HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 3D ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alexanderj
Member

387 Posts

Posted - 2012/10/03 :  22:14:56  Show Profile Send alexanderj a Private Message
Hur & vad är 3d ljud som många förklarar i sina teorier om kablar spikes ja alla möjliga tweaks???
Jag skulle vilja veta hur man hör det & vad det är ?

Alltid i
uppgraderingsdjävulens våld:(

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/03 :  22:39:40  Show Profile Send gcs a Private Message
3D ljud har inget med kablar och spikes att göra. Det handlar enbart om hur man gör en mixning. Man kan också i bästa fall få med en tredje dimension när man spelar in live, men inte nödvändigtvis med endast två mikrofoner. Ett 3D ljud är när man kan uppleva de olika instrumenten på olika avstånd och samtidigt höra hur akustiken förändras med avståndet.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2012/10/04 :  12:12:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Det handlar enbart om hur man gör en mixning.
Njae. En bra start är självfallet att sådan ljudmässig information finns i inspelningen. Men jag tror de flesta kan hålla med om att bara för att en mixning kan innehålla djupledsinformation så behöver det nödvändigtvis inte betyda att den återskapas i lyssninsrummet. En gudomligt tredimensionell inspelning kan bli platt och tämligen "vägglik" om man tex har sina högtalare ofördelaktigt uppställda.

Med en bra uppställning och liknande grundförutsättningar når man väldigt långt för att kunna uppleva djupleds- och rumsinformation.
quote:
Ett 3D ljud är när man kan uppleva de olika instrumenten på olika avstånd och samtidigt höra hur akustiken förändras med avståndet.
Bra beskrivning.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/04 :  12:32:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Det ranngarden talar om är högtalare medan jag talar om inspelningen. Det är ju självklart att högtalarna måste vara av en sådan konstruktion att elementens löptider sammanfaller så att ljudet träffar lyssnaren vid samma tidpunkt och helst med rätt fas. Det senare kan vara mycket svårt, ja rent av nästan omöjligt.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/04 :  15:16:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att man har en högtalare som introducerar fasdistortion har ingenting med dess förmåga att återge djup i ljudbilden. Den männskliga hörselns mekanism att höra djup är förhållandevis trivial.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/04 :  16:14:54  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är möjligt men löptiden är ändå viktig. Jag har ju märkt det själv när jag dribblat med den aktiva delningen och olika delejer mellan de olika elementen. Det är ju inte all musik som återges med 3D känsla.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/04 :  16:42:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Du blandar inte ihop det med olika faslägen på elementen runt delningen? De gör ju att loberna tutar åt olika håll och det kan ge den skillnad du talar om.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2012/10/04 :  17:24:54  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Du blandar inte ihop det med olika faslägen på elementen runt delningen? De gör ju att loberna tutar åt olika håll och det kan ge den skillnad du talar om.

Med det har jag inget problem och det skulle ju höras tydligt.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/10/04 :  19:00:54  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det beror väl helt på hur stort fasfelsläget är skulle jag vilja säga! På 70-talet var det många konstruktioner som inte hade ens en tilstymmelse till koll beträffande de olika faslägena hos de olika elementen i högtalaren. Hur som helst fasdistortion är ohyggligt svårt att höra och påverkar inte upplevt djup i inspelningar.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/10/04 :  21:23:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Hur dimensioner i djupled återges har enligt mig framförallt att göra med hur högtalaren klarar att ta fram lågnivå information, att kunna separera starka och svaga ljud när de förekommer samtidigt.

Det kommer an på hur bra högtalaren är, bla hur jämnt de klarar att sprida samt hur tonkurvan är beskaffad.

Djupledskänsla kan också komma från reflexer, tex när i tid de når örat i förhållande till direktljudet, detta har ju dock inget med dimensionerna i musiken att göra utan är ett rent upplösningshämmande fenomen som enbart sänker upplösningen i systemet.

När man läser recensioner ser man ofta att djupa ljudbilder tillskrivs som något ständigt positivt, det kan visst aldrig bli för djupt.
Där tycker jag bla många hifitidningar borde ha lite större urskiljning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000