HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Då vet man att man är audiofil.......
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2012/09/19 :  11:28:22  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
När man alltid nyfiket kikar i filmer och på TV om det står några högtalare i bakgrunden och försöker identifiera märket...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2012/09/19 11:28:49
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2012/09/19 :  11:42:08  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
När man är på besök hos någon icke brydd och besväras över att högtalarna riktar åt alla håll utom mot lyssningspositionen.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/09/19 :  11:52:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
...när man stör sig på att ens bekanta lyssnar på ljudet ur plattv'n trots att stereon är mindre än en kabellängd bort, utan att vara inkopplad...

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Wheels
Semester på egen begäran

821 Posts

Posted - 2012/09/19 :  12:07:41  Show Profile Send Wheels a Private Message
När ens fru ledsnar på alla sladdar och grejer och
köper en egen stereo.
"Den fungerar och låter jättebra"
Suck..
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/19 :  13:26:35  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
Skrämmande nog så känner jag igen mig på de flesta punkter som redan nämnts

Sedan jag började med DIY så är örnblicken alltid påkopplad, överallt kan det finnas grejs som kanske kan användas till något projekt - byggvaruhuset, sopcontainern på jobbet, Rusta osv...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2012/09/19 :  14:06:34  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om det går att montera in en tyst AC som klarar 4 st GM 70.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2012/09/19 :  14:12:07  Show Profile Send keso77 a Private Message
quote:

Att man tänker på en viss apparat när man ser ett nummer skulle jag definitivt inte sammankoppla med att man är audiofil, däremot kanske hifiapparatintresserad. Många audiofiler njuter av god ljudåtergivning och är i princip helt ointresserad av apparaterna som bara är ett "nödvändigt ont". Man kan ju naturligtvis vara apparatintresserad men ändock audiofil.


Själv skulle jag inte kalla en apparatointresserad musikälskare audiofil, utan musikintresserad. Jag förknippar audiofil med hela klabbet, apparat och musikintresserad. Rätt eller fel? Fan vet.

Main Entry: au·dio·phile
Pronunciation: \#712;#559;-d#275;-#333;-#716;f#299;(-#601;)lFunction: noun
Date: 1951
: a person who is enthusiastic about high-fidelity sound reproduction

Enligt Merriam-Webster.
http://i.word.com/idictionary/audiophile


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/19 :  14:21:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Precis samma som jag skrev mao, någon som är intresserad av god återgivning

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/09/19 :  17:06:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det fanns någon amerikansk högtalarbyggbok på 50(?)- och 60-talet som i senare utgåvor försetts med ett kapitel frågor och svar. En fråga från en läsare var - Jag ska gjuta sådana-och-sådana horn, hur ska jag bygga huset efter dem?
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/19 :  18:58:54  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
-Återgivning, nää det här med lyssning är överskattat. DIY-hifi handlar ju på samma sätt som bilbasbygge om att såga plyfa och mäta raka SPL-kurvor...

Det blir ingen humor kvar om vi måste förhålla oss korrekt till termen audiofil. Själv har jag en av äkta vara som jag putsar kanterna på mina högtalarbyggen med...

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/19 :  19:25:14  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man har efternamnet Wav.
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/09/19 :  21:34:53  Show Profile Send Jojje66 a Private Message
När man stör sig på ungarnas musik, inte för att den är dålig utan för att den reproduseras från en lapptopp som låter illa på köksbordet där man står och lagar mat eller på Morsan och Farsan när dom springer iväg och köper ett sådant där stereopaket men utan högtalare för att dom har kvar de som följde med förra stereon från slutet på 60talet. Ja dom används fortfarande...

