HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Strömlist eller strömrenare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/23 :  15:26:57  Show Profile Send byZan a Private Message
Denna fråga gäller både ute i stugan och hemma.

Eftersom jag nu har gått in i en värld av tweakande och testande så funderade jag på just den frågan!

Hösten är här och vintern kommer som ett brev på posten, så jag känner att jag nu förhoppningsvis har lite tid för på tweak och testande.

- Jag har en 3x2,5mm strömkabel draget direkt från proppskåpen i båda fallen.

- Hemma har jag 8 uttag bakom anläggningen och en nätlist (Supra) för TV/box.
- I stugan endast 2 uttag bakom anläggningen och en simpel skarvdosa för TV/box.

Min tanke är att försöka låna hem några alternativ för test men tänkte att jag frågar er om för-/nackdelar först så slipper man kånka hem alltför många burkar.
- Åska/strömspikar, vilka skyddar och vilka skyddar inte?
- Påverkar alla typer av lister/renare ljudet och isf hur?
- Vilka enheter ska absolut kopplas in och vilka skulle inte behöva det?
- Hur mycket tål att kopplas in beroende på effektuttag?
- Om jag skulle koppla in X-renaren/X-listen direkt i väggen och sedan ta strömmen från den till enheterna påverkas något då?

Som kuriosa så gjorde jag en test med en Exact Power 15 för några år sedan, då hade jag iofs inte en separat dragen kabel och jag tyckte då att det blev lite lugnare och lite mer svärta om jag minns rätt

Skulle vara kul att testa lite olika varianter om möjlighet ges annars får jag leva utan eller chansa. Det senare alternativet är inget bra alternativ så jag hoppas att ni kan ge mig råd på vägen.

/byZan



"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/10/08 :  21:28:17  Show Profile Send byZan a Private Message
Ett par PM har droppat in på frågan jag ställde, tack för det

Men jag undrar om det inte finns någon som har testat olika fabrikat, olika typer och kan redogöra för sina erfarenheter?

Tacksam för svar
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2012/10/08 :  22:57:12  Show Profile Send HerrD a Private Message
PS Audio Power Plant Premier. Den är riktigt bra. En strömregenerator som man förstår vad den gör - nästan. Var i min ägo en stund innan jag omprioriterade. Saknar den idag, den hade inga nackdelar. Dock ersatt av nya modeller, P5 och P10 (tror jag).

Diverse modeller från Isotek har alltid begränsat dynamiken och först upplevts som lugna, ökad svärta, bättre närvaro. Sen undrar man varför det är så ointressant. Aha, dynamiken är borta... Har dock inte hört deras största modeller!

Nordost Thor har jag bara hört i butik och hemma hos en hifikompis. Återför magin till musiken. Den vill man aldrig koppla ur.

Slutligen en dark horse: Sjöström Audio DCT02. Ett dc-filter. Funkar kanon och kostar några hundra. Tar bort brum från toroider och skänker lugn utan dynamikstöld. Det är den enda strömprodukt jag har idag. Supernöjd!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000