HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Johnny Winter, Karlskrona
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/09/28 :  08:47:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Blues för hela slanten i Karlskrona!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/28 :  12:50:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, lever han än? Han har varit väldigt sjuk periodvis så det känns ju bra tycker jag att han turnerar igen.

Har sett honom två gånger i GBG, mycket mycket bra båda gångerna. Han har väl snart hållit på i 50 år?

Läste en artikel om honom för ett tag sedan där de bland annat frågade honom vad han var mest nöjd med under sin karriär, svaret blev då att han var stolt över de album han gjort med Muddy Waters. Hard Again är ett av dessa.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/09/28 :  13:15:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tack för mer information, Bernt!

På Spotify är album/låt-listan rejält lång. Hard Again ligger dock på Muddy's namn och där finns ju "en del klassiker".

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/09/28 :  17:31:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo det här är musik som jag tycker väldigt mycket om!

Hard Again är inspelad live i gammaldags studio med mer efterklang än vad som är vanligt idag, det var Johnny som bandade det hela om jag minns rätt och han är ju förstås med och spelar också.
Finns nån live med bl.a Muddy Waters, James Cotton, Pinetop Perkins och Johnny som är riktigt bra också. Jag tror det är samma bandmedlemmar på båda dessa skivor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/09/29 :  18:57:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Start om 3 min och perfekt plats i mitten, lagom långt ifrån.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2012/10/01 :  08:33:27  Show Profile Send Kilgore a Private Message
Hur var konserten?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2012/10/01 :  08:39:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En konsert är alltid en konsert...men Johnny Winter är dessvärre inte 100%. Karln är gammal och tagen av tiden.
Det blev för mig ett antiklimax när Johnny stapplade ut på scen som entré. När besvikelsen lagt sig är jag ändå sugen på lite texas-blues!
Gitarrspelandet visar sig lite stolpigt å då blir'e inte så värst kul.

Tack och lov var trummisen och "2'a gitarristen" bra och fick några chanser att glänsa.

Blackjack var låten som tack och lov gav ståpäls! Den versionen på en riktig inspelning är gjuten i alla sammanhang...frågan är om nån känner ljudkillarna?!?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/01 :  09:40:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hmmm, det var det jag var rädd för.

Jag såg en tragisk video för ett par år sedan där han satt på en stol och darrhänt spelade på gitarren.
Ljusår från den Johnny jag hade turen att se på 80-talet, där det fullkomligt sprakade av ren livsglädje.

Det var under den här perioden: http://www.youtube.com/watch?v=1s14EhF3PiE

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/10/01 09:41:19
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/01 :  11:27:53  Show Profile Send Bland a Private Message
Winter kan fortfarande. Men, som alla bluessnubbar är det dagsformen som bestämmer.

http://www.youtube.com/watch?v=-lwQloKOWhc&feature=youtu.be

Bernt. Plattan du söker heter "Muddy Waters live in Mississippi". En mycket bra platta!!!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2012/10/01 :  13:15:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Tackade nej till spelningen i Karlstad Efter att kollat på yotube på senare konserter, kändes tragiskt. Har sett några magiska gig med Winter 79 och 84, braa minnen skall vila i frid!!!!!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/01 :  22:34:14  Show Profile Send Bland a Private Message
Tycker att ni är lite tuffa mot Winter. Det är ju en del av blues-scenen, ja alla bluesmusiker, att köra in i det sista. Det finns inget som heter pension. Alla dessa gubbs ska cred för vad dem gjort och att dem fortsätter ända i kaklet. Hur många vågar det? Det är inte tragik, det är vilja och rock and roll....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/01 :  22:57:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är inte tuff mot Winter. Det är sorg!

Det är så hemskt tycker jag att se en av ens hjältar tyna bort och bara vara en skugga av vad han en gång var.
Det klipp du postade ingav ju lite hopp iofs, där är han ju någorlunda på banan.

Men ännu värre är ju det som hände med Syd Barrett.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/02 :  06:44:52  Show Profile Send Bland a Private Message
Visst kan man tycka att det tragik, men vi alla blir gamla. Varför sätta sig ner och vänta på döden? Nej, kör hårt, och vi alla vet vad Winter har kunnat och vad som finns i honom! Give the man a break!!

Syd Barret är lite annan historia. Barret led ju uppenbarligen av psykisk ohälsa!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/02 :  08:14:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Kört hårt" har de båda gjort.
Barrets mentala problem berodde sannolikt på LSD.
Hur mycket av Winters problem som beror på blandmissbruk med heroin på toppen kan man ju spekulera om.
Jag tycker också att det är kul att musiker fortsätter göra det de älskar, men gamla knarkvrak är inte så kul.

Att bli gammal är inget konstigt i sig, BB åldras med värdighet t.ex, han är 87. 20 år äldre än JW alltså.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2012/10/02 :  10:14:57  Show Profile Send Bland a Private Message
Åldras med värdighet? Alla blir inte 80 även om man lever sunt.. B.B har levt hårt så det kanske bara är tur att han orkar ( J. Page. Clapton mfl ). Barrets problem är säkerligen äldre än hans missbruksproblem - hur vanligt som helst att folk med psykisk ohälsa själv-medicinerar. Om Winter är ett sk. "knarkvrak" eller inte är svårt att spekulera och egentligen inget vi ska värdera eller tycka om. Livet är knepigt och har sina stigar. Winter har gjort flera fantastiska plattor både som solo artist och med Muddy. Mannen är legend och bland dem stora, och behandla honom som sådan inte som ett "vrak". En konstnär är mer än sin sista föreställning! Se klippet ifrån Letterman och lyssna till deras hyllning av stor musiker och legend. Viss skillnad!!! Give the man a break!!!

:-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/02 :  11:01:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bland, du missförstår mig helt. PM skickat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/02 :  13:17:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett par klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=zGEUFq7jYGI
http://www.youtube.com/watch?v=CL2UY2Uq7Tk

Johnny har ju som kanske alla vet en brorsa:
http://www.youtube.com/watch?v=GpUrLQKZ_0Y

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000