/Johan
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/20 :  07:42:33  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
Andra ser mig som en audiofil men jag själv ser mig inte som en,
jag ser mig själv mer som en diy#180;er

Min uppfattning är tyvärr lite negativ om den typiske audiofilen.
När jag hör ordet audiofil ser jag framför mig en man som sitter och
lyssnar på gles tramsjazz (underbart uttryck) som han egentligen inte
tycker är bra men inspelningskvaliteten är hög. I sin fåtölj sitter
han och inbillar sig att han hör skillnad på sin senaste och svindyra
nätkabel. Anläggningen är svindyr men akustiken som spelar en jätteroll
för välljud har han inte brytt sig om utan det är full fokus på
apparaterna.

Ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2012/09/20 :  08:42:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Enligt wikipedia (sv) är du en audiofil, dvs en persom med ett stort intresse för ljudteknik.

Egentligen borde det vara ett stort intresse för audio och det är ett lite vidare begrepp:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Audio

För mig är en audiofil en finsmakare när det gäller reproduktion av inspelat ljud och det för ju med sig att man naturligtvis inte köper ett hus som inte är användbart för uppspelning av ljud. En vinkännare köper kanske inte ett hus utan vinkällare och en bilentusiast köper inte ett hus utan ett bra garage. Alla som snöar in på något kan av utomstående ses som konstiga och vi som är audiofiler får väl bjuda på att vi verkar agera på märkliga sätt?

Skämta vidare om audiofiler, det tål vi allt.

Edited by - MatsT on 2012/09/20 08:51:16
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/20 :  08:55:31  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
sladdbarn; även om jag till viss del håller med dig så snävar jag själv inte in begreppet "audiofil" till
att bara tänka på apparaterna och skita i rummet.
Tvärtom håller en riktig audiofil även på med att anpassa och förbättra rummet, ja enligt mig då.

Men gruppen audiofiler är nog inte sååå homogen, utan en del snöar in mer på apparaterna, andra
på fonogrammen och en del på akustiken osv.

Men MatsT nämner "finsmakare när det gäller reproduktion av inspelat ljud" vilket jag tycker
är en bra avstamp.
(Så egentligen borde det kanske heta phono-phil) , typ)

Och en audiofil är en som tycker att denna återgivning är såpass viktig att man kan
lägga mycket möda, tankar och pengar osv på att nå lite längre i denna återgivningsprocess.
Jag tror inte heller att vi kan säga att alla audiofiler har samma slutliga mål.
En del favoriserar tonalitet, en del rumslighet, en del känslorna man själv får när man lyssnar
på musiken, själv t.ex. har jag absolut mest av det sista.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/20 :  08:57:19  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
För mig är en audiofil en finsmakare när det gäller reproduktion av inspelat ljud och det för ju med sig att man naturligtvis inte köper ett hus som inte är användbart för uppspelning av ljud. En vinkännare köper kanske inte ett hus utan vinkällare och en bilentusiast köper inte ett hus utan ett bra garage. Alla som snöar in på något kan av utomstående ses som konstiga och vi som är audiofiler får väl bjuda på att vi verkar agera på märkliga sätt?
Det där är lite märkligt på nått sätt, de flesta andra intressen verkar ju vara relativt "socialt accepterade".
Bygg om hela källaren till en "relax", köp en kamera för 20 papp, ägna all fritid och en ruskig massa pengar på en häst eller en motorcykel, sådant är tydligen okej.
Men om man är audiofil och tex. vill ha ett eget musikrum, ja då är man en kuf... märkligt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2012/09/20 08:58:00
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/09/21 :  04:09:23  Show Profile Send e-robban a Private Message
När man blir glad för över att behövs ännu ett katt-träd hemma eftersom det finns en mikroskopisk chans att det kan funka som tubetrap.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/21 :  08:35:45  Show Profile Send byZan a Private Message
quote:
Min uppfattning är tyvärr lite negativ om den typiske audiofilen.
När jag hör ordet audiofil ser jag framför mig en man som sitter och
lyssnar på gles tramsjazz (underbart uttryck) som han egentligen inte
tycker är bra men inspelningskvaliteten är hög. I sin fåtölj sitter
han och inbillar sig att han hör skillnad på sin senaste och svindyra
nätkabel. Anläggningen är svindyr men akustiken som spelar en jätteroll för välljud har han inte brytt sig om utan det är full fokus på apparaterna.

