HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Crossover + passiva filter....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/10/18 :  12:39:28  Show Profile Send tlicht a Private Message
Hej - jag är ny här...
I alla fall... Har tills nyligen använt ett par triampade Linn Kabers (Kabrar kanske på svenska?). Från försteget till en Kaber Active box och vidare till tre slutsteg (Kenwood Basic M1, Acurus A250 och Adcom GFA-2535 specialomkopplad till 2x200W). Det lät ganska OK med mina något åldriga öron.

Emellertid tillhör jag dem som tror att bra kan bli bättre... Länge har jag sneglat på Infinity Renaissance 80 eller 90 som många anser vara bättre än det mesta. Så häromdan slog jag till - ett par Renaissance 80 köptes och ut åkte Kabrarna.

Van vid triampning kunde jag såklart inte nöja mig med att driva dem med bara ett slutsteg - minst två fick det bli. Kenwooden till mid/diskanterna och Acurusen till basarna. Testade även andra kombinationer men denna låter bäst.

Nu funderar jag.... Båda slutstegen får nu full musiksignal och filtreringen till respektive driver sker passivt i högtalarna. Kenwooden får slita med även de låga frekvenserna och Acurusen trassla med höga frekvenser i onödan. Min undran är: skulle inte det förbättra ljudet om jag kopplade en elektronisk crossover mellan försteg och slutsteg så att Kenwooden slapp basdelen och Acurusen bara behövde jobba med frekvenser under 550 Hz (som är där det passiva filtret delar).

Sedan får man börja fundera på aktiv triampning och gå förbi de passiva filtren, men det blir en senare fråga....

Jaja... och frågan??? Kan jag vänta mig någon förbättring med en crossover enligt ovan? Eller skall jag som många andra börja byta kondingar i stärkare och högtalare?

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2012/10/18 :  12:58:49  Show Profile Send CC a Private Message
Känns som kaka på kaka och det behöver nödvändigt vis inte smaka bättre...
Så nej. Jag tror inte den lösning medför några förbättringar. Bara fler variabler som kan påverka negativt...

Och jag skulle inte se det som att slutstegen får "slita" med onödiga frekvenser, de belastas av högtalarna med det som de passiva filtren styr.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/18 :  13:15:01  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Njae, men det du kan göra är ju att fimpa det passiva delningsfiltret helt och skaffa ett aktivt filter, tex. miniDSP.
Då slipper du de passiva komponenternas negativa påverkan av signalkvalitén och kan fixa ganska friskt med ljudet om så önskas.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2012/10/18 :  15:13:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Aktiva filter börjar bli på modet nu. Pioneer har det i 2013 års modeller av sina tyngsta hembiorecievers. Värt att kolla upp kanske?

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/10/18 :  15:38:19  Show Profile Send tlicht a Private Message
miniDSP låter klart intressant. Har ännu inte riktigt blivit klok på vad som går att fjärrkontrollera infrarött och med vad - får söka vidare. Tror att jag skulle klara mig med volymkontroll, resten är väl i huvudsak engångsinställningar som man tycks kunna göra via en dator.

Har haft funderingar på en DCX2496 men åsikterna om kvaliteten är något splittrade... och sen är det såklart roligare att "bygga" något själv.... fast det kanske man får göra med 2496:an ock eftersom så mycket kan/behöver förbättras.... det blir kanske rätt dyrt till slut.

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/10/18 :  16:50:51  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Rätta mig om jag har fel men miniDSP styr du inte men någon fjärrkontroll utan det är ett aktivt filter, PEQ osv som du ställer in via inkoppling till dator och ett grafiskt gränssnitt.

Är inte de där Infinityhögtalarna lite speciella i sina passiva filter eller gäller det bara Kappa? Blir nog en hel del meckande och mätande för att få till delningen rätt med de aktiva filtren.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8518 Posts

Posted - 2012/10/18 :  17:07:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Rätta mig om jag har fel men miniDSP styr du inte men någon fjärrkontroll utan det är ett aktivt filter, PEQ osv som du ställer in via inkoppling till dator och ett grafiskt gränssnitt.

Det är nanoDIGI man kan fjärrkontrollera volymen och ingångarna på.
Kanske på 4x10 oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tlicht
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/10/18 :  18:10:08  Show Profile Send tlicht a Private Message
tja....
quote:
The VOL-FP is a control accessory for the miniDSP 2x8/8x8 and miniSHARC products. The preconfigured plgu&play board allows for master volume control, recall of the preset configuration and source selection on DIGI-FP via rotary encoder and IR receiver. The white color LEDs will provide indication of the active digital source and current selected preset. All IR control commands are available as per the miniDSP 2x8/8x8 user manuals. This panel is provided with a silver aluminum knob and link cables to the miniDSP platform. 2 x PCB M3 mounting post can be used for front panel mount.


Så tanken tycks i alla fall vara att det skall gå. Dock är det litet rörigt - i alla fall för mig ännu - huruvida man behöver även ha DIGI-FP installerad för fjärren - mera studier krävs.
Japp, PEQ samt osv ställer man in med datorn - det bedömer jag som i stort sett en engångsinställning, så där kanske en fjärr vore att ta i.

Har en ganska bestämd känsla att detta kommer att förskjuta andra mer vardagliga (och ibland ansett nödvändiga) sysslor framåt i tiden....

Kanske är det inte HiFin som behöver uppgraderas - det är kanske min hörsel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000