HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 holographic audio, bra grejer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2012/10/11 :  11:50:03  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
någon som lyssnat på försteget pre 25 och det mindre slutsteget?

de skall vara riktigt bra men hur bra är frågan?

http://www.holographicaudio.com


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/11 :  13:19:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Företaget strävar efter att göra transparenta produkter och söker inte det ultimata soundet, bara det lovar väl. Det största slutsteget är designat av Morello (Gustaf Orest från O&G Engineering), tror det är ett riktigt klipp! Inte många högklassiga slutsteg med samma utgångseffekt till det priset.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2012/10/11 :  13:31:01  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jo jag har läst om deras strävan, men hur låter det i praktiken?

Och det mindre slutsteget då, någon som lyssnat med det?

Estetiskt fina små burkar det där

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2012/10/11 :  16:16:29  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lite trist att de ser ut som bladelius....annars säkert bra.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/11 :  17:33:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tror inte de kunnat detektera försteget i f/e-lyssning vad jag har läst (kan minnas fel). Så det låter mao inte

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2012/10/12 :  11:08:07  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
Tror inte de kunnat detektera försteget i f/e-lyssning vad jag har läst (kan minnas fel). Så det låter mao inte

Så de har lyckats göra förstärkare som är lika bra som 20 år gamla NAD och Sentec apparater, fantastiskt. Ser fram mot att de tar fram en CD spelare som är lika bra som en gammal budgetspelare från Denon
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2012/10/12 :  11:20:15  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message
Det är väl snarare underbetyg åt andra tillverkare att de inte lyckats isf? OM det nu är deras filosofi att ha trasparanta produkter vill säga. Har man en annan filosofi och står för den är det ju en helt annan sak?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  11:53:29  Show Profile Send Rydberg a Private Message
jonny99> Det var någon på faktiskt.se som jämförde det lilla slutsteget med sina Sentac PA9 och som nog inte hörde nån större skillnad, gott betyg. Faktum är att jag har ett NAD 208 hemma som spelar i datoranläggingen (Bryston 28B-SST i huvudanläggningen) och det är ett förbannat bra steg. Det är nästan lite pinsamt att det inte görs bra effektstarka steg nu för tiden som inte kostar skjortan. AMP27 kommer att bli prisvärt tror jag och vill man löpa linan ut finns ju O&G RS2000

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/12 :  12:19:23  Show Profile Send Bland a Private Message
Ska inte blanda mig i om den ena är bättre eller sämre osv. Det man alltid ska komma ihåg är att det sällan finns någon korrespondens mellan tillverkningskostnad , pris i butik och prestanda. Alla prylar mer eller mindre prissätts efter "vilket pris man kan få ut" dvs vad marknaden vill betala . Så det går att tillverka bra stärkare för vettiga pengar. Men varför göra det när du kan ta ut massor med vinst med chassin som tål att köras över av tanks? Och det är inte orimligt att ett steg för x pengar låtar lika bra som ett steg för xxxxx pengar. Inget mysko alls!! Stärkare är inte raketkunskap......

Edited by - Bland on 2012/10/12 12:20:04
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  13:09:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att bygga en högpresterande förstärkare med tillräckligt med effekt (>500w RMS @ 8 Ohm) har visat sig svårt. I princip allt LTS F/E-lyssnat har kunnat detekteras. Det enda slutsteg som inte detekterats är ett modifierat Bryston 14B-SST (Bryston förde sedan in modden i serieproduktionen efter LTS påpekande).

Och det kan inte bli hur billigt som helst att bygga stora slutsteg i förhållandevis liten skala. Stora transformatorer, kondensatorer, kylflänsar etc kostar deg tyvärr. 40kkr som HA:s AMP 27 kostar ter sig som ett rimligt pris emrm.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/10/12 :  15:37:17  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Sett till helheten är jag tveksam till att slösa stora resurser på att jaga den där sista procenten transparens i förstärkarväg, detta med tanke på hur väldigt mycket större problem det finns om man jagar absolut icke färgning.
Jag tänker främst på högtalare i sig och tvåpunkts stereofonisk återgivning.


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  16:00:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om man resonerar så för alla delar kan slutresultatet bli väldigt färgat. Sen kan man inte jämföra apparaters distorsion med högtalares i absoluta termer, det är väsenskilt.

Men visst, suboptimering ska man ju aldrig hålla på med så håller samtidigt med dig

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/12 :  16:31:17  Show Profile Send Bland a Private Message
Rydberg, Det är inte svårt att bygga stärkare på 500 w eller mer - allt ljud är ju lite av en "smaksak" utan smakdomare. Tungan är din. Självklart blir stora prylar dyra, allt har ju en tillverkningskostnad osv. Men, det finns ingen som helst relation mellan kostnad och prestanda! 40 000 kr maskin kan låta bättre än en 200 000 maskin...osv. Du kommer långt med Marantz pearl lite för mycket, i sammanhanget, små pengar. Det krävs rejält mycket mer stålar för att vinna dem där extra %! Och kanske ger dessa % nirvana eller bara hål i byxfickan!

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/10/12 :  17:19:41  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det är en balansgång det där, att lägga pengar på sådant som verkligen ger ökad musikalisk njutning och inte bara en förändring av något slag.
Det finns ju så oerhört mycket krams i den här branschen som mer eller mindre bara är en parentes och tillför egentligen ingenting vad gäller musikalisk njutning, förutom en intalad då kanske.

