nån jävla säkring gått då....? Sitter så vitt jag vet två på varje kanal. Vågar inte ha kontakten i allt för länge heller då jag är rädd det är något som ska flyga i luften.

Tänkte bara om det är någon som tappat sin förstärkare i golvet och haft liknande problem :-) Eller nåt sånt......
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/04 :  22:14:33  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Kan också vara så att volym potentiometern fått sig ett slag så kontakten inuti har flyttat sig till kolbanans andra ände = full volym.
Sätt på stärkaren utan högtalare inkopplade och mät likspänningen på resp. högtalarutgång. På den ena kanalen har du förmodligen full matningsspänning ca: 50V DC eller mer. vrid potentiometern lite från min. läget (alltså öka volymen lite) om all DC försvinner är det potentiometern.
Go to Top of Page

cofra
Member

215 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:09:35  Show Profile Send cofra a Private Message
Finns inga potentiometrar. Men nåt fel är det. Jag har mätt upp lite och hade ca 16-17 volt på en kanal (mellan polerna + & - utan last) oberoende av signal till effektförstärkaren.

Tack för svar iaf.

MVH. Christian
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:17:26  Show Profile Send Hepcat a Private Message
något fel på slutstegs utgången är det det är såpas låg likspänning så att det låter som om det är nått dc servo eller något som glappar så att det utgångsteget ser en likspännings signal och förstärker signalen till 16-17 volt kan vara lite lödningar som lossnat alternatit vilket jag inte tror sprucket kretskort.

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:21:16  Show Profile Send norman a Private Message
17v likspänning på utgången är inte nyttigt för högtalarna...(talspolen kommer ju med denna likspänning nästan utanför magnetgapet och kyls inte lika bra som vid växelspänning)

Du får kräva posten på rejäl ersättning!
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:21:33  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Jo det kan ju bli ju lite hypotetiskt när man inte känner till vad det är för stärkare.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2003/02/04 :  23:24:50  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Hej Norman.
I princip 2-3A rätt upp i mumindalen. ;-)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/02/05 :  11:14:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Var det inte nåt emballage eller låg den helt lös i kartongen. Säljaren ansvarar väl för att varan är ordentligt inpackad.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000