HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Önskar tips på cd och högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roger.L
Member

174 Posts

Posted - 2012/09/10 :  20:38:53  Show Profile Send Roger.L a Private Message
Hej på er!

Sitter och funderar på vilka uppdateringar jag kan göra på min stereo. Tänkte höra med er om jag kan få lite tips. Söker tips på högtalare och cd-spelare.

Tänkte börja med att beskriva min stereo för att ni skall veta vilken utgångsläget är.
Förstärkaren: Edison Triod med KR VV32B-rör.
RIAA: Edsion One mono-block. Har även Holfi Ellipse samt en ombyggd och rensad Edison One.
Högtalare: Rauna Leira
Skivspelare: Thorens TD160 Super med SME serie III, Thorens TD160B Mk II med SME 3009, ombyggd Thorens TD150 MkII med Hadcock 228 m.fl.
CD: Sony XB 930QS

Söker i första hand en cd-spelare. Gärna en äldre robust, enkel med hög kvalité. Fjärr behövs inte.
Högtalarna skulle jag också vilja hitta några andra. Gillar mina Rauna men saknar liite i basen. Men är väldigt förtjust i detaljerna i diskant och mellanregistret. Mitt lysningsrum är litet så högtalarna måste klara det också.
Ni som har rör-förstärkare. Vad har ni för högtalare?

Är inte intresserad av prylar som kostar skjortan och slipsen#8230;.

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2012/09/10 :  22:37:23  Show Profile Send Passerati a Private Message
Gillar du ljudsignaturen på 930QS så kan en fortsatt resa under Sony's paraply vara en idé, tänkte närmare på X3000 som ett budget alternativ eller 50ES / X5000 som ett lite mer seriöst alt (dock om du hittar en till salu)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2012/09/10 :  23:22:38  Show Profile Send FBK a Private Message
Här är två förslag som du borde försöka lyssna på när du kör med rörstärkare enligt mig.
Caveman 8 Pris mellan 15500-25000kr (välja mellan byggsats till helt färdiga)
http://www.no-frills-audio.se/cavemanklanen/caveman-8/
Hesselvall No 1 pris "runt" 30.000kr (minns ej exakt)
http://www.hesselvallaudio.se/hesselvall%20no%201.htm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/09/11 :  00:21:12  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message
quote:
CD: Sony XB 930QS

Jag har en likadan spelare
Nu kan jag inte så mycket om olika CD-spelare, men när jag har funderat kring min egen spelare så har tankarna mer och mer styrts in på att skaffa en bra DAC och behålla Sonyn som transport.

Ang. högtalare - Caveman (finns även som byggsats, Caveboy?) , JBL och Klipsch gör också högtalare med ganska hög känslighet och hyfsat klipp i basen, men jag skulle nog satsa på Caveman (och då har jag ändå inte hört dom, men de känns bara så "rätt" på något sätt)

Eller, jag kommer aldrig mer satsa på köpehögtalare - DIY är både roligare och billigare

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2012/09/11 :  00:25:13  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Faktiskt precis monterat ihop ett par Ino piP signatur här, spelat ca 20 min men redan nu låter de förbannat bra. De är väldigt lätt last.

Hesselvall som FBK rekar har samma upphovsman, de är ju dock en smula dyrare men säkert ändå bättre match till din förstärkare.

Har själv en Sony XA5ES men använder den bara som drive till en Benchmark DAC-1. Mycket nöjd med kombinationen så du kanske skulle kunna fundera på att addera en extern DAC till din nuvarande Sony. Brukar vara ganska hyggligt pris på andrahandsmarknaden.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2012/09/11 :  07:39:18  Show Profile Send Vox a Private Message
Har du uppgraderat delningsfiltren och elementen i dina Leira? Om inte, börja med att göra det. Det lyfter en redan mycket bra högtalare till oanade höjder.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000