Hur dyra som helst kan de här prylarna vara också.

F/E tester som sådana är väl en bra grej i det fall man är absolut säker på att det är vägen att gå för maximal njutning, samt att man har full tilltro till testupplägget som sådant, men hur många har testat sin övertygelse egentligen, alltså på ett seriöst sätt och under lång tid gentemot ett urval av andra produkter?

Ett F/E test skall nog också tolkas mer som en redovisning av ett testresultat framkommet ur en isolerad miljö, detta (resultatet) kan likväl rubbas på när apparaten används på annat sätt.

Jag förordar en lyssningsutvärdering i den aktuella applikationen innan ett beslut tages oavsett hur mycket tillit man har till f/e förfarandet.

En sk double-check med musik helt enkelt.

Men det har jag förstått att du gör Rydberg, men långt ifrån alla vad jag sett så långt.



Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2012/10/12 17:36:44
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  17:38:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Du missade ordet "högpresterande", med det menar jag att steget ska vara en god återgivare, dvs det ska inte färga signalen hörbart. Det finns tekniska orsaker till att det är svårt att bygga ett högpresterande slutsteg som samtidigt petar ut tillräckligt med effekt men det kanske vi inte behöver gå in på här.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  18:02:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Håller med om det mesta du skriver Goldfinger

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/12 :  18:27:18  Show Profile Send Bland a Private Message
Nja, jag missade nog inget - Bryston är i grunden inte så mycket bättre än NAD som du säger. Båda är uppenbarligen högpresterande enligt dig, men det skiljer lite i pris! Förstärkare är fortfarande inte någon raket forskning. Utan ganska enkelt. Sedan att man sätter upp massa kriterier 500w eller mer osv, som gör det svårare och dyrare är en helt annan femma - man ju tänka sig vilka kriterier som helst. Men, vi alla behöver inte 1000 w för att lyssna på musik, inte heller detta; http://www.youtube.com/watch?v=gYQxshtTShY Ibland blir det lite överdrivet.

:-)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  18:42:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Bland> NAD 208 är bra men kanske inte högpresterande i den bemärkelsen då den faktiskt blev detekterad i F/E-lyssningen om än vid lite extrema förhållanden, låter lika klart som Bryston gör den inte heller. Man kan dock inte säga annat att den har väldigt god prestanda.

Jag vill lite svagt argumentera mot ditt påstående att det inte är någon raket, eller var det forskning eller möjligtvis raketforskning. Hur som helst så är det extremt få förstärkare som ger bra med effekt som även uppvisar goda prestanda så helt enkelt verkar det ju sannerligen inte vara. Att man inte behöver lägga en halv förmögenhet på en "flashig" låda kan jag däremot hålla med dig om helt :)


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2012/10/12 18:43:02
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/12 :  19:54:46  Show Profile Send Bland a Private Message
Kriterier bestämmer alltid resultatet. Självklart är det svårt att hitta det man gillar, oavsett watt styrka! Vore det enkelt så skulle vi alla sitta med samma prylar. Men, bara ett men; De kriterier du äger och vill uppfylla är inte detsamma som att det är bra ( för alla ). F/E test säger mig inte mycket. Hela mitt jag är för subjektiv för det! Så det kriteriet går bort - jag är latmasken. Köp skiten och glöm bort allt. Mina Gamut prylar, C2 och d200mk2, har tjänat mig väl i tio år och kommer så att göra länge till.

Visst är förstärkeri enkelt. Det är bara att gå ner till 4sound och köpa tusentals w för inga pengar alls! Eller köpa en w ifrån japan för hundratusentals kronor. Så...hmm... det är kanske svårt med några ynka w också? Jag får tänka om....hmmmm...det är nog svårt det där med stärkare... :-)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/12 :  20:26:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gamut D200 Mk3 har jag faktiskt ägt, fin apparat. Otroligt rent ljud vill jag minnas men kanske inte sista stabiliteten i basen.

Nej alla har vi inte samma mål och gott så. Vad jag avsåg med en god förstärkare ville jag berätta för dig och i det perspektivet försöka förklara varför det inte är så enkelt att göra en god förstärkare för sådana som mig. Jag menar de flesta förstärkare låter ju olika, det betyder ju (enligt min filosofi) att de flesta färgar signalen => inte duger. De som vill ha transparenta prylar är ju i regel nyfikna hur det lät, på riktigt, utan en massa krydda. Och dessutom vill ha högsta nyansrikedom mellan inspelningar och inte en likriktning åt nått givet håll (detta gäller mig).

Nu är vi långt ifrån trådämnet känner jag, ber om ursäkt för detta!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/12 :  23:19:33  Show Profile Send Bland a Private Message
Vi är långt ifrån ämnet i tråden. Så även jag får be om ursäkt! Kul att du ägt Gamut. D200 är mycket ren och silkesmjuk i sitt ljud - Gamut har en mycket bra bas. Kör den tillsammans med Respons Grand och det funkar ypperligt.

Jag personligen är förtjust i djupa röda viner,( även om jag är känslig för histaminer) som inte sticker ut. Utan bara äger en kropp med stor fyllighet med många olika smaker (Gamut spektrat ). Vin tillsammans med en vedungs-pizza och jag är himlen. Det är inte färg på smaken, bara karaktär.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000