- Jag är man.
- Lyssnar bl a på jazz men tycker inte allt är bra, men har den god inspelningskvalitet så kan jag ge mig till tåls för att lyssna på den kvaliteten någon gång då och då.
- Sitter i en fåtölj.
- Hör skillnad på de kablar jag lyssnat på här hemma, men de är inte svindyra de låter bara bra (det finns mycket dyrare).
- Anläggningen är inte heller svindyr, men den är värd sin vikt i guld för mig.
- Akustiken spelar stor roll och den skall förhoppningsvis förbättras med hjälp av en akustiker i veckan som kommer.

Jag tror jag är audiofil eller på väg att bli en, iaf någon typ av kuf är jag säkert i andras ögon? Tråkigt att du ser mig i negativ bemärkelse. Jag kan faktiskt vara rätt trevlig och lättsam har jag hört andra säga! Vi får jobba på att närma oss och förstå varandra bättre och där är forumet en bra del i det arbetet.

Vore glad om du kunde kliva av mina tår nu

PS Hur gick det med MS, död som en arsenikförgiftad råtta eller? DS

Edit: glömde ett ord

Edited by - byZan on 2012/09/21 13:41:42
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/21 :  11:53:05  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Tråkigt att du ser mig i negativ bemärkelse.


Det gör jag absolut inte men jag tycker att ordet audiofil kan ha en
lite negativ laddning. Reserverar mig för att det lätt blir fel
när man uttrycker sig på internet.

Tvärtom, jag tycker om alla på hifi-forum.

Håller med opethic, när det gäller en del saker är det accepterat att
lägga ner oändligt med pengar men hifi som hobby är lite tabu.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/09/21 :  13:40:37  Show Profile Send byZan a Private Message
Jag tycker inte att ordet audiofil har en negativ laddning, där skiljer vi nog oss åt, i övrigt så tycker vi nog ganska lika.

Tror inte heller att du ser mig negativt, tycker vi haft en trevlig ton via PM

Jag kan hålla med övriga och känner igen mig i mycket i frågan när man är audiofil.

PS Du svarade inte på frågan om MS, hur gick det? Ren nyfikenhet DS

/byZan
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/09/21 :  15:05:39  Show Profile Send sladdbarn a Private Message
quote:
Tror inte heller att du ser mig negativt, tycker vi haft en trevlig ton via PM


Vad bra

quote:
PS Du svarade inte på frågan om MS, hur gick det? Ren nyfikenhet DS


Missade din fråga, jag skickar PM!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2012/09/21 :  16:21:47  Show Profile Send coldcut a Private Message
Hjälpte en kvinnlig bekant att flytta häromdagen. När jag demonterade nätdelen till takfläkten, såg jag en biffig ringtrafo och använde minst 30 sekunder att fundera över det slöseriet. Sedan vaknade jag och klättrade skamset ner från stegen.

Nummer till terapisamtal, någon?

-
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/21 :  16:42:58  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message

quote:
Nummer till terapisamtal, någon?


- Nej, njut istället av en hobby att känna lust genom.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7835 Posts

Posted - 2012/09/21 :  16:52:29  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det coldcut beskriver känner jag mycket väl igen, som DIY:are har man en inbyggd skrotradar som verkar omöjlig att koppla bort. Överallt ser man saker som med mer eller mindre fantasi kan användas i audiofila sammanhang.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2012/09/22 :  21:55:48  Show Profile Send PK a Private Message
När vi köpte hus så fanns det en frisörsalong på 25 m2 i källaren lika stort som vardagsrummet.jag sa att om vi köper huset så ska jag ha salongen.Hon gick med på det.har aldrig haft nåt problem med att man har legat ivägen med mina byggen,perfekt.Samtidigt så kan jag inte låta bli att möblera andras hem när jag kommer di,hur skulle MG1.6 passa i detta rum,man är sjuk.

PK